فیلم | امیدبخش‌ترین آیه قرآن کدام است؟
کد خبر: 3899337
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۷
رمضان با قرآن / 23

فیلم | امیدبخش‌ترین آیه قرآن کدام است؟

پیامبر اکرم(ص) در مورد آیه 114 سوره مبارکه هود می‌فرمایند: این آیه امیدبخش‌ترین آیه قرآن است که خداوند انسان را به واسطه نمازی که می‌خواند، می‌آمرزد.

حجت الاسلام متوسل به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت بیستم و سوم از مجموعه مباحث رمضان با قرآن، به توضیح درباره بهترین عمل برای تبدیل سیئات به حسنات پرداخت که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

خداوند در آیه 114 سوره مبارکه هود می‌فرماید: «وَ أَقِمِ الصَّلاةَ طَرَفَيِ النَّهارِ وَ زُلَفاً مِنَ اللَّيْلِ إِنَّ الْحَسَناتِ يُذْهِبْنَ السَّيِّئاتِ ...»، این آیه کوتاه است، اما یک نکته در آن بیان شده و آن اینکه خداوند به واسطه کارهای خوب ما، اعمال بد ما را از بین می‌برد.

برای اینکه گناهانمان آمرزیده شود، راه‌های مختلفی داریم، استغفار، توبه، جبران، صدقه و ...؛ به وسیله این راه‌ها می‌توانیم اسباب آمرزش را فراهم کنیم. اما یکی از راه‌ها انجام کار نیک است، در واقع خداوند برای انجام کار نیک هم پاداش قائل می‌شود و هم به واسطه انجام کار نیک، آمرزش ما را رقم می‌زند.

روایتی ذیل این آیه شریفه است که پیامبر(ص) فرموده‌اند؛ یکی از کارهای خوبی که باعث می‌شود خداوند گناهان شما را بیامرزد، اقامه نماز است. هر روز پنج نوبت نماز می‌خوانیم و همین نوبت‌های پنج‌گانه سبب آمرزش گناهان می‌شود. سپس پیامبر(ص) مثلی آوردند که نمازهای پنج‌گانه مانند نهر آب است. به این معنا که اگر خود را روزی پنج مرتبه در نهر آب بشوییم، چرک و کثیفی و آلودگی‌های انسان کم می‌شود.

 

 

سپس حضرت فرمودند که این آیه امیدبخش‌ترین آیه قرآن است که خداوند، انسان را به واسطه نمازی که می‌خواند، می‌آمرزد. آیات دیگری هم وجود دارد که در آنها مباحثی مانند امید، استغفار، توبه و ناامید نشدن از رحمت خدا مطرح شده، اما حضرت این آیه را به عنوان امیدبخش‌ترین آیه قرآن بیان کرده‌اند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha