فیلم | معنای برکات معنوی در ماه رمضان / داستان دوازده درهم پربرکت پیامبر(ص)
کد خبر: 3894173
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۷
در محضر رمضان/ 2

فیلم | معنای برکات معنوی در ماه رمضان / داستان دوازده درهم پربرکت پیامبر(ص)

آیت‌الله تحریری ضمن اشاره به تفاوت برکات مادی و معنوی و داستان دوازده درهم پربرکت پیامبر(ص)، تصریح کرد: برکت معنوی این است که انسان در یک امر معنوی قرار بگیرد و درست از این امر معنوی استفاده کند. آنگاه خداوند متعال فواید بسیاری را بر آن امر معنوی مترتب می‌کند.

آیت‌الله محمدباقر تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی و استاد اخلاق حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن اشاره به فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان، به تبیین فرازهای خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص)، که ناظر به اهمیت ماه مبارک رمضان است، پرداخت. در ادامه بخش دوم این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد؛

نبی مکرم اسلام(ص) در خطبه آخر ماه شعبان فرمودند: «ماه رمضان ماهی است که بر شما روی آورده است با برکت و رحمت و مغفرت». در واقع سه عنوان اساسی را برای این ماه بیان کردند. ما دو قسم برکت داریم: یکی برکت در امور مادی؛ یعنی یک مالی که انسان به دست آورده است دارای برکت باشد، به این معنا که هر چه از آن استفاده بکند باز هم برای استفاده‌های خوب از این مال جا دارد.

یک شخصی دوازده درهم به نبی اکرم(ص) می‌دهند تا برای خودشان لباس تهیه کنند. آن حضرت این دوازده درهم را به علی(ع) می‌دهند تا از بازار لباسی تهیه کنند. حضرت طبق سفارش پیامبر(ص) هر دوازده درهم را یک لباس می‌خرند. بعد که آمدند، پیامبر(ص) فرمودند: یا علی، نمی‌شد یک لباس با قیمت کمتر داشته باشیم. حضرت علی(ع) فرمودند: بله، مشکلی ندارد. لذا با هم نزد فروشنده می‌روند و می‌فرمایند ما می‌خواهیم یک لباس با قیمت پایین‌تر بخریم. لذا یک لباس چهار درهمی خریداری می‌کنند.

در مسیر برگشت به یک نیازمند برخورد می‌کنند. آن شخص درخواست می‌کند که من لباس می‌خواهم. حضرت هم لباس را به آن نیازمند می‌دهد. بعد برمی‌گردند یک لباس دیگر تهیه می‌کنند. باز چهار درهم در دست مبارک حضرت باقی می‌ماند. در مسیر برگشت یک غلامی را می‌بینند که دارد گریه می‌کند. از او می‌پرسند: چرا گریه می‌کنی؟ غلام می‌گوید مولایم به من چهار درهم داده بود ولی من در مسیر گم کردم و آنچه را باید می‌خریدم، نخریدم. حضرت آن چهار درهم را به آن شخص دادند. دیدند باز هم دارد گریه می‌کند. حضرت از او سؤال کردند چرا گریه می‌کنی؟ غلام گفت چون من مقداری دیر کردم ممکن است مورد مواخذه اربابم قرار بگیرم. حضرت می‌فرمایند با هم برویم تا ما شفاعت تو را بکنیم.


بیشتر بخوانید:


وقتی به خانه مولا رسیدند و در زدند، مولا می‌بیند که وجود مبارک نبی اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) آمدند تا شفاعت غلام را بکنند. به برکت وجود نبی اکرم(ص) و علی(ع) مولا می‌گوید من این غلام را به شما بخشیدم. پیامبر(ص) هم فرمودند من این چهار درهم را به غلام بخشیدم که برود برای خودش زندگی تهیه بکند. بعد حضرت فرمودند: چه دوازده درهم بابرکتی بود که یک غلام آزاد شد، دو نفر هم به پوشش رسیدند، یک مولا هم به آزادی بنده‌اش خدمت کرد.

برکت از این قبیل است. گاهی چنین است که انسان فکر می‌کند به دست آوردن اموال زیاد موجب برکت است؛ خیر، انسان باید ملاحظه بکند چگونه مال را به دست می‌آورد و چگونه آن را از مسیر صحیح خرج می‌کند. این برکت مادی است. برکت معنوی این است که انسان در یک امر معنوی قرار بگیرد، درست از این امر معنوی استفاده کند، آنگاه خداوند متعال فواید بسیاری را بر آن امر معنوی مترتب می‌کند.

در قرآن کریم هم تعبیر برکت آمده است و می‌فرماید: اگر اهل شهرها ایمان داشته باشند خداوند برکاتش را از آسمان و زمین بر آنها نازل می‌کند. این برکات، برکات مادی است که در پرتو ایمان به خدا و تقوا، خداوند ظاهر می‌کند. بنابراین از خصوصیات این ماه، داشتن برکات معنوی، رحمت و مغفرت است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha