فیلم | آن شب قدری که گویند اهل خلوت، امشب است
کد خبر: 3898292
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۲۸
مثل‌نامه / 18

فیلم | آن شب قدری که گویند اهل خلوت، امشب است

محسن معینی، استاد دانشگاه و ادیب، در هجدهمین برنامه «مثل‌‌نامه» در باب شب قدر و ارزش این شب نکاتی را بیان کرد.

به گزارش ایکنا، محسن معینی، استاد دانشگاه و ادیب، در هجدهمین برنامه «مثل‌‌نامه» اظهار کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

شب قدر نام شبی عظیم و مبارک و البته دقیقاً نامعلوم در ماه مبارک رمضان است و در سوره دخان به صورت سر بسته و در سوره قدر نیز از آن یاد شده است. در سوره قدر آمده است: 

إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ لیلةالقدر در زبان فارسی به صورت شب قدر بسیار به کار می‌رود و شایسته است ما در شب قدر به احیا و شب‌زنده‌داری و توبه به درگاه خداوند متعال برویم و از گناهان خویش توبه کنیم. 

تعبیر شب قدر در شعر فارسی فراوان است، از جمله حافظ: 

آن شب قدری که گویند اهل خلوت، امشب است

یا رب این تأثیر دولت در کدامین کوکب است

یا در بیت دیگر: 

چه مبارک سحری بود و چه فرخنده شبی

آن شب قدر که این تازه براتم دادند

عزیزالدین نسفی در کشف الحقایق می‌نویسد: «بدان که اهل شریعت گویند که شب قدر شبی است از تمام شب‌های سال و در هر سالی یک شب، شب قدر باشد و آن شب را حق تعالی فضیلت بسیار داده است و آن شب بهترین شب‌هاست. بلکه بهترین روزها و بلکه بهتر از هزار ماه است. «لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»، بدان که بعضی از اهل شریعت می‌گویند که یک شبی است نامعلوم از تمام شب‌های رمضان و بعضی می‌گویند از شب‌های طاق رمضان شبی است (شب‌های فرد) اما روایتی مشهور است به نزدیک اهل سنت که شب قدر شب 27 ماه رمضان است و به نزدیک اهل شیعه 21 ماه رمضان».
شیعیان شب 19، 21 و 23 ماه مبارک رمضان را از شب‌هایی می‌دانند که ممکن است شب قدر باشد و مشخصاً دقیق تعیین نکرده‌اند که کدام‌یک از این سه شب، شب قدر است و شایسته است که ما در این سه شب به امید بخشش خداوند متعال، به احیا و شب زنده‌داری و توبه بپردازیم.

والسلام علیکم و رحمةالله

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha