فیلم | تمرینی برای تحکیم باور قلبی به قیامت
کد خبر: 3896236
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۸
در محضر رمضان/ 11

فیلم | تمرینی برای تحکیم باور قلبی به قیامت

آیت‌الله تحریری ضمن تأکید بر اینکه همه اعمال ما انعکاسی در عالم قیامت دارد، تصریح کرد: یکی از زمینه‌های تحول در وجود انسان توجه به قیامت و تحکیم اعتقاد به قیامت است.

آیت‌الله محمدباقر تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی و استاد اخلاق حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا ضمن اشاره به فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان، به تبیین فرازهای خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) که ناظر به اهمیت ماه مبارک رمضان است، پرداخت. در ادامه بخش یازدهم این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد؛

«وأذکُروا بِجُوعِکُم وَ عَطَشِکُم فِیه جوعَ یومِ القِیامَةِ وَ عَطَشَهُ»

برای اینکه ما دچار تحول شویم به ما فرمودند که توجه داشته باشیم اعمال ما انعکاسی در قیامت دارد. قیامت حق است. به ما فرمودند که در این ماه می‌‌توانید از هر امری در این جهت استفاده کنید؛ مثلاً از تشنگی‌تان، از گرسنگی‌تان، متذکر گرسنگی و تشنگی روز قیامت باشید؛ یعنی توجه به قیامت در ماه رمضان برایتان تجدید شود.

همین که انسان بداند پای حساب و کتاب قرار می‌گیرد و اعمال و رفتارش مورد حساب قرار می‌گیرد، یک مقدار موجب کنترل می‌شود. پس یکی از زمینه‌های تحول در وجود انسان توجه به قیامت و تحکیم اعتقاد به قیامت است. خداوند فرمود: «يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاكَ خَلِيفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ بِالْحَقِّ وَلَا تَتَّبِعِ الْهَوَى فَيُضِلَّكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيدٌ بِمَا نَسُوا يَوْمَ الْحِسَابِ»(ص/26). آن کسانی که گمراه شدند علت اصلیش این است که روز حساب را فراموش کردند.

ما باید توجه داشته باشیم اعمال و رفتارمان ثبت می‌شود؛ اعمال خوب موجب بالا رفتن روح و جان انسان به عوالم غیبی می‌شود، کارهای بد نیز باعث ماندن انسان در این عالم و شقاوت و جهنم می‌شود. این توجهات موجب تربیت انسان می‌شود.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha