استقبال انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی آلمان از بازگشایی مساجد
کد خبر: 3896902
تاریخ انتشار : ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۸

استقبال انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی آلمان از بازگشایی مساجد

پس از اینکه صدراعظم آلمان و جمعی از رؤسای دولت‌های ایالتی تصمیم به برداشتن برخی از ممنوعیت‌ها درباره کرونا گرفتند، انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی از بازگشایی مساجد و برگزاری مراسم دعا و نیایش با رعایت موازین بهداشتی استقبال کردند.

به گزارش ایکنا به نقل از بخش پژوهش‌های فرهنگی رایزنی فرهنگی ایران در آلمان، دولت فدرال آلمان به تازگی مجوز برگزاری مراسم دعا و نیایش در مراکز مذهبی با رعایت اصول بهداشتی را صادر کرده است.

این تصمیم مسئولان دولت آلمان با استقبال شدید انجمن‌ها و سازمان‌های اسلامی در این کشور مواجه شده است. مساجد آلمان از ابتدای ماه مبارک رمضان به دلیل شیوع بیماری کرونا تعطیل بوده‌اند.

آن طور که انجمن‌های اسلامی به تازگی اعلام کرده‌اند، مراسم و مناسک ماه مبارک رمضان با رعایت اصول بهداشتی به زودی در مساجد برگزار خواهد شد.

هفته گذشته، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و جمعی از رؤسای دولت‌های ایالتی در جلسه‌ای مشترک تصمیم گرفتند تا برخی از ممنوعیت‌های ناشی از اپیدمی ویروس کرونا را از میان بردارند.

براساس تصمیم این گروه، فعالیت موزه‌ها، گالری‌ها، نمایشگاه‌ها، باغ وحش‌ها، زمین‌های بازی و پارک‌ها می‌توانند دوباره در سراسر آلمان از سر گرفته شوند. همچنین مراسم دعا و نیایش در مراکز مذهبی با رعایت اصول بهداشتی امکان‌پذیر شده است. بنابراین مسلمانان نیز می‌توانند مراسم و مناسک ماه مبارک رمضان را در مساجد برگزار کنند.

در همین ارتباط، شورای هماهنگی مسلمانان آلمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام دولت فدرال در حال‌ حاضر برای جامعه مسلمانان اهمیت زیادی دارد و از سوی دیگر نشان می‌دهد که آزادی مذهبی در آلمان تا چه اندازه مهم است. ما نیز تلاش می‌کنیم تا مساجد را از نهم ماه جاری برای برگزاری مراسم و مناسک ماه رمضان آماده کنیم.

برهان کسیچی، رئیس شورای هماهنگی مسلمانان آلمان نیز در این باره گفت: ما از تصمیم جدید دولت فدرال خوشحال هستیم. در عین‌ حال، تصمیم گرفته‌ایم که به تدریج و با رعایت اصول بهداشتی مساجد را باز کنیم. بنابراین در ابتدا فقط سه نوبت از پنج نوبت نمازهای روزانه در مساجد برگزار خواهند شد. همچنین کسانی که به مساجد می‌آیند، باید از ماسک استفاده کنند و سجاده‌های شخصی به همراه داشته باشند. رعایت فاصله اجتماعی نیز از دیگر مقررات مساجد خواهد بود.

آیمان مازیک، رئیس شورای مرکزی مسلمانان آلمان، نیز در این باره گفت: خوشحالیم که در زمان ماه مبارک رمضان مساجد دوباره باز می‌شوند، ولی تلاش می‌کنیم که مراقب سلامت اعضای مساجد نیز باشیم. از نگاه اسلام، سلامتی انسان‌ها در اولویت قرار دارد و نمی‌خواهیم سلامتی کسی را به خطر بیندازیم.

وی اظهار کرد: البته مسلمانان در ماه‌های اخیر نشان داده‌اند که به اصول بهداشتی و سلامتی خود اهمیت می‌دهند و بسیار مسئولیت‌پذیرند. آنها تمام نکات را رعایت کرده‌اند و حتی برای کمک به افراد کهنسال و بیمار نیز پیشقدم شده‌اند. بنابراین نگرانی جدی برای بازگشایی مساجد وجود ندارد.

مجوز بازگشایی اماکن مذهبی در حالی صادر شده است که تا همین چند روز پیش، حتی برگزاری مراسم دعای جمعی نیز در سراسر آلمان ممنوع بود. از این رو، مسئولان انجمن‌های مسیحی، یهودی و اسلامی در هفته‌های اخیر تلاش کرده‌اند که پیشنهادهایی را برای برگزاری مراسم مذهبی به مسئولان دولت فدرال ارائه دهند.

برهان كسیچی در این باره گفت: ما در جلسه میان نمایندگان جوامع مذهبی و وزارت کشور، پیشنهادهای متعددی را مطرح کردیم. هدف همه ما این بود که با حفظ اصول بهداشتی، مراسم مذهبی را دوباره برگزار کنیم. به نظر می‌رسد که دولت فدرال نیز با توجه به توصیه‌های انجمن‌های مذهبی، تصمیم گرفته است که محدودیت‌ها را کاهش دهد.

انتهای پیام
captcha