جذابیت‌های کتاب «ترکش دوست‌داشتنی» از زبان نویسنده
کد خبر: 3889203
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۴

جذابیت‌های کتاب «ترکش دوست‌داشتنی» از زبان نویسنده

نویسنده کتاب در دست انتشار «ترکش دوست‌داشتنی» که به زندگی و خاطرات احمد ابوالقاسمی، قاری بین‌المللی، می‌پردازد، ضمن بیان سرفصل‌های این کتاب، به تشریح برخی جذابیت‌ها پرداخت که باعث انگیزه وی برای نگارش این اثر شد.

محمد خسروی راد

محمد خسروی‌راد، نویسنده کتاب در دست انتشار «ترکش دوست‌داشتنی» که به سرگذشت و زندگی‌نامه «احمد ابوالقاسمی»، قاری بین‌المللی کشورمان، پرداخته است، در گفت‌وگو با ایکنا، به بیان جزئیاتی از اثر جدیدش پرداخت و گفت: قریب به یک سال‌ونیم است که بر روی نگارش کتاب کار می‌کنم. این کار حدود یک ماه پیش به پایان رسید و الان در مرحله فنی و چاپ قرار دارد.

وی با بیان اینکه این کتاب از مجموعه کتاب‌های تاریخ شفاهی است، به نگارش حدود 30 جلد کتاب در این حوزه اشاره و تصریح کرد: بخشی از این آثار تاریخ شفاهی و عمده آن در حوزه دفاع مقدس و جنگ است. کتاب ترکش‌های دوست‌داشتنی هم می‌تواند در این حوزه قرار بگیرد، اما بُعد قرآنی شخصیت احمد ابوالقاسمی آنقدر پررنگ است که می‌تواند از قسمت‌های دیگر خاص‌تر باشد. ما معمولاً سراغ افراد خاص در حوزه دفاع مقدس می‌رویم. البته زندگی آنان قبل از حضور در جبهه را هم مد نظر قرار می‌دهیم تا مشخص شود چه مسیری طی شده تا چنین شخصیتی شکل بگیرد.

خسروی‌راد بیان کرد: برخی افراد همچون احمد ابوالقاسمی بعد از جنگ هم زندگی خاصی داشتند. در بخش قبل از جنگ به شکل‌گیری شخصیت وی پرداخته شده است و اینکه یک فرد که صدای خوبی نداشته و حتی مورد تمسخر قرار می‌گرفته به یکی از برترین قاریان دنیای اسلام تبدیل شده که خود به تنهایی از جذابیت خوبی برخوردار است.

دوشنبه //جذابیت‌های «ترکش دوست داشتنی» / خلائی که در عرصه‌ فعالیت‌های قرآنی باید برطرف شود

این نویسنده آثار دفاع مقدس اظهار کرد: یکی از نکات جالب این است که شخصیت داستان در جبهه از ناحیه ریه مورد اصابت ترکش قرار می‌گیرد و مجروح می‌شود. شاید فکر کنیم این ترکش تیر خلاص به ادامه فعالیت‌های قرآنی این قاری باشد، اما موفقیت‌های بعدی شروع می‌شود و این ترکش کماکان در ریه این شخص وجود دارد.

نویسنده کتاب پنجگانه عشق در مورد انگیزه‌های خود برای روایت این داستان بیان کرد: در دوره کوتاهی افتخار همکاری با ایشان را داشتم. قبل از آن البته یک تصور کلی در مورد قاریان داشتم که به دوره نوجوانی من در مشهد و حضور در جلسات قرآن برمی‌گردد. آشنایی‌ای که در آن زمان از قاریان پیدا کردم، بیشتر به یک شناخت تک‌بُعدی، که همان قرائت بود، محدود شد و آنها را در ابعاد دیگر خلاق ندیدم. اما آقای ابوالقاسمی اینگونه نبود. ایشان اگر در مورد ترافیک یک محله هم نظر داشت، این نظر درست و تخصصی بود و اینقدر پیگیری می‌کرد تا این تحلیل و نظر را به نتیجه برساند، مانند سایر افراد نبود که به دنبال ارائه یک تحلیل صرف باشند، بلکه به دنبال برطرف کردن آن مشکل می‌رفت. این شخصیت چندبعدی برای من جذابیت داشت.


بیشتر بخوانید:


خسروی‌راد به بیان نمونه‌هایی از فعالیت‌های اجتماعی احمد ابوالقاسمی در زمانی که همکار بودند پرداخت و افزود: در آن ایام اگر مشکلی به وجود می‌آمد، معمولاً افراد برای رفع مشکل به ارائه چند نظر و ایده اکتفا می‌کردند، اما احمد ابوالقاسمی به صورت عملی درصدد برطرف کردن آن مشکل برمی‌آمد. همه اینها فارغ از اهل اندیشه و تحلیل است. سپس این ارتباط به مدت 15 سال قطع شد. البته دورادور تلاوت‌های ایشان را می‌شنیدم تا اینکه یک بار که ایشان را دیدم حرف از ثبت خاطراتش به میان آمد و من نیز برای همکاری اعلام آمادگی کردم.

احمد ابوالقاسمی

نویسنده کتاب ترکش دوست‌داشتنی،‌ بیان کرد: 28 جلسه مصاحبه انجام شد که از اول کودکی ایشان تا زمان حاضر ثبت و مکتوب شد و کتاب چکیده آن خاطرات است که به زبان داستان و قابل قبول برای مخاطب عام نوشته شده است. چند نویسنده و نیز تعدادی مخاطب عام که کتاب را خواندند، حس خوبی به کتاب داشتند. زمان انتشار کتاب نیز به شرایط کاغذ و مجوز و این قبیل کارها بستگی دارد. مجوز تا 20 روز آینده صادر می‌شود و اگر مشکل خاصی نباشد، یک ماه آینده چاپ خواهد شد.

خسروی‌راد در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد جذابیت‌های عرصه قرآنی و فعالان این حوزه برای نگارش داستان‌های بیشتر اظهار کرد: جای چنین آثاری در ادبیات ما خالی است. ترکش‌ دوست‌داشتنی اولین تجربه از این دست است. در حوزه قرآن در کشور مصر شرح حال تعدادی از قاریان نوشته شده، اما از عناصر داستانی برای جذاب‌تر کردن و مخاطب‌پسند بودن استفاده نشده است.

احمد ابوالقاسمی

نویسنده مجموعه داستان آب و آتش گفت: در بحث فعالیت‌های قرآنی و تلاوت، فارغ از حوزه ارزشی که تلاوت قرآن دارد، با یک هنرمندی مواجه هستیم که در زمان اجرا افراد زیادی را جذب می‌کند و تکنیکی است که به دست آوردن آن ماحصل تلاش است و مردم از این تلاش‌ها زیاد اطلاع ندارند و اغلب گمان می‌کنند که خداوند یک صدای خوب به شخصی داده و او هم از آن استفاده می‌کند. البته فرق هست بین کسی که هنر تلاوت را به اوج رسانده با کسی که در هنر دیگری به اوج رسیده و آن معرفت است. چنین موضوعی می‌تواند باعث خواندنی‌تر شدن زندگی‌نامه این هنرمند شود.

خسروی‌راد با بیان اینکه چنین شخصیت‌هایی بسیار جذاب هستند، اما درباره آنها کم کار شده است، ابراز کرد: اگر شرایط اقتصادی جامعه کمک کند، حتماً به دنبال ادامه فعالیت در این حوزه خواهم بود. خوشبختانه گردش مالی در حوزه قرآنی هم چندان اندک نیست که نتوان چنین اقداماتی را انجام داد. معمولاً در سازمان‌های قرآنی مختلف به منظور پرورش جوانان و نوجوانان برای آموزش تجوید و روخوانی و ... هزینه‌هایی اختصاص می‌یابد و اختصاص بخشی از این هزینه برای معرفی این چهره‌ها به جوانان ارزشمند است.

احمد ابوالقاسمی

این نویسنده آثار دفاع مقدسی در پایان بیان کرد: امیدوارم برای پر کردن این خلأ، جامعه قرآنی پای کار بیاید. مطمئناً اساتید پیشکسوت‌تری در این حوزه حضور دارند که اگر دیر شود همه این تجربیات و خاطرات به نسل بعد منتقل نخواهد شد.

یادآور می‌شود از جمله آثار محمد خسروی‌راد می‌توان به مجموعه داستان‌ آب و آتش، عکس رنگی مشترک، پنج‌گانه عشق،‌ خاطرات سردار شهید حسن باقری، رمان نقل گیتی و... اشاره کرد. همچنین آثارش در سالهای 1376 و 1392 برگزیده کتاب سال در سطح کشور و استان خراسان رضوی شد. در کارنامه این نویسنده داوری آثار و نظارت بر جشنواره‌هایی همچون بخش داستان جشنواره مطبوعات و جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) نیز به چشم می‌خورد.

انتهای پیام
captcha