بررسی جزئیات مقام «راست» در یک اکتاو موسیقایی + فیلم
کد خبر: 3889471
تاریخ انتشار : ۱۸ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴
هنر تلاوت / 13

بررسی جزئیات مقام «راست» در یک اکتاو موسیقایی + فیلم

در سیزدهمین قسمت از مجموعه آموزشی ارائه نکات درباره مقامات در هنر تلاوت قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی به بررسی موضوع جزئیات مقام «راست» در یک اکتاو موسیقایی پرداخته می‌شود.

به گزارش ایکنا، این روزهای شیوع کروناویروس و ایجاد وضعیت خاص در کشور از جمله توصیه اکید به مردم برای حضور در خانه و تردد حداقلی در سطح معابر عمومی است. این شرایط و فرصت ایجاد شده می‌طلبد در فضای مجازی نیز مطالب و محتوای مناسب تهیه و منتشر شود.

فیلم‌های ارائه نکات آموزشی مقامات و الحان در هنر تلاوت قرآن نیز در همین راستا منتشر می‌شود که شاهد انتشار سیزدهمین قسمت هستیم.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی، تهیه شده است.

قسمت سیزدهم: بررسی جزئیات مقام «راست» در یک اکتاو موسیقایی

مقام «راست» که گاها از آن با عنوان «رست» نیز یاد می‌شود، یکی از پرکاربردترین مقامات موسیقایی در هنر تلاوت قرآن است. مقام راست یکی از مقامات منفصل موسیقایی است. مقام منفصل، مقامی است که در آن دو جنس چهارتایی (چهارتایی بالا و چهارتایی پایین) به صورت منفصل با فاصله یک پرده کامل از هم قرار می‌گیرند.

مقام راست از دو جنس چهارتایی راست (چهارتایی پایین راست و چهارتایی بالای راست) به صورت منفصل تشکیل شده است که بین دو جنس، فاصله یک پرده کامل وجود دارد که به آن فاصله طنینی گفته می‌شود.

اگر نت «دو» را به عنوان درجه اول مقام راست در نظر بگیریم، از نت «دو» تا نت «فا» جنس چهارتایی پایین راست با فواصل مختص به خود (یک پرده، سه چهارم و سه چهارم) ایجاد می‌شود. همچنین، از نت «سل» تا نت «دو» در یک اکتاو بالاتر، نیز جنس چهارتایی بالای راست تشکیل می‌شود که بین نت «فا» و نت «سل» نیز در دو جنس پایینی و بالایی، فاصله طنینی یک پرده وجود دارد.

حتی در مدلاسیون‌ها و مرکب‌خوانی‌ها نیز بیشتر از این فضای راست به سمت فضاها و مقامات دیگر موسیقایی حرکت می‌کنند تا در الحان خود در هنگام تلاوت تنوع ایجاد کنند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha