اهمیت نظم خواب در روزه‌داری / تأثیر مثبت خواب در ساعات ابتدایی شب
کد خبر: 3895181
تاریخ انتشار : ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۲
مجاهدی تبیین کرد؛

اهمیت نظم خواب در روزه‌داری / تأثیر مثبت خواب در ساعات ابتدایی شب

دبیر کارگروه مبانی و ابزار تشخیص دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با بیان اینکه خواب مناسب از مهمترین اصول حفظ سلامت از منظر طب ایرانی در روزه‌داری است، گفت: اگر الگوی خواب روزه‌داران به هر دلیلی تغییر می‌کند، حتماً ۳ تا ۴ ساعت سر شب را بخوابند و اگر می‌خواهند بیدار باشند، از سحر به بعد بیدار بمانند.

رعایت رژیم غذایی مناسب در روزه‌دری و ارتقای ایمنی در برابر کرونامرتضی مجاهدی، دبیر کارگروه مبانی و ابزار تشخیص دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا، با تأکید بر لزوم حفظ سلامت و ایمنی در ماه مبارک رمضان، اظهار کرد: اصل مهم در این ماه، امساک از غذا خوردن و کاهش حجم غذا‌هایی است که وارد بدن می‌شود؛ از منظر طب سنتی و براساس مستندات طب رایج، کاهش حجم غذا‌های چرب و شیرین موجب می‌شود که بدن از سلامت بیشتری برخوردار شود و سطح ایمنی و مقاومت بدن در برابر بیماری‌های مسری ارتقا یابد.

وی تأکید کرد: افرادی که سالم هستند و ضعف قوا و مشکل کم‌خونی ندارند، مجاز به روزه‌داری هستند. روزه‌داری برای افرادی که چاق‌اند و رژیم‌های غذایی نامناسب در طول سال دارند موجب افزایش سطح سلامت می‌شود؛ به ویژه در برابر بیماری‌های ویروسی تنفسی مانند کرونا نیز باعث می‌شود بدن از ایمنی و مقاومت برخوردار شود. این مسئله هم از نظر طب ایرانی و هم طب رایج مورد تأیید است.

این متخصص طب ایرانی یادآور شد: با کاهش ورودی غذا به بدن به ویژه غذا‌های چرب و شیرین، می‌توانیم هم از درجات معنوی برخوردار شویم و هم از ثمرات سلامتی آن بهره‌مند شویم. شرط استفاده از ثمرات سلامت روزه‌داری در زمان سحر و افطار، رعایت رژیم غذایی سالم است.

وی بیان کرد: در هنگام افطار می‌توان از شربت کم‌شیرین و یا دم‌نوش‌های گرم استفاده کرد. در وعده سحر  باید از خوردن غذا‌های سنگین، چرب و شیرین پرهیز کرد و با سبک نگه‌داشتن معده، به افزایش سلامت‌ بدن کمک کرد.

مجاهدی با ذکر اینکه خواب مناسب از جمله مهمترین اصول حفظ سلامت از منظر طب ایرانی در روزه‌داری است، گفت: طب رایج هم بر نظم خواب تأکید زیادی دارد؛ مهمترین رکن خواب منظم، رعایت شرایط خواب و بیداری است؛ توصیه مؤکد این است که در ماه مبارک رمضان حتماً خواب خود را نظم دهیم، اگر الگوی خواب به هر دلیلی تغییر می‌کند، مثلاً افراد در طول روز به دلیل خستگی یا گرسنگی و تشنگی ناشی از روزه‌داری می‌خوابند، حتماً ۳ تا ۴ ساعت سر شب را بخوابند و اگر می‌خواهند بیدار باشند از سحر به بعد بیدار بمانند.

وی در پایان اظهار کرد: هر کسی براساس توانمندی خود به گونه‌ای شرایط را مهیا کند که خواب منظمی داشته باشد، نظم خواب به اضافه خواب سر شب موجب می‌شود سطح ایمنی همچنان بالا باشد و بدن در حداکثر شرایط سلامت خود باقی بماند.
انتهای پیام
captcha