مخاطبان «پایتخت» را به دلیل ترسیم فرهنگ بومی دوست دارند
کد خبر: 3890829
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۷
یک مدرس دانشگاه:

مخاطبان «پایتخت» را به دلیل ترسیم فرهنگ بومی دوست دارند

سید‌مجید حسینی‌زاد درباره سریال «پایتخت» گفت: استقبال مخاطبان از مجموعه پایتخت بیانگر آن است که مخاطبان آثاری را که فرهنگ بومی را ترسیم می‌کنند دوست دارند.

سید‌مجید حسینی‌زاد، جامعه‌شناس سینما و مدرس دانشگاه، در گفت‌‌وگو با ایکنا درباره مجموعه اخیر سیروس مقدم تصریح کرد: این روز‌ها نقد‌های بسیاری درباره مجموعه پایتخت مطرح می‌شود که برخی از آن‌ها صحیح‌اند. نظریه‌ای در جامعه‌شناسی وجود دارد که یکی از ملزومات ایام بحران، ایجاد شادی و نشاط برای مردم است و پایتخت با تمام ایرادها، این اتفاق را برای مخاطبانش رقم زد. شاید با توجه به بحران حاضر و قرنطینه شدن بسیاری از هموطنان اثرات مثبت روانی این مجموعه را بتوان بیش از اثرات منفی آن دانست. 
 

بیشتر بخوانید: 

 
وی افزود: فصل ششم پایتخت ایرادهای فاحشی در قصه‌پردازی داشت که بسیاری از منتقدان به آن اشاره کرده‌اند؛ روند داستان این فصل هیچ پیوند و شباهتی با فصل اول نداشت و کاملاً عیان است که مخاطبان تماشاگر یک اثر سفارشی‌اند و منطق حاکم بر فیلمنامه دیگر در این اثر مفهوم چندانی ندارد و البته فوت مرحوم خشایار الوند هم اثر بسزایی در تنزل کیفی مجموعه داشت. 
 
شخصیت‌پردازی ضعیف

این استاد دانشگاه تأکید کرد: اگر در این اثر تصمیم‌گیرنده بودم، نگارش متن را به پیمان قاسم‌خانی واگذار می‌کردم، زیرا پرونده کاری این فیلمنامه‌نویس نشان می‌دهد که او به خوبی با نقاط قوت آثار طنز آشناست. نکته دیگر، که آن هم به ضعف فیلمنامه مربوط می‌شود، شخصیت‌پردازی نا‌مناسب در پایتخت است. به همین دلیل شاهد ستیز مداوم آن‌ها با یکدیگریم و فرد عاقل این خانواده (هما) هم به این جنگ‌ها دامن می‌زند.

حسینی‌زاد با بیان اینکه داستانک‌هایی که در سریال وجود داشت، به کل داستان لطمه وارد کرد، گفت: بعضی موضوعات مانند قصه قاچاق مواد مخدر به هیچ وجه ضروری نبود و حتی بیانش نابجا بود و به جای توصیف مشکلات اعتیاد و قاچاق، قبح این عمل هم در پایتخت شکسته شد و روابط خانوادگی نه تنها سالم و عادی نیست، بلکه بیانگر خانواده‌ای فروپاشیده و نابسامان است و رفتار شخصیتی مانند بهتاش حاکی از آن است. یکی دیگر از شخصیت‌های غیرواقعی شخصیت نماینده مجلس است. چیزی که سریال از فردی در این جایگاه ترسیم می‌کند، چندان با واقعیت همخوان نیست و مردم آن را باور نمی‌کنند.
 
نقدی بر ظاهرگرایی دینی

وی متذکر شد: در این فیلم نقدی به ظاهرگرایی دینی هم می‌شود که شاید این روز‌ها به کرات شاهد آنیم. نقی معمولی به عنوان راننده یک نماینده مجلس تظاهر به دینداری می‌کند. همچنین روی خانواده و اینکه باید کنار هم باشند تأکید شد. البته این سبک زندگی شاید با استاندارد‌های امروزی همخوانی نداشته باشد، اما این الگوی فرهنگی می‌تواند بازبینی شود. 

حسینی‌زاد در پایان با بیان اینکه پایتخت در مقایسه با دیگر سریال‌های نوروزی توانست در جذب مخاطب موفق‌تر باشد، گفت: اگر دیگر سریال‌های نوروزی را ارزیابی کنید، متوجه خواهید شد که هیچ‌یک از آن‌ها در جذب مخاطب موفق نبود، درصورتی‌که بازیگران آن‌ها هم چهره بودند. این امر نشان می‌دهد در شرایطی که آثار تلویزیون قادر نیست مردم را جذب خود کند، موفقیت سریالی چون پایتخت با تمام نقاط ضعفش غنیمت است و مخاطبان آثاری را دوست دارند که فرهنگ بومی را ترسیم می‌کنند.
انتهای پیام
captcha