شبهه چشمان سیاه برای حورالعین، بی‌اساس است
کد خبر: 3899510
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۳
حجت‌الاسلام بهجت‌پور:

شبهه چشمان سیاه برای حورالعین، بی‌اساس است

صاحب تفسیر «همگام با وحی» با بیان اینکه امروز برخی شبهه می‌کنند که حورالعین که در قرآن مطرح شده، به معنای چشم‌سیاه است و چشمان سیاه، زیبایی ندارد، گفت: این شبهه بی‌اساس است، زیرا حورالعین به معنای چشمی است که سفیدی آن مشخص است.

بهجتبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مفسر قرآن کریم و مدیر حوزه علمیه خواهران، امروز، 28 اردیبهشت‌ماه در ادامه مباحث تفسیری سوره دخان با اشاره به آفت تردید گفت: کسانی که زیربار هشدار دین و پیامبر نروند، گرفتار خواهند شد، ولی کسانی که زیربار این هشدار بروند، خودشان را اصلاح می‌کنند.

وی افزود: آن چیزی که باعث شده فرد مجرم در گرفتاری سخت جهنم قرار گیرد و با تحقیر با او برخورد کرده و او را تمسخر کنند و از بالا و پائین بر او آتش بریزند، به یک مسئله روان‌شناختی و معرفتی بر می‌گردد و آن مسئله شک است.

بهجت‌پور با تأکید بر اینکه شک، معبر خوبی است، ولی منزلگاه خوبی نیست و فرد شک‌دار، اهل شقاوت می‌شود و سعادت او از بین می‌رود، اظهار کرد: متقین بر عکس مجرمین، اهل یقین هستند و اولین واکنش آنان در برابر پیامبر(ص)، همراهی و پذیرش است و البته هزینه آن را هم در زندگی خود می‌دهند؛ زیرا اینها وقتی در درون جامعه‌ای غیرمتقی هستند، آزار زیادی می‌بینند.

وی اضافه کرد: نمونه این عذاب اجتماعی برای مؤمنان در قوم لوط رخ داد؛ همجنس‌باز به خودش حق می‌دهد پیامبر خدا را از شهرش بیرون کند، چون مثل خودش نیست؛ لذا مومنان زندگی سختی در دنیا دارند و امنیت روانی، اجتماعی و خانوادگی و شغلی آنان تهدید می‌شود، به همین دلیل قرآن روی مسائلی مانند امنیت و زندگی گوارا در قیامت تأکید دارد؛ آنجا که فرموده است «إِنَّ الْمُتَّقِينَ فِي مَقَامٍ أَمِينٍ»، چون بهشتیان در دنیا امنیتشان مختل شده بود آن هم فقط به جرم خداترسی و ایمان.

مدیر حوزه خواهران با بیان اینکه انتخاب این آیات، کاملاً حکیمانه است، اظهار کرد: طبق آیه «فِي جَنَّاتٍ وَعُيُونٍ» بهشتیان، زندگی سراسر سبز، شاداب، مستمر و لباس‌های سبز ابریشمی دارند و آرام کنار هم می‌نشینند و گفت‌و‌گو می‌کنند و بدون حزن و ترس روبروی هم هستند، در حالی که مؤمن در دنیا باید در شرایط بسیار سخت دینش را حفظ می‌کرد.

صاحب تفسیر همگام با وحی با اشاره به «كَذَلِكَ وَزَوَّجْنَاهُمْ بِحُورٍ عِينٍ»، تصریح کرد: كَذَلِكَ یعنی همه پاداش‌های فوق را دارند و وضعشان همان است که شرح شد. البته زوج و قرین‌شدن با حورالعین را هم اضافه می‌کند؛ قرین‌شدن گاهی با جنس مخالف است و گاهی با روحیات و خلقیات است.

پاسخ به یک شبهه در مورد حورالعین

وی با طرح این سؤال که آیا در اینجا فقط حورالعین برای متقین مرد وجود دارد؟، افزود: اگر مراد از حور، قرین باشد، بانوان اهل بهشت هم ندیمانی از جنس حورالعین خواهند داشت، لذا حور صرفاً برای مردان نیست. ولی اگر مراد ازدواج با آنان باشد، در روایت بیان شده که زنان مؤمن با شرافت‌تر از حور می‌شوند و حور نقش خادمه آنان را دارد.

بهجت‌پور بیان کرد: حورالعین به معنای کسی است که سفیدی چشمش کاملاً شفاف باشد؛ امروز وقتی می‌خواهند شبهه درست کنند، می‌گویند خدا از زنان سیه‌چشم در قرآن سخن گفته، در حالی که چشمان آبی زیباتر از سیاه است و این لذات برای عرب معاصر نزول جذاب بوده است؛ در پاسخ باید بگویم که حور و حوار به معنای درشتی چشم و سفیدی درون چشم است، حوری که قرین بهشتیان متقی است، چشمان درشتی دارند که سفیدی نمایانی دارد، پس سیاهی چشم برداشت نادرستی است.

این مفسر قرآن اضافه کرد: نعمت دیگر بهشتیان، فاکهه است «يَدْعُونَ فِيهَا بِكُلِّ فَاكِهَةٍ آمِنِينَ (۵۵)» فاکهه یعنی هر چیزی که باعث شادی و فرح آنان است و چون غالباً میوه‌ها این اثر را دارند، به آنان فاکهه می‌گویند. میوه‌ها در بهشت بسیار متنوع هستند و دائماً دعوت به خوردن می‌شوند و هیچ آفتی هم برای آنان ندارد.

بهجت‌پور با اشاره به آیه «لَا يَذُوقُونَ فِيهَا الْمَوْتَ إِلَّا الْمَوْتَةَ الْأُولَى وَوَقَاهُمْ عَذَابَ الْجَحِيمِ (۵۶)» اظهار کرد: ما دائما در دنیا داریم مرگ را می‌چشیم. برخی فکر می‌کنند که مرگ فقط انتهای عمر است، در حالی که دقایقی پیش که از دست ما رفته، مرده است؛ جوانی ما رفته و دیگر قابل بازگشت هم نیست و ما همواره در حال چشیدن مرگ هستیم، ولی یکی از نعمت‌های بهشتیان آن است که هیچ‌گاه مرگ را نخواهند چشید. 

صاحب تفسیر همگام با وحی اضافه کرد: پرده دیگر  امنیت بهشتیان، آن است که در آنجا هیچ مرگی ندارند؛ در سوره غافر هم، مسئله موتِ اول مطرح است و کفار گفتند که خدایا تو دوبار ما را میراندی و دو بار زنده کردی، و در برخی آیات تعبیر موتِ اولی به کار رفته است که باید تشریح شود و در جلسه آینده آن را تشریح می‌کنیم.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha