امتیازات جامعه روزه‌دار
کد خبر: 3894504
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۶

امتیازات جامعه روزه‌دار

جامعه‌ای که بیشتر افراد آن در ماه رمضان روزه‌دار هستند، از فضای معنوی ویژه‌ای برخوردار خواهد بود و باعث همدلی، همگرایی اجتماعی و کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

چرایی مساوات در ماه رمضاناهمیت و جایگاه والاى عدالت در اسلام از یک طرف و وابستگى تحقق آن به ابزارهاى حکومتى و قدرت از طرف دیگر نشانگر آن است که حکومت دینى ناگزیر است که عدالت را به ‌عنوان یکى از اهداف اساسى خود برگزیند تا از مسیر دینى خود خارج نشود. آیات بسیارى در قرآن در باب لزوم توجه به تأمین و برقرارى قسط و عدل در قرآن وجود دارد. عدل به مفهوم اجتماعى، هدف نبوت و به مفهوم فلسفى، مبناى معاد است.

اصل مساوات و برابری نخستین پایه نظام اجتماعی اسلام است و ادیان و مکتبهای فلسفی دیگر در این حد برای برابری انسان ارزش اجتماعی، سیاسی، حقوق و اقتصادی قائل نشدهاند و این نوع تفاوت از اختلاف بینش در شناخت شخصیت و ارزشهای والای انسان ناشی میشود.

یکی از حکمت‌های روزه، برقراری مساوات بین ثروتمندان و فقرا و یک نظام عملی است که از بهترین نظام‌های مساوات و عدالت به شمار می‌آید. روزه عبادتی است که اسلام آن را بر همه مسلمانان بالغ و عاقل واجب کرده است تا همه آنان از لحاظ نخوردن و ننوشیدن یکسان باشند. اسلام با اجرای آن بین مردم مساوات و هماهنگی و اتحاد شعور و احساس را به وجود می‌آورد. انسان روزه‌دار در هنگام گرسنگی و تشنگی، فقرا و بینوایان را یاد میکند و در نتیجه به کمک آنها میشتابد.

امساک موجب آرامش میشود

حجت‌الاسلام حسن مرسلی، امام جمعه صوفیان، در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: ایجاد آرامش در زندگی جامعه و پیشگیری از ناهنجاریها از مهمترین پیامدهای مساوات تلقی میشوند. مساوات، به اين معنا است كه همه افراد انسانى داراى آفرينشى مساوى و يكسان و يك نوع و داراى نيازهاى طبيعى همانند و ارزشى مساوى و برابرند.

وی با استناد به آیه 9 سوره حشر «وَالَّذِينَ تَبَوَّءُوا الدَّارَ وَالْإِيمَانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هَاجَرَ إِلَيْهِمْ وَلَا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حَاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَيُؤْثِرُونَ عَلَىٰ أَنْفُسِهِمْ وَلَوْ كَانَ بِهِمْ خَصَاصَةٌ ۚ وَمَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولَٰئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: و كسانى كه پيش از آمدن مهاجران در ديار خود بوده‌اند و ايمان آورده‌اند، آن‌هايى را كه به سويشان مهاجرت كرده‌اند دوست مى‌دارند. و از آنچه مهاجران را داده مى‌شود در دل احساس حسد نمى‌كنند، و ديگران را بر خويش ترجيح مى‌دهند هر چند خود نيازمند باشند و آنان كه از بخل خويش در امان مانده باشند، رستگارانند.

امام جمعه صوفیان، ضمن بازگو کردن امتیازات جامعه روزه‌دار یادآور شد: جامعه‌ای که بیشتر افراد آن در ماه رمضان روزه‌دار هستند، از فضای معنوی ویژه‌ای برخوردار خواهد بود که باعث ایجاد همدلی، همگرایی اجتماعی و کاهش آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی می‌شود.

وی با اشاره به فرموده امیرالمؤمنین علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: خداوند سبحان روزى بينوايان را در اموال ثروتمندان قرار داد پس هيچ فقيرى گرسنه نماند، مگر به سبب سرباز زدن ثروتمندان از دادن حق محرومان، خداوند بزرگ ايشان(سرمايه‌داران) را بر اين امر (امر معاش ‍ بينوايان) بازخواست خواهد كرد.

روزه درس برابرى میان افراد اجتماع است

حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان شرقی، اظهار کرد: روزه یک درس مساوات و برابرى میان افراد اجتماع است که با انجام آن افراد متمکن هم وضع گرسنگان و محرومان اجتماع را به‌طور محسوس درمى‌یابند و با صرفه‌جویى در غذاى شبانه‌روزى خود مى‌توانند به کمک آن‌ها بشتابند. یکی از فواید ماه رمضان این است که همنوعان خودمان را درک کنیم.

وی با استناد به آیه 135 سوره نساء «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُونُوا قَوَّامِينَ بِالْقِسْطِ شُهَدَاءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَى أَنْفُسِكُمْ أَوِ الْوَالِدَيْنِ وَالْأَقْرَبِينَ إِنْ يَكُنْ غَنِيًّا أَوْ فَقِيرًا فَاللَّهُ أَوْلَى بِهِمَا فَلَا تَتَّبِعُوا الْهَوَى أَنْ تَعْدِلُوا وَإِنْ تَلْوُوا أَوْ تُعْرِضُوا فَإِنَّ اللَّهَ كَانَ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرًا» بیان کرد: در این آیه می‌خوانیم: اى کسانى که ایمان آورده‌اید پیوسته به عدالت قیام کنید، براى خدا گواهى دهید اگر چه این گواهى به زیان خود شما یا پدر و مادر یا نزدیکان شما بوده باشد، چه اینکه اگر آن‌ها غنى یا فقیر باشند، خداوند سزاوارتر است که از آن‌ها حمایت کند، بنابراین از هوا و هوس پیروى نکنید که از حق منحرف خواهید شد، و اگر حق را تحریف کنید و یا از اظهار آن اعراض کنید خداوند به آنچه انجام می‌دهید، آگاه است.

حجت‌الاسلام غفاری گفت: تحمل تشنگی و گرسنگی هرچند مدت اندکی باشد، آدمی را به یاد بینوایان می‌اندازد و روحیه مهربانی و کمک به هم نوع و بذل و بخشش و سخاوت نسبت به دیگران به‌ویژه افرادی که از نظر معیشتی در سطح پایین‌تری قرار دارند را در وجود آدمی زنده می‌کند.

امام جمعه بخشایش، یادآور شد: چقدر خوب است که انسان‌هاى ثروتمند، در ماه مبارک رمضان به فکر محرومان و فقرا باشند و گامى در راه برقرارى عدالت اجتماعى بردارند و هر مقدار که امکان دارد به آن‌ها کمک کنند.

وی با اشاره به فرموده مولی الموحدین حضرت علی(ع) گفت: ایشان می‌فرمایند: بينوايان را در زندگى خويش شريک سازيد.

انتهای پیام
captcha