بررسی بهترین زمان برای برگزاری دو رویداد بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3889511
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۷
کریم دولتی بیان کرد:

بررسی بهترین زمان برای برگزاری دو رویداد بین‌المللی قرآن

رئیس بنیاد مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در مورد بهترین زمان برای برگزاری مسابقات بین‌المللی بیان کرد: ایران باید در تقویم سالانه مسابقات قرآن دنیای اسلام جایگاه ثابتی پیدا کند. البته نمی‌توان زمان مسابقات را بدون توجه به سایر کشورها برنامه‌ریزی کرد.

کریم دولتی

به گزارش ایکنا، شیوع ویروس کرونا در جهان باعث به تعویق افتادن رویدادهای بسیاری از مسابقات ورزشی تا همایش‌ها و سمینارهای علمی و... شده است. در این بین مسابقات بین‌المللی و نمایشگاه قرآن که باید به ترتیب در فروردین و اردیبهشت‌ماه برپا می‌شد با وجود فراهم شدن بسیاری از مقدمات به تعویق افتاده است. البته هنوز زمانی برای برگزاری این دو رویداد اعلام نشده است.‌ البته توافق درباره زمان و تاریخ مشخص برای برگزاری این دو رویداد به خصوص مسابقات بین‌المللی قرآن در سال‌های اخیر دغدغه مسئولان بوده است. به نظر می‌رسد شیوع کرونا فرصتی برای آنها به وجود آورده تا به تقویم ثابتی برای این دو رویداد برسند. درباره همین موضوع با کریم دولتی، رئیس بنیاد مسابقات قرآن، که در گذشته در نمایشگاه قرآن نیز مسئولیت اجرایی داشته، گفت‌وگو شده است.

کریم دولتی در مورد بهترین زمان برای برگزاری رویدادهای مهم و اثرگذار قرآنی به خصوص نمایشگاه و مسابقات بین‌المللی، گفت: شاید مهم‌ترین موضوع از نظر زمان برای نمایشگاه قرآن، ماه مبارک رمضان باشد، اما اینکه چه زمان و چه ساعاتی از این ماه باشد نیاز به کارشناسی دارد.

وی به مسئولیت‌های اجرایی که در نمایشگاه و در مصلای امام خمینی(ره) در گذشته داشته اشاره کرد و افزود: هر چقدر تعداد روزهای برگزاری نمایشگاه را بیشتر کنیم، مطلوب‌تر خواهد بود، حتی می‌توان آغاز و پایان نمایشگاه‌ به صورت بخش بخش باشد، یعنی نیازی نیست که تمام بخش‌ها از روز اول دایر باشند و روز پایان نمایشگاه نیز همه بخش‌ها به کار خود پایان دهند. این امر می‌تواند مدیریت شود تا به نتیجه مطلوبی رسید.

رئیس بنیاد مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:‌ در نمایشگاه قرآن برخی بخش‌ها که مخاطبان بیشتری دارد می‌تواند جزء بخش‌های اصلی باشد و سایر بخش‌ها در ایام کوتاه‌تری مستقر شود. با توجه به اینکه بحث فرسایشی شدن نمایشگاه به خصوص برای نیروهای اجرایی در ایام برپایی آن همیشه جدی بوده است، این شکل از برگزاری می‌تواند موثر باشد. از سوی دیگر ساعت دایر بودن نمایشگاه در هر روز می‌تواند تغییر کند و حتی تا زمان سحر نیز دایر باشد، این اتفاق را در برخی کشورها بعینه دیده‌ام که از افطار تا سحر زندگی در جریان است، در حالی که ما دو ساعت بعد از افطار نمایشگاه را تعطیل می‌کنیم و ساعاتی را که می‌تواند برای استفاده معنوی از نمایشگاه باشد هدر می‌دهیم.

دولتی در پاسخ به این سؤال که در سال 99 و با توجه به شرایط پیش آمده بهترین زمان برای برپایی نمایشگاه غیر از ماه مبارک رمضان چه زمانی می‌تواند باشد؟ اظهار کرد: بهترین زمان به طور طبیعی ماه مبارک است و دور شدن و حتی خارج شدن از این ماه شاید آن کارکرد و بازدید و استقبال را نداشته باشد. البته می‌توان در زمان‌های دیگر سال ولو به صورت مناسبتی و مقطعی کارهای نمایشگاهی در چنین سطحی را انجام داد که اسم نمایشگاه اصلی را نداشته باشد. مثلاً می‌توان به بهانه یک مناسبت، کتاب‌های مذهبی و قرآنی یا به مناسبت دیگر نرم‌افزارهای قرآنی را به نمایش گذاشت. حتی می‌توان اقداماتی را مانند عرضه محصولات آموزشی در مناسبت‌های مرتبط در قالب یک نمایشگاه و خارج از نمایشگاه قرآن انجام داد.

رئیس بنیاد مسابقات قرآن جمهوری اسلامی ایران در مورد بهترین زمان برای برگزاری مسابقات بیان کرد: مسابقات بین‌المللی قرآن ایران باید در تقویم سالانه مسابقات قرآن دنیای اسلام جای ثابتی پیدا کند. نمی‌توانیم مسابقات را بدون توجه به سایر کشورها برنامه‌ریزی کنیم. در برخی فصول و ماه‌ها مسابقات دیگری وجود ندارد و از این بابت دست ما بازتر است. در ماه‌هایی غیر از رجب، شعبان، رمضان و حتی شوال شاهد رقابت چندانی نیستیم. شاید به این دلیل برگزاری مسابقات در آن ماه‌ها بهتر باشد. بنابراین، ناگزیر از توجه به مقتضیات فصلی و سرما و گرما هستیم و نمی‌توانیم بگوییم مسابقات در هر فصلی که برگزار شود، هیچ اشکالی ندارد.

وی در مورد تثبیت زمان برگزاری مسابقات در تقویم شمسی اظهار کرد: تنها اشکال این است که تقویم شمسی در قیاس با قمری چرخش زمان دارد و با برخی مسابقات کشورهای دیگر تداخل پیدا می‌کند و اگر اینگونه نبود شاید امکان برگزاری مسابقات با توجه به تقویم شمسی نیز وجود داشت.

انتهای پیام
captcha