فیلم | «به من چه» و «به تو چه»؛ نتیجه رواج نگاه لیبرالیستی
کد خبر: 3894766
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۲۵
رمضان با قرآن / 4

فیلم | «به من چه» و «به تو چه»؛ نتیجه رواج نگاه لیبرالیستی

یکی از آثار نگاه لیبرالیستی در جوامع امروزی این شده که «به من چه» و اگر هم به کسی توصیه کنیم؛ می‎گوید «به توچه» که حرف بسیار نادرستی است.

فیلم | «به من چه» و «به تو چه»؛ نتیجه رواج نگاه لیبرالیستی
به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت چهارم رمضان در قرآن به موضوع دعوت به نیکی به عنوان یکی از توصیه‌های قرآن پرداخت که بخش‌هایی از آن به شرح ذیل است:
 
قرآن در آیات مختلف سفارش دعوت به کار نیک کرده است و گفته است که یکی از نشانه‌های امت اسلام اگر می‌خواهد امت برتر باشد این است که «يَدْعُونَ إِلَى الْخَيْرِ»؛ یعنی همدیگر را به کارهای خیر دعوت کنند که یکی از مصادیق آن امر به معروف و نهی از منکر است. البته ممکن است در قالب این فریضه هم نباشد و به شکل یک توصیه طبیعی باشد. هم باید خودمان اهل کار خیر باشیم، هم دیگران را دعوت کنیم چرا که در پاداش آن کار خیر هم شریک هستیم.
 
یکی از مصادیق دعوت به کار خیر، امر به معروف و نهی از منکر است؛  هر دو هم مصداق آن است؛ چرا که وقتی نهی از منکر هم می‌کنید، می‎خواهید خیری در جامعه رواج پیدا کند و یک شری از جامعه برطرف شود.
 
یکی از آثار نگاه لیبرالیستی در جوامع امروزی این شده که «به من چه» و اگر هم به کسی توصیه کنی می‎گوید «به توچه» که حرف بسیار نادرستی است. بهترین دلیل همین ایام کروناست که اگر ببینیم کسی رفتار مخالف توصیه بهداشتی انجام می‌دهد تذکر می‎دهیم و نمی‎تواند بگوید به تو چه. امر می‌کنیم که ماسک بزن و نهی می‌کنیم از سرفه به سمت دیگران. چرا که در یک جامعه زندگی می‎کنیم و خیرها و شرها دائما به یکدیگر منتقل می‎شود. البته شخص اگر در خانه خودش کاری انجام می‌دهد لازم نیست سرک بکشیم؛ امر به معروف و نهی از منکر در جامعه است و در خانه مردم نیست، تجسس و تفتیش نیست.
 
به تعبیر قرآن جامعه یک کشتی  است که اگر مراقبت نکنیم و جلوی بدی‎ها را نگیریم مثال فردی می‌شود که کشتی را سوراخ می‌کند. مراقب باشیم این نگاه لیبرالیستی که البته خودشان هم الان گرفتارش شده‌اند و فهمیده‌اند این حد از آزادی چه تبعات اجتماعی و فرهنگی برای خانواده‎ها دارد، موجب فروپاشی خانواده‎ها نشود.
قرآن می‌گوید جامعه را یکپارچه ببینید؛ امر کنید به معروف و نهی کنید از منکر.
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha