شب قدر است، قدر شب دریاب
کد خبر: 3898520
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۳۲

شب قدر است، قدر شب دریاب

در شب‌های قدر باید با توسل به خدا و اسماء نیکوی او از گناهان خویش توبه کرد. خدای سبحان در قرآن کریم فرموده است: «فله الاسماء الحسنی فادعوه بها». بدین جهت خوب است که در این شب‌ها خدا را با اسماء حسنای او بخوانیم.

به گزارش ایکنا؛ دکتر محسن معینی، استاد دانشگاه و ادیب به مناسبت شب نوزدهم ماه مبارک رمضان، یادداشتی درباره شب قدر به رشته تحریر آورده است که متن آن را در ادامه می‌خوانید:

امشب اولین شب از شب‌های پرفضیلت قدر است. نخستین شب از شب‌هایی است که بزرگان دین دستور داده‌اند به شب زنده‌داری و توبه و انابه و دعا به درگاه الهی.

در دیدگاه امامان اهل بیت، هر سه شب دارای اهمیت است. چنانکه فرموده‌اند، در شب نوزدهم مقدرات مردم تقدیر و اندازه‌گیری می‌شود، در شب بیست و یکم امضا و در شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان ابرام و قطعی می‌شود، بنابراین هرسه شب دارای اهمیت است.

در این شب‌ها باید با توسل به خدا و اسماء نیکوی او از گناهان خویش توبه کرد. خدای سبحان در قرآن کریم فرموده است: «فله الاسماء الحسنی فادعوه بها».
بدین جهت خوب است که در این شب‌ها خدا را با اسماء حسنای او خواند.

میبدی در کشف‌الاسرار آورده: «و عفوّ نامى است از نام‌هاى خداوند عز و علا، نص قرآن بدان آمده و در خبر است که عایشه گفت یا رسول اللَّه اگر شب قدر دریابم و بدانم، چه گویم؟ و از خدا چه خواهم؟ گفت «قولى اللهم انک عفوّ تحبّ العفو، فاعف عنى» و معنى عفو درگذرنده گناهان است و سترنده عیب عذر خواهان، و ناپیدا کننده جرم اوّاهان. اجابت این دعا آن است که رب العزة گفت «وَ یَعْفُوا عَنِ السَّیِّئاتِ»». (کشف الاسرار رشیدالدین میبدی)

انتهای پیام
captcha