فیلم | ماه رمضان ماه اظهار شکستگی به پیشگاه الهی است
کد خبر: 3898823
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
در محضر رمضان /20

فیلم | ماه رمضان ماه اظهار شکستگی به پیشگاه الهی است

آیت‌الله تحریری ضمن اشاره به ماهیت استغفار و توبه به درگاه الهی، تصریح کرد: این ماه، ماه پیدا کردن حالت شکستگی به درگاه خدا و پیدا کردن حالت رجوع به سوی خدا و فرمان خداست.

آیت‌الله محمدباقر تحریری، تولیت حوزه علمیه مروی و استاد اخلاق حوزه‌های علمیه، در گفت‌وگو با ایکنا، ضمن اشاره به فضائل و اعمال ماه مبارک رمضان، به تبیین فرازهای خطبه شعبانیه پیامبر اکرم(ص) که ناظر به اهمیت ماه مبارک رمضان است، پرداخت. در ادامه بخش بیستم این گفت‌وگو از نظر می‌گذرد؛

ماهیت استغفار این است که انسان نسبت به کارهای بدش یک حالت تنبّه پیدا کند و تصمیم بگیرد دومرتبه به گناه برنگردد. همچنین اگر گناهان او یک تأثیرات نامطلوباتی داشته است، مثلاً واجباتی را ترک کرده است، برای تدارکش برنامه‌ریزی کند و برای گناهانی که دارای جبران نیستند استغفار کند.

همین توبه و شرمندگی شوینده است. برخی گناهان هم هست که انسان باید برای جبران آن‌ها حلالیت بطلبد؛ مثلاً اگر مال کسی را برده است، از صاحب مال حلالیت بطلبد و مال را به او برگرداند. اگر به کسی تهمت زده است، از او حلالیت بطلبد و به کسانی که در حضور آن‌ها به کسی تهمت زده است، بگوید اشتباه کردم.

این کارها یک حالت انکسار برای انسان می‌آورد. این ماه، ماه پیدا کردن حالت شکستگی به درگاه خداست. حالت رجوع به سوی خداست. حالت رجوع به فرمان خداست. این خودش یک مرتبه‌ای از قرب است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha