فیلم | خدای تو سلام خدیجه(س) را رسانده است
کد خبر: 3894771
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۶
رمضان با قرآن / 10

فیلم | خدای تو سلام خدیجه(س) را رسانده است

اگر حضرت خدیجه(س) هیچ فضیلتی جز مادرِ فاطمه(س) بودن نداشتند، برای ایشان کافی بود. این حضرت جایگاهی در نزد خداوند متعال دارد که وقتی جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل می‌شد، عرضه می‌داشت: «خدای تو سلام خدیجه(س) را رسانده است».

حجت‌الاسلاممحمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاهبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت دهم از مجموعه مباحث رمضان با قرآن، به جایگاه حضرت خدیجه(س) نزد خداوند متعال، پیامبر گرامی اسلامی(ص) و نقش ایشان در جریان‌سازی تاریخ اسلام اشاره کرد که در ادامه می‌خوانید.
 
کوچکترین سوره قرآن، «کوثر» نام دارد؛ « بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ، إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ، فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ، إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ». این سوره در بیان شأن و فضیلت حضرت فاطمه زهرا(س) نازل شده است و بیان می‌کند که این حضرت، کوثری بود که خداوند به پیامبر(ص) عطا فرمود. اما این کوثر را خداوند به حضرت خدیجه(س) هم عطا کرد و حضرت فاطمه(س) در دامان مادری همچون خدیجه(س) پرورش یافت. یکی از فضیلت‌های حضرت خدیجه(س)، مادرِ فاطمه(س) بودن و دریافت‌کننده عطای الهی از سوی پیامبر اسلام است.
 
اگر حضرت خدیجه(س) هیچ فضیلتی جز مادرِ فاطمه(س) بودن نداشتند، برای ایشان کافی بود، در حالی که در روایات، کمالات بسیاری برای حضرت خدیجه ذکر شده، همچنان که پیامبر(ص) می‌فرمایند: زمانی که هیچ‌کس به سوی من نمی‌آمد و به دعوت من توجه نداشت، خدیجه(س) اولین کسی بود که به من ایمان آورد و پشت سر من نماز خواند و نیز اموال خود را برای صرف شدن در راه اسلام، در اختیار من قرار داد.
 
 
آن چه که در سه سال حصر سخت مسلمانان در شعب‌ ابی‌طالب، توانست مسلمین را نجات دهد، اموال و دارایی‌های حضرت خدیجه(س) بوده است. ایشان بی‌منت همه اموال را در راه خدا در اختیار مسلمانان و رسول خدا(ص) قرار داد.
 
روزی، یکی از همسران پیامبر(ص) مشاهده کرد که پیامبر(ص) بسیار زیاد از حضرت خدیجه(س) یاد می‌کنند، سپس رو می‌کند به ایشان و می‌گوید: خدیجه(س) پیرزنی بود که از دنیا رفت، خدا بهتر از او را به شما داده است(مراد خودش بود). پیامبر(ص) فرمودند: خیر! خداوند بهتر از خدیجه(س) را به من نداده است. او هنگامی به من ایمان آورد که همه مردم مکه مشرک بودند و از من دوری می‌کردند، زمانی مرا یاری کرد، که همه با من مخالفت می‌کردند.
 
در تاریخ آمده که حضرت خدیجه(س) وقتی می‌خواهند از دنیا بروند، رویشان نمی‌شود به پیامبر(ص) بگویند که ابای ایشان کفن او باشد، این درخواست را مستقیم عرضه نمی‌کنند و از دخترشان فاطمه(س) می‌خواهند تا از رسول خدا(ص) بخواهد که ابای پیامبر(ص) کفن او باشد. همان‌طور هم شد و خود شخص پیامبر(ص)، ایشان را دفن کردند. پیامبر(ص) پس از رحلت همسر گرامی‌شان، هر ساله به مناسبت‌های مختلف به یاد حضرت خدیجه(س) گوسفندی قربانی می‌کردند و به دوستان ایشان می‌دادند.
 
حضرت خدیجه(س) جایگاهی نزد خداوند متعال دارد که وقتی جبرئیل بر پیامبر(ص) نازل می‌شد، عرضه می‌داشت: «خدای تو سلام خدیجه(س) را رسانده است».
 
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha