نمود آیه «الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ» در روزهای کرونایی
کد خبر: 3889742
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۰

نمود آیه «الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ» در روزهای کرونایی

مدیرگروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن گفت: در روزهای شیوع کرونا آیه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» بیشتر نمود پیدا می‌کند و باید با خواندن این آیه از خداوند طلب مغفرت و آرامش کنیم.

نمود آیه «الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ» در روزهای کرونایی/ آثار الکترونیکی مرکز فرهنگ و معارف قرآن در دسترس همگان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی خراسانی، مدیرگروه دایرةالمعارف قرآن مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره خانه‌نشینی به علت شیوع ویروس کرونا و بهره‌گیری از این فرصت گفت: این ایام فرصت خوبی بود تا مقاله‌ای را که درباره علی بن ابیطالب(ع) آغاز کرده بودم تکمیل کنم، زیرا این مقاله یکی از مباحث مفصل و مهم دایرةالمعارف قرآن خواهد بود و جزء موضوعات پایه‌ای است.

300 آیه درباره حضرت امیر(ع) است

وی افزود: با توجه به اینکه ۳۰۰ آیه در قرآن درباره حضرت علی(ع) است و شأن نزول‌ها و فضائل فراوانی از ایشان در قرآن آمده، این مقاله مفصل و طولانی شد. در این مقاله به حضرت علی(ع) به‌ عنوان اولین کاتب وحی، جمع‌آوری‌کننده قرآن و سرنوشت مصحف مورد نظر و توصیه‌هایی که آن حضرت درباره قرآن دارند، مباحث تفسیری و علوم قرآنی را که آن حضرت برای اولین بار مطرح کردند و سرآمد بودن حضرت در تفسیر پرداخته شده است. به نظر می‌رسد بسیاری از این موارد مربوط به دوره خلافت حضرت است، اما شاید با توجه به اینکه تقریب به ذهن داشته باشیم، ۲۵ سال خانه‌نشینی حضرت را می‌توان به قرنطینه خانگی تشبیه و تعبیر کرد و از فرصت‌هایی که در این مدت داشتند به تربیت شاگردانی چون ابن عباس و مفسران دیگر و جمع‌آوری قرآن پرداختند.


بیشتر بخوانید:


خراسانی در ادامه به مقاله دیگری درباره امنیت اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون مقدمه‌ای را برای مقاله‌ای درباره امنیت در قرآن می‌نویسم که برای دانشنامه قرآنی امنیت خواهد بود و این دانشنامه برگرفته از دایرةالمعارف قرآن است و امیدوارم در سال جاری منتشر شود. همچنین جلد ۱۷ دایرةالمعارف قرآن در حال ویرایش نهایی است و به زودی به پایان می‌رسد و پس از قرنطینه، چاپ و نشر آن پیگیری خواهد شد.

اپلیکیشن دایرةالمعارف قرآن

وی درباره الکترونیکی شدن آثار قرآنی مانند دایرةالمعارف قرآنی برای دسترسی بهتر ابراز کرد: با وجود اینکه طی این مدت ممکن است برخی از پژوهشگران و محققان به دلیل نداشتن دسترسی به آثار علمی در مضیقه باشند، اما بسیاری از آثار مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم به صورت الکترونیکی منتشر شده، به ویژه اینکه در قالب اپلیکیشن در تلفن همراه قابل دسترسی است و مجموعه جلد‌های دایرةالمعارف قرآن در قالب یک اپلیکیشن با عنوان دایرةالمعارف قرآن در کافه‌بازار موجود است و علاقه‌مندان می‌توانند از آن بهره ببرند. مجموعه فرهنگ قرآن، بزرگترین معجم قرآنی، نیز در همین قالب موجود است و کسانی که مطالعات قرآنی دارند می‌توانند در قرنطینه خانگی از آن‌ها استفاده کنند.

خراسانی دعا و ارتباط با خداوند را باعث آرامش‌ در این روزها دانست و بیان کرد: در شرایط فعلی که دنیا با این ویروس و بیماری کرونا درگیر است و با همه پیشرفت‌ها و ادعا‌ها، آیه «يَا أَيُّهَا النَّاسُ أَنْتُمُ الْفُقَرَاءُ إِلَى اللَّهِ ۖ وَاللَّهُ هُوَ الْغَنِيُّ الْحَمِيدُ» بیشتر نمود پیدا می‌کند و باید با خواندن این آیه از خداوند طلب مغفرت و آرامش کنیم.

وی تصریح کرد: گاهی در مواردی مثل دعا و توجه به عوامل مادی افراط و تفریط‌هایی وجود دارد، اما باید به قرنطینه خانگی یا توصیه‌های بهداشتی و پزشکی توجه شود و با حفظ این توجه، دعا نیز اثرگذار خواهد بود و دعا هیچ منافاتی با عمل به توصیه‌های پزشکی ندارد. طبق سیره پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع)، وقتی که بیمار می‌شدند به پزشک مراجعه می‌کردند، اما از خداوند نیز طلب شفا داشتند. بنابراین این امر با توحید ناب قابل جمع است. هر چند در فضا‌های مجازی افراط‌هایی می‌شود که صحیح نیست.

انتهای پیام
captcha