روزه؛ عامل ثبات اخلاص در انسان
کد خبر: 3894178
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۶:۰۱

روزه؛ عامل ثبات اخلاص در انسان

آیت‌الله سیدان گفت: زمینه اخلاص در روزه از بقیه کارها و امکان توجه به خدا بیشتر است. حضرت زهرا(س) درباره روزه فرمود: «خدا روزه را وسیله تثبیت اخلاص قرار داد.»

روزه، عامل ثبات اخلاص در انسانبه گزارش ایکنا از خراسان رضوی، آیت‌الله سیدجعفر سیدان، مدرس برجسته حوزه علمیه خراسان، شامگاه گذشته، ششم اردیبهشت‌ماه، در اولین جلسه بیان معارف وحیانی ماه مبارک رمضان که به‌صورت صوتی پخش شد، با اشاره به آیه ۱۸۳ سوره بقره بیان کرد: ماه مبارک رمضان، ماه رحمت، ماه خیر و برکت و همچنین لطف و عنایت خاص پروردگار به بندگان است.

وی ادامه داد: امیدوارم به توفیق الهی بتوانیم تا پایان این ماه مبارک را درک کنیم و بلکه این ماه رمضان آخرین ماه رمضان عمرمان نباشد، انسان‌های ارزنده کسانی هستند که سعی می‌کنند از فرصت‎های استثنایی استفاده کنند و فرصت‌ها را از دست ندهند، درک ماه رمضان یک فرصت استثنایی است.

ارزش ماه خدا در کلام امام هشتم(ع)

سیدان با تأکید بر اهمیت ماه رمضان اظهار کرد: حضرت رضا(ع) فرمودند: «نیکی‌ها در ماه رمضان قبول می‌شود و سیئات و معصیت‌ها را هم خداوند می‌بخشد و هر کس در ماه رمضان یک آیه قرآن خوانده باشد مانند این است که در ماه‌های دیگر یک دور قرآن خوانده باشد و اگر کسی به روی برادر مؤمنش تبسم کند، روز قیامت بشارت به بهشت می‌گیرد و اگر در این ماه یاری کند برادر مؤمن خود را، خدا نیز بر عبور از صراط او را کمک می‌کند».

مدرس حوزه علمیه خراسان افزود: خداوند به فضل و رحمتش بعضی از زمان‌ها و مکان‌ها را امتیاز داده است تا بندگانش به اطاعت و بندگی ترغیب شوند و برای رسیدن به کمالات و عنایت الهی تلاش کنند و این ماه از این خصوصیات دارد. از وجود مقدس پیامبر اسلام نقل شده است که «اگر کسی در ماه رمضان صدقه‌ای به میزان مثال ذره بدهد این صدقه ارزشمندتر است، اگر که بنده در غیر ماه رمضان به اندازه کوه‌ها، طلا صدقه بدهد» این‌ها نشان از اهمیت ماه رمضان است.

سیدان با تأکید بر اهمیت ارتباط با خدا در این ماه تصریح کرد: برای درک این ماه باید شاکر خدا باشیم، یکی از وجوه شکر رمضان این است که با جدیت به اوقات خود توجه داشته باشیم تا بهره‌مند شویم، آن کاری که خدا برای آن ثوابی معین نکرده و فرموده که ثواب آن را من می‌دانم، روزه است. پیامبر فرمودند: «که خدا فرموده کل کارهای خوب انسان‌ها را تا ۷۰۰ برابر ثواب می‌دهم به جز صبر که ثوابش را من می‌دانم و می‌دهم» و مقصود از این صبر، روزه است.

روزه، زمینه اخلاص و توجه به خدا

وی بیان کرد: زمینه اخلاص در روزه از بقیه کارها و امکان توجه به خدا بیشتر است و حضرت زهرا(س) درباره روزه فرمود: «خدا روزه را وسیله تثبیت اخلاص قرار داد.»

سیدان با اشاره به روایتی از پیامبر اسلام بیان کرد: چهار چیز را از خدا زیاد بخواهید، دو خصلت از این خصلت‌ها خدا را از ما راضی می‌کند که یکی شهادت به یگانگی خدا و دیگری استغفار است و نیز دو خصلت که همیشه به آنان محتاجیم اینکه درخواست کنید بهشتی شوید و از دوزخ دور کنند. قرآن فرموده است تا زمانی که مردم استغفار کنند ما آنان را گرفتار نمی‌کنیم.

انتهای پیام
captcha