ایکنا باید فاصله بین اندیشه قرآنی و مخاطب امروز را با تولید فرآورده پُر کند
کد خبر: 3897952
تاریخ انتشار : ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۸
محمد خدادی:

ایکنا باید فاصله بین اندیشه قرآنی و مخاطب امروز را با تولید فرآورده پُر کند

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در هفدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری قرآن، با اشاره به اینکه مسئولیت یک نهاد قرآنی در کشوری که ام‌القرای دنیای اسلام محسوب می‌شود،‌ بسیار سخت است، گفت: ایکنا باید فاصله بین اندیشه قرآنی و مخاطب امروز را با تولید فرآورده‌های خود پر کند و تلاش کند تا ساده‌سازی و مصداق‌سازی داشته باشد تا به باورپذیری دانسته‌های قرآنی برسد.

چندبرابر بودن مسئولیت‌های یک خبرگزاری قرآنی در کشور قرآنی

به گزارش ایکنا، هفدهمین سالروز تأسیس خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) عصر امروز 21 اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از مدیران قرآنی کشورمان برگزار شد.

در بخشی از این مراسم، محمد خدادی، معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه نام قرآن بسیار بزرگ و واژه‌ای است که در ذهن همه ما معنا دارد و به نوعی هویت ما را معنا می‌کند،‌ گفت: ما در کشور قرآنی زندگی می‌کنیم و اینکه مدعی نشر قرآن هستیم، مسئولیت بسیار سخت و سنگینی است که ما جسارت بر دوش کشیدن آن را قبول کرده‌ایم. انتظاری که از ما وجود دارد، در مقایسه با حکومت‌ها یک تفاوت فاحش ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه اگر در این شرایط، کارکرد رسانه‌ای را بر عهده بگیریم و نام قرآن بر آن بگذاریم، این مسئولیت چند برابر می‌شود، افزود: به این ترتیب، امروز در شرایطی قرار داریم که جریانات رسانه‌ای تبدیل به قدرت‌های رسانه‌ای شده‌اند و قدرت‌های رسانه‌ای، اولویت اقدامات کشورها برای هژمونی و تحمیل اقتصاد و منافع امنیت ملی شده‌اند. امروز رئیس جمهور آمریکا قبل از شروع کار روزانه خود، اقدام رسانه‌ای انجام می‌دهد.

خدادی بیان کرد: امروز مصاف رسانه‌ای چنان شده است که رئیس جمهور امریکا یا وزیر خارجه آنها همه اهرم‌ها و ابزارهای در اختیارشان را کنار گذاشته‌اند و جمله‌ای پیدا می‌کنند که بر اساس آن، حمله مستقیم انجام دهند؛ یعنی کوچک‌ترین موضوعات جعلی را تبدیل به خبر و توئیت می‌کنند تا واکنش رسانه‌ای بروز دهند. در حالی که جریان رسانه‌ای پیش از این حد و مرز و لایه داشت، امروز مستقیماً بالاترین مقام کشور را هدف قرار می‌دهند و تمام فرمول‌ها و معادلات دنیا را کنار گذاشته‌ و به صورت عریان وارد کارزار رسانه‌ای شده‌اند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه اعلام تحریم در فضای کرونایی فقط یک اقدام رسانه‌ای است،‌ گفت:‌ اعلام تحریم یک تهاجم رسانه‌ای بر علیه ماست. تهاجم علیه قرآن کارکرد رسانه‌ای دیگری است که در دنیا انجام می‌شود و لایه‌های بسیار متنوع، متعدد و متفاوتی دارد و ما در برابر آن نیازمند کارکرد رسانه‌ای مؤثر هستیم.

وی با بیان اینکه آنچه در مورد کارکرد رسانه در ایران، گرفتار آن هستیم، کارکرد کمّی است، افزود: بزرگ‌ترین بحران جریان رسانه در ایران بحران کمّیت است، در حالی که نیاز اصلی ما محتواست که باید بر کمیت غلبه کند. در جریان رسانه، بحران ما این است که «نیوز» تولید می‌کنیم. طبیعتاً فاصله‌ای بین مخاطب و اطلاعات یا داده و دانسته‌ها وجود دارد که نتوانسته‌ایم آن را پر کنیم، در حالی که در دنیا، مهارت اصلی در این موضوع است. در جریان اطلاعات، چهار لایه شبهات، ابهامات، شایعه و القاء را داریم. قاعدتاً اگر سه لایه اول برطرف شود، در نهایت به القاء می‌رسیم. همه اینها در صورتی است که ما پاسخ به سؤال را دغدغه خودمان نمی‌دانیم.

خدادی اظهار کرد: ایکنا باید فاصله بین اندیشه قرآنی و مخاطب امروز را با تولید فرآورده‌های خود پر کند. همچنین باید در راستای ساده‌سازی و مصداق‌سازی تلاش کند تا به باورپذیری دانسته‌های قرآنی برسد. ایکنا باید در راستای مخاطب‌شناسی تلاش کند و به نسبت هر مخاطب، محتوای متناسب تولید کند. دیتا و داده‌های افرادی که تحصیلات حوزوی دارند، با افرادی که نسبتی با علوم قرآنی ندارند، باید تفکیک شود و مهم‌تر از همه شبهه‌شناسی صورت بگیرد و بیشتر از اینکه دنبال تبلیغ باشیم، باید به دنبال تبیین باشیم تا بتوانیم به اقناع برسیم. اگر اقناع در اطلاعات صورت نگیرد، مأموریت ما تکمیل نشده است، لذا مهندسی مخاطب، اولین مأموریت به حساب می‌آید و دومین مأموریت نیز تولید محتوای متناسب با نیاز مخاطب است. ما در تعریف اطلاعات می‌گوییم فرد باید به واسطه اطلاعات، به قضاوت برسد و قضاوت منجر به تصمیم و تصمیم منجر به عمل شود. اگر اطلاعات منجر به عمل نشود، قطعاً اطلاعات ناقص است و باید به سمت تکمیل حلقه اطلاعات برویم.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: اگر امروزه در جامعه ما داده‌های قرآنی مصداق عملی پیدا نکرده‌، یعنی نتوانسته‌ایم پیام قرآن را به کف جامعه برسانیم. قرار نیست که تلاوت، قرائت، تکثیر و تولید محتوای قرآنی، صرفاً بر داده‌ها و اندیشه‌‌ها بیفزاید، بلکه باید عمل ما را تغییر دهد و این رسالت ایکنا است. ایکنا باید ظرف و الگویی برای سایر رسانه‌هایی باشد که در حوزه اجتماعی، زیست، اقتصاد و ... فعالیت می‌کنند. اگر ایکنا نتواند این الگو را در مدل تولید محتوا و فرآورده‌سازی جذاب اطلاعات فراهم کند، نمی‌توان از رسانه‌ای که کارکرد سیاسی دارد، این انتظار و همچنین انتظار برخورداری از اطلاعات قرآنی را داشت، در حالی که قرآن محصور و محدود به ایکنا نیست.

خدادی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ایکنا باید پل ارتباطی بین رسانه‌ها باشد، گفت: ایکنا باید ظرفیت تولید و داده‌های قرآن را بین قرآن‌شناسان، قرآن‌پژوهان، محققان و سایر رسانه‌ها، نه در بعد ملی بلکه در بعد استانی و منطقه‌ای فراهم کند. ایکنا باید زبان مشترک قرآنی بین رسانه‌ها باشد و اتفاقاً پاسخ به نیاز رسانه‌ای کشور را واکاوی و بازخوانی کند و مهم‌تر از همه ادبیات جدیدی را خلق کند. ایکنا باید حضور خود را در شبکه‌های اجتماعی معنا کند تا تبدیل به هویت شود. همچنین باید نقص رسانه‌ها در تولید اطلاعات را بازخوانی کند، چون دسترسی به منابع قرآنی دارد و رسانه‌های دیگر این دسترسی را نداشته یا اگر هم داشته باشند، امکانات آن از جمله تخصص را ندارند.

وی افزود: ایکنا یک تخصص رسانه‌ای فراهم کرده‌ است که در حقیقت بازوی متخصص و متبحر ارتباط رسانه‌ای در کشور باشد. ما در معاونت مطبوعاتی نه تنها آمادگی کامل داریم بلکه وظیفه شرعی و مسئولیت قانونی خود می‌دانیم که این تکلیف را انجام دهیم. اینکه چنین انتظاری پاسخ داده نشده است، یعنی قصور داشته‌ایم و این قصور به این برمی‌گردد که نسبت به موضوع دغدغه داریم، اما برنامه نداریم. نداشتن برنامه نیز به سخت بودن کار باز می‌گردد، چون همه مدعی موضوعی هستند که نسبت به آن دغدغه دارند.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان بیان کرد: اقدام مهم این است که آنهایی که قرآن را نمی‌شناسند، نسبت به آن شناخت پیدا کنند. ما عکس این عمل می‌کنیم و سراغ جامعه‌ای می‌رویم که هر کدام نسبت به این موضوع معرفت، علم و فعالیت دارند. اتفاقاً باید آنهایی که ارتباطی با قرآن ندارند را پیدا کنیم. ایکنا وظیفه دارد حلقه وصل با افرادی بشود که نسبتی به قرآنی‌ها ندارند و اتفاقاً سوال آنها را پاسخ دهد. اگر ما توانستیم قرآن را در زندگی مردم معنا کنیم، آنگاه موفق بوده‌ایم، اما اگر تنها در قالب یک دانش بسیار سطح بالا عمل کردیم که کسی متوجه آن نشود، تکلیف خود را انجام نداده‌ایم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha