هم‌نشینی جبرئیل با مناجات‌کنندگان شب قدر
کد خبر: 3899384
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۹
آیت‌الله احدی بیان کرد:

هم‌نشینی جبرئیل با مناجات‌کنندگان شب قدر

آیت‌الله احدی ضمن اشاره به نزول فرشتگان در شب قدر، تصریح کرد: در روایت آمده است جبرئیل با ناله‌کنندگان این شب مصافحه می‌کند. اگر در دل شما نورانیتی ایجاد شد، به طوری که قصد کردید تا سال آینده حتی یک مکروه انجام ندهید و کاملاً تارک معصیت باشید، بدانید جناب جبرئیل با شما مصافحه کرده است.

آیت‌الله مهدی احدی در گفت‌وگو با ایکنا به بیان توصیه‌هایی برای بهره‌مندی بیشتر از شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان پرداخت و اظهار کرد: بالاترین درخواستی که در این شب عزیز از خداوند داریم، این است که خدای تبارک و تعالی ناله‌های ما را قبول فرماید. خدایی نکرده ناله‌های ما مثل ناله‌های کودکان نباشد. این ناله‌ها در وجود ما آنچنان مؤثر باشد که نورانیتی در دل ما بیفتد.

وی افزود: به همین خاطر خداوند متعال در روایت قدسی فرمود: «اَنینُ الْمُذْنِبینَ اَحَبُّ اِلَیَّ مِنْ تَسْبیحِ الْمُسَبِّحین»، یعنی ناله گناهکاران افضل از تسبیح تسبیح‌کنندگان است. تسبیح‌کنندگان در آسمان‌ها هستند. آنها اهل معصیت نیستند که ناله بزنند. آنها مأمورند ناله‌های ما را بشنوند. امشب شب نزول فرشتگان بر زمین است. گروه گروه فرشته به زمین می‌آید و بر می‌گردد.

استاد اخلاق ادامه داد: در این شب، جناب روح به زمین می‌آیند. روح بزرگتر از همه فرشتگان است: «يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَالْمَلَائِكَةُ صَفًّا؛ روزى كه روح و فرشتگان به صف مى‏‌ايستند» (نبا/38). طبق این آیه، در روز قیامت تمام فرشتگان در یک صف می‌ایستند و جناب روح در صف دیگر می‌ایستد. روح مظهر علم خداست. این روح مظهر علم خداست و در حدیث آمده آن‌قدر بزرگ است که می‌تواند عالم را ببلعد. او امشب برای ناله‌زنندگان سحرخیزان به زمین نازل می‌شود.

احدی افزود: در روایت آمده است جبرئیل با ناله‌کنندگان این شب مصافحه می‌کند. بعد عرض کردند مصافحه جبرئیل نشانه‌ای هم دارد؟ امام فرمود: اگر در دل شما نورانیتی ایجاد شد، به طوری که قصد کردید تا سال آینده حتی یک مکروه انجام ندهید و کاملاً تارک معصیت باشید، بدانید جناب جبرئیل با شما مصافحه کرده است و اگر چنین الهامی در وجود شما ایجاد نشد، بدانید که نتوانستید از شب قدر خوب استفاده کنید.

وی ادامه داد: آخرین آیه‌ای که آقا امیرالمومنین(ع) قرائت فرمودند و جان دادند، همین آیه شریفه بود: «إِنَّ اللَّهَ مَعَ الَّذِينَ اتَّقَوْا وَالَّذِينَ هُمْ مُحْسِنُونَ؛ در حقيقت ‏خدا با كسانى است كه پروا داشته‏‌اند و [با] كسانى [است] كه آنها نيكوكارند» (نحل/128). ایشان می‌دانست خداوند همراه انسان‌های باتقواست، ایشان می‌دانست خداوند با محسنین است و خودشان هم از باتقوایان و مومنین هستند. سپس وقتی فرشتگان را بالای سر خود مشاهده کردند، فرمودند: ای فرشتگان که بالای سر من و اطراف من ایستاده‌اید، با من مدارا کنید.

وی در پایان گفت: امشب مظهر علم خدا ظاهر می‌شود. برای چه ظاهر می‌شود؟ به خاطر کسی که می‌خواهد سحر بیست و سوم ماه رمضان با خداوند نجوا کند. در سحر بیست و سوم، خواندن سوره عنکبوت و روم سفارش شده است. خیلی عجیب است! قرار است آیات «الم، غُلِبَتِ الرُّومُ» را بخوانیم. بناست که بر هوای نفس غالب باشیم. روز قیامت وقتی یک عده وارد محشر می‌شوند، ملائکه می‌گویند ما اینها را فراموش کردیم. سوال می‌شود چرا اینها را فراموش کردید؟ پاسخ می‌دهند برای اینکه اینها شب قدر نداشتند، ناله نداشتند، همواره از این امر متأسف بودند که مالی از دست آنها رفته است، ولی دنبال این نبودند که قیامت و برزخی هست.

انتهای پیام
captcha