فیلم| اعمال صالح را چگونه به آخرت برسانیم
کد خبر: 3898175
تاریخ انتشار : ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۴
رمضان با قرآن / 17

فیلم| اعمال صالح را چگونه به آخرت برسانیم

همانطور که جسم ما فانی است و از دنیا می‌رویم، همه کارهایی که برای غیر خدا انجام می‌دهیم هم فانی است و از بین می‌رود، اما هر کاری که برای خدا و آخرت به شکل خالصانه انجام دهیم، به آخرت می‌رسد، پس سعی کنیم آفت شرک را از عمل دور کنیم.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت هفدهم از مجموعه مباحث رمضان با قرآن، به تشریح تأثیر ریا در اعمال مؤمنان پرداخت.

هر چیز خوبی آفتی دارد، دین‌داری هم آفت‌های زیادی دارد از جمله ریا که نوعی شرک است اما شرک خفیه. خداوند در آیه 106 سوره یوسف می‌فرماید: «وَمَا يُؤْمِنُ أَكْثَرُهُمْ بِاللَّهِ إِلَّا وَهُمْ مُشْرِكُونَ؛ و بيشترشان به خدا ايمان نمى‌آورند جز اينكه [با او چيزى را] شريک مى‏‌گيرند». لذا قرآن بر روی اخلاص و دوری از شرک تأکید فراوان دارد از جمله در آیه پنج سوره بینه می‌فرماید: «وَمَا أُمِرُوا إِلَّا لِيَعْبُدُوا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ حُنَفَاءَ وَيُقِيمُوا الصَّلَاةَ وَيُؤْتُوا الزَّكَاةَ وَذَلِكَ دِينُ الْقَيِّمَةِ؛ و فرمان نيافته بودند جز اينكه خدا را بپرستند و در حالى كه به توحيد گراييده‏‌اند دين [خود] را براى او خالص گردانند و نماز برپا دارند و زكات بدهند و دين [ثابت و] پايدار همين است».

بندگی خدا باید خالصانه باشد نه اینکه ما نماز بخوانیم و بندگی خدا را کنیم، اما برای خودمان، نام و نانی از قبل آن فراهم کنیم. خداوند در روز قیامت می‌فرماید من شریک خوبی هستم همه آنچه را که برای من و شریک من انجام دادی را به شریکم بخشیدم، برو و از او بگیر؛ بدین شکل دست انسان خالی می‌ماند، در حالی که اخلاص عمل انسان را تا روز قیامت حفظ می‌کند و اگر ما از اخلاص دور شویم دستمان روز قیامت خالی می‌ماند.

 

برای رسیدن به اخلاص باید بدانیم همه چیز دست خداست؛ مثلاً محبوبیت دست خداست، پس برای کسب شهرت بین مردم ریا نکنیم چراکه معلوم نیست با ریا بتوانیم به محبوبیت و شهرت برسیم یا نه اما خداوند می‌فرماید من محبت انسان‌های خالص را در دل مردم می‌اندازم، پس شما برای من کار کنید تا محبتتان را به دل مردم بیندازم که بهترین مثال این مسئله شهید سلیمانی است. بسیاری از مردم تا سال‌های آخر شهادتشان، ایشان را نمی‌شناختند، در حالی که ایشان سال‌های متمادی در جبهه‌های مختلف در حال جنگ بودند.

برای محبوبیت ریا نکنیم. برای چیزهای دیگر هم ریا نکنیم، چراکه همه چیز در دست خداست و مهم‌تر از همه اینکه باید توجه داشته باشیم همانطور که جسم ما فانی است و از دنیا می‌رویم، همه کارهایی که برای غیر خدا انجام می‌دهیم هم فانی است و از بین می‌رود، اما هر کاری که برای خدا و آخرت خالصانه انجام دهیم به آخرت می‌رسد، پس سعی کنیم آفت شرک را از عمل دور کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha