تجربه مبارزه با کرونا الگویی برای جهش تولید است
کد خبر: 3888962
تاریخ انتشار : ۱۶ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۴
عضو هیئت ‎علمی مؤسسه امام خمینی(ره):

تجربه مبارزه با کرونا الگویی برای جهش تولید است

حجت‌الاسلام رجایی بیان کرد: در پی تجربه‌ای که از مبارزه با کرونا آموختیم، با بسیج امکانات، عزم راسخ و نگاه به امکانات داخلی می‌توانیم اقدامات بزرگی انجام دهیم و جلوتر از قدرت‌های بزرگ دنیا حرکت کنیم. نگاه مثبت به تجربه کرونا و تبدیل آن به فرصت می‌تواند الگویی برای جهش تولید باشد.

سیدمحمد رجایی کارشناس اقتصادی

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدکاظم رجایی‌رامشه، عضو هیئت علمی گروه اقتصاد مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان نکاتی درباره اقتصاد پساکرونا و اهمیت تلاش برای تحقق شعار جهش تولید پرداخت و گفت: مقام معظم رهبری چندین سال است که سال‌ها را با عناوین اقتصادی نامگذاری می‎کنند و این امر برای تعیین راهبرد در مباحث اقتصادی کشور است؛ به عبارتی از باب تعیین حکم ولایی، چنین اولویت‌بندی‌هایی را انجام می‎دهند. سال گذشته رونق تولید نامگذاری شد. در آن سال و سال‌های گذشته باید فعالیت‌هایی انجام می‌دادیم؛ از جمله زیرساخت‌ها را محکم و نقدینگی را به سمت تولید هدایت می‎کردیم و مصرف کالای ایرانی رواج می‎یافت.


بیشتر بخوانید:


کرونا نباید حمایت از تولید را تحت تأثیر قرار دهد

وی ادامه داد: این کارها را آنگونه که باید و شاید انجام ندادیم. حرکت کشور رو به رشد است و مقام معظم رهبری هم براساس قاعده و قانون برنامه‌ریزی‌ می‌کنند. کشور که وارد گام دوم انقلاب شد، ایشان با بیانیه گام دوم انقلاب، برنامه‌های چهل سال آینده را بیان کردند که می‌توان آن را بیانیه پیشرفت بلندمدت نامگذاری کرد.

رجایی افزود: امسال با کرونا شروع شده و مسئله سلامت اولویت اول کشور است، اما مقام معظم رهبری در چارچوب همان چشم‌انداز بلندمدت، برنامه‌ریزی لازم را انجام دادند، چراکه جایگاه ولایت، جایگاه هدایت و برنامه‌ریزی است. شاید برخی تعجب کنند امسال که درگیر کرونا هستیم چرا ایشان موضوع جهش تولید را مطرح کردند؟ پاسخ این پرسش مشخص است چراکه کرونا موضوعی زودگذر است و باید به سرعت وارد جهش تولید شویم.

این کارشناس مسائل اقتصادی یادآور شد: در سال‌های قبل کم‌کاری‌ها و کاستی‌هایی داشتیم. طی چند سال نرخ رشد منفی یا اندک را تجربه کردیم. لذا در راستای برنامه چهل ساله دوم، جهش تولید مهم است. حال سؤال این است که آیا در سالی که با کرونا شروع شده، جهش تولید امکان‌پذیر است؟ معتقدم چنین چیزی امکان‌پذیر و اتفاقاً تجربه مبارزه با کرونا بسیار ارزشمند است.

برای جهش تولید کانال‌های مختلفی داریم که یکی از آنها مالیات بر عایدی سرمایه است. نباید اجازه دهیم نقدینگی در جاهای مختلف معطل شده و به سمت تولید هدایت نشود. در این شرایط، کشور اوج می‎گیرد

وی افزود: این موضوع از بهمن ماه شروع شد و آموختیم که با بسیج امکانات و عزم راسخ و نگاه به امکانات داخلی می‌توانیم کارهای بزرگی را انجام دهیم و جلوتر از قدرت‌های بزرگ دنیا حرکت کنیم. ما پتانسیل و ظرفیت عظیمی را در اختیار داریم که شاید آنها در اختیار ندارند. همین نگاه مثبت به تجربه کرونا و تبدیل آن به فرصت، می‌تواند الگویی برای جهش تولید باشد.

موفقیت ایران در مبارزه با کرونا

حجت‌الاسلام رجایی بیان کرد: در این ایام بسیج دستیار بخش بهداشت و سلامت شد. سپاه و ارتش و سایر نهادها هم به میدان آمدند و اکنون این همه تخت بیمارستانی خالی داریم و در حوزه سلامت ظرفیت‌های خالی زیادی وجود دارد. ما فرهنگ غنی جهادی داریم و همین می‌تواند عاملی برای جهش تولید باشد.

وی ادامه داد: الان برای غربی‌ها موضوعی همانند ماسک و مواد ضد عفونی تبدیل به موضوعی مهم شده اما این اقلام در کشور ما حتی در منازل نیز تولید و در مراکز محروم توزیع می‌شود. این مورد را در قم مشاهده کرده‌ام و درس بزرگی است. ظرفیت فوق‌العاده عظیمی داریم که نشان می‌دهد اگر عزم خود را جزم و امکانات را همانگونه که در حوزه سلامت بسیج کردیم، در زمینه اقتصادی هم بسیج کنیم می‌توانیم به موفقیت نائل شویم.

برای نقدینگی کلان چاره‌اندیشی شود

عضو هیئت‎علمی مؤسسه امام خمینی(ره) تأکید کرد: اکنون در فشار و محدودیت‌های سنگین اقتصادی اروپا و آمریکا قرار داریم اما سرافراز هستیم چون به توانمندی‌های داخلی تکیه کردیم. باید براساس بیانیه گام دوم انقلاب، نگاه خود را به انقلابی تغییر دهیم. مسئولان ما که به شایستگی برای مبارزه با کرونا وارد شدند و بر توانایی داخلی تکیه و مجموعه وزارتخانه‌ها را بسیج و از ظرفیت‌های سپاه و بسیج هم استفاده کردند. باید در عرصه اقتصاد و تولید نیز همین رویکرد را در پیش بگیرند. توجه به دنیای غرب فایده‌ای برای ما ندارد. بنابراین برای جهش تولید نیز باید رویکرد داخلی داشته باشیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به لزوم جلوگیری از افزایش سفته‌بازی در اقتصاد کشور، اضافه کرد: در زمینه حمایت از تولید هم باید بسیج همگانی کنیم. در گذشته برای اطلاعات از فرامین مقام معظم رهبری، باید اقداماتی را انجام می‎دادیم که انجام نشده است. لذا اکنون باید انجام دهیم. باید از ورود نقدینگی به بخش سفته‌بازی جلوگیری و آن را به سمت تولید حمایت کنیم.

لزوم توجه به مالیات بر عایدی سرمایه

حجت‌الاسلام رجایی ابراز کرد: نقدینگی همانند یک سد عظیم مملو آب است که باید به سمت کشاورزی و سایر بخش‌های اقتصادی هدایت شود. اگر نقدینگی رها شود و با کانال‌های محکم بتنی به سمت تولید هدایت نشود در نهایت همانند سال‌های قبل وارد بازار سکه، ارز، زمین و سفته‌بازی‌های مختلف شده و مشکلات اقتصادی عدیده‌ای برای کشور ایجاد می‎کند. نکته دیگر این است که اگر تلاش کنیم داروی این بیماری را اختراع کنیم، خودباوری ما نیز افزایش خواهد یافت.

وی در پایان گفت: برای جهش تولید کانال‌های مختلفی داریم که یکی از آنها مالیات بر عایدی سرمایه است. نباید اجازه دهیم که نقدینگی در جاهای مختلف به سمت تولید هدایت نشود. مقام معظم رهبری دو گام بلندمدت مطرح کردند که یکی نگاه انقلابی و دیگری فرهنگ جهادی است. اگر فرهنگ و مدیریت جهادی وارد عرصه شود، در همین سال که با کرونا آغاز شده است نیز می‎توانیم جهش تولید را محقق کنیم.

انتهای پیام
captcha