فیلم | شرط خوب بودن، معصوم بودن نیست
کد خبر: 3898939
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۳
رمضان با قرآن / 20

فیلم | شرط خوب بودن، معصوم بودن نیست

خداوند در قرآن کریم از افرادی نام می‌برد که در بدترین شرایط به بهترین الگوها تبدیل شدند، اما برخی افراد نیز در مجاورت بهترین اولیای خدا، راه ضلالت را پیمودند و خیانت کردند؛ خداوند می‌خواهد اعلام کند که شرط خوب بودن، معصوم بودن نیست.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت بیستم از مجموعه مباحث رمضان با قرآن، به نقش الگوها در زندگی و شروطی که برای رسیدن به این مرتبه لازم است پرداخت که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

یکی از روش‌های تربیتی ارائه الگوهای صحیح و کارامد است و تمام انسان‌ها نیز بسته به شرایط مختلف سنی و جنسی به الگوهای مختلفی نیاز دارند.

بهترین الگوها پیامبران و ائمه معصومین(ع) و اولیای خداوند هستند؛ اما قرآن کریم افراد دیگری را نیز به عنوان الگو به ما معرفی می‌کند که نه امام هستند و نه امامزاده؛ نه پیامبر هستند و نه پیامبرزاده، این بدان سبب است که خداوند می‌خواهد اعلام کند که شرط خوب بودن، معصوم بودن نیست. برخی افراد این بهانه را مطرح می‌کنند که اگر من هم معصوم و پیامبر بودم حتماً آدم خوبی نیز می‌شدم، اما خداوند در قرآن کریم از افرادی نام می‌برد که در بدترین شرایط به بهترین الگوها تبدیل شدند، اما برخی افراد نیز در مجاورت بهترین اولیای خدا، راه ضلالت را پیمودند و خیانت کردند. 

در آیات 10 تا 12 سوره تحریم آمده است؛ «خداوند براى كسانى‌كه كفر ورزيدند، همسر نوح و همسر لوط را مثال زده است كه اين دو زن، همسر(و از خانواده) دو بنده صالح از بندگان ما بودند، ولى به آن دو خيانت كردند. پس در برابر(كيفر) خداوند، براى آن دو زن هيچ كارى از آن دو پيامبر ساخته نبود و به آنان گفته شد: به آتش وارد شويد با واردشوندگان. و خداوند براى كسانى كه ايمان آورده‌اند، به همسر فرعون مثل زده است. آن گاه كه گفت: پروردگارا! براى من نزد خويش در بهشت خانه‌اى بساز و مرا از فرعون و كردار او نجات بده و مرا از گروه ستمگر رهايى بخش. (خداوند به) مريم دختر عمران(نيز مثل زده است.) زنى كه دامن خويش را (از گناه) حفظ كرد، پس ما از روح خود در او دميديم(تا عيسى در دامان او متولد شد) و كلمات پروردگارش و كتب آسمانى را تصديق كرد و از اطاعت‌پيشه‌گان بود».

خداوند در این آیات چهار زن را معرفی کرده است که دو نفر آنان، از زنان پیامبران بودند اما در خط کفار قرار گرفتند و به تعبیر قرآن، خیانت کردند؛ اما همسر فرعون، به سبب حق‌پذیر بودن با وجود شکنجه، دست از ایمان و اعتقاد خود برنداشت. حضرت مریم(س) نیز  پیش از آنکه مادر حضرت عیسی(ع) باشد، زنی عابده و پاک بود، به همین دلیل خداوند ایشان را مورد لطف خود قرار داد. بنابراین در الگوگیری، پس از پیامبران و امامان، می‌توان به سراغ انسان‌های پاک و خالص رفت. همچنین خودمان نیز باید به گونه‌ای رفتار کنیم که الگوی دیگران باشیم.

الگوهای مثبت و منفی در آیات قرآن معرفی شده است، بنابراین باید ملاک‌های مدنظر خداوند را کسب کنیم تا اهل ایمان و عمل صالح شویم.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha