پلورالیسم هیچ جایی در حکومت جهانی موعود ندارد
کد خبر: 3899631
تاریخ انتشار : ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۵
استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع):

پلورالیسم هیچ جایی در حکومت جهانی موعود ندارد

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) تأکید کرد: پلورالیسم و تکثر سیاسی هیچ جایی در حکومت جهانی موعود ندارد، زیرا وقتی تکثر سیاسی معنا دارد که اعتقادات مختلفی وجود داشته باشد.

پلورالیسم هیچ جایی در حکومت جهانی موعود نداردبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، 28 اردیبهشت‌ماه در جلسه «حکومت جهانی موعود در قرآن» با اشاره به وضعیت غیرخودی‌ها در حکومت موعود، گفت: اگر مراد از غیرخودی‌ها، افراد بی‌دین و کفار باشند، هرگز در حکومت موعود حضور نخواهند داشت؛ مؤید آن آیه اظهار و آیات ابطال باطل و احقاق حق است، لذا در حکومت موعود، رواداری به این معنا نخواهد بود.

وضعیت اهل سنت در حکومت موعود

وی افزود: سؤالی در مورد اهل کتاب مطرح می‌شود که آیا آنها هم که به نوعی مشرک هستند، در این حکومت باقی می‌مانند؟ سؤال دیگر این است که امام وارث ذریه ابراهیم، اسماعیل و پیامبر(ص) است، آیا اهل سنت هم غیرخودی محسوب خواهند شد، چون با اهل بیت(ع) فاصله دارند؟ اظهار کرد: در خصوص اهل سنت، به نظر می‌رسد که اعتقاد مشترک به مهدی در شیعه و سنی مانع از آن است که اهل سنت غیرخودی باقی بمانند، یعنی به وحدت با شیعه می‌رسند؛ اهل سنت هم نقل کرده‌اند که مهدی من ولد فاطمه است. البته در اینکه از ذریه امام حسن و یا امام حسین است، اختلاف دارند و اکثراً فرزند امام حسین بودن ایشان را قبول دارند.

بهروزی‌لک اظهار کرد: یکی از مسلمات اعتقادی ما این است که عیسی(ع) هنگام ظهور امام مهدی و پیروزی آن حضرت در مسجدالاقصی از آسمان نزول کرده و در کنار امام قرار می‌گیرد و از یاران نزدیک حضرت است. آیه 159 نساء «وَإِنْ مِنْ أَهْلِ الْكِتَابِ إِلَّا لَيُؤْمِنَنَّ بِهِ قَبْلَ مَوْتِهِ وَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَكُونُ عَلَيْهِمْ شَهِيدًا ﴿۱۵۹﴾» بر این امر دلالت دارد. البته ابتدا باید ثابت کنیم که اهل کتاب در حکومت موعود باقی می‌مانند تا در مورد حقوق سیاسی اقلیت‌ها بحث شود.

وی افزود: در صورتی که اهل کتاب به عیسی قبل از موتش ایمان بیاورند، همه مسلمان خواهند بود؛ در روایت بیان شده که حجاج تعداد زیادی از یهودیان و مسیحیان را کشت و گفت هیچکدام هنگام مرگ اظهار ایمان به عیسی نکردند؛ به او گفته شد که تو برداشت نادرستی از این آیه داشته‌ای، زیرا آیه ناظر به دوره نزول عیسی در حکومت موعود است.

بهروزی‌لک اضافه کرد: در اینجا این سؤال مطرح است که ایمان آوردن یهودیان به عیسی طبیعی است، ولی اینکه بگوییم مسیحیان به او ایمان می‌آورند به چه مفهومی است؟ در اینجا دو وجه وجود دارد؛ اول اینکه ایمان مراتبی دارد و حتی مؤمنان هم دعوت به ایمان شده‌اند، یعنی ایمانشان را بازسازی و تقویت کنند، مانند داستان ابراهیم(ع) که می‌گفت من ایمان دارم، ولی می‌خواهم ایمانم قوی شود.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) اظهار کرد: مسیحیان معتقدند که عیسی کشته شده است، وقتی ایشان به دنیا برگردند، مسیحیان به این وجود ایمان می‌آورند. عیسی در شرایطی بازگشت می‌کند که به امام زمان ایمان دارد و پشت سر امام است. بنابراین یهودیان و مسیحیان هم باید به امام ایمان بیاورند.

وی افزود: طبرسی در مورد این آیه اقوالی ذکر کرده از جمله اینکه قبل از موت مسیح، همه اهل کتاب به مسیح ایمان می‌آورند.

بهروزی لک بیان کرد: آیه دیگر در مورد ایمان مسیحیان، آیه 83 آل عمران است، أَفَغَيْرَ دِينِ اللَّهِ يَبْغُونَ وَلَهُ أَسْلَمَ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ طَوْعًا وَكَرْهًا وَإِلَيْهِ يُرْجَعُونَ. در اینجا این سؤال مطرح است که آیا ایمان اکراهی ارزشی دارد؟ قرآن فرموده «لا اکراه فی الدین» و علامه طباطبایی آن را به این معنا گرفته که دینداری و ایمان قابلیت اجبار ندارد. ممکن است کسی را وادار به انجام اعمال مسلمین کنیم، ولی دل او را نمی‌توانیم مجبور کنیم. لذا دین اکراه‌پذیر نیست. اکراه بیانگر آن است در آخرالزمان به غیرمؤمنان به امام هشدار داده می‌شود و بعد با اختیار خود باید میان مجازات و ایمان یکی را انتخاب کنند.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) اضافه کرد: پیامبر هم اهل کتاب را میان جزیه دادن و اسلام مخیر گرداند؛ در خصوص امام داریم که جز جزیه را نمی‌پذیرند، لذا آیات دلالت دارند که در آخرالزمان، اهل کتاب به امام ایمان خواهند آورد.

پلورالیسم هیچ جایی در حکومت موعود ندارد

وی تأکید کرد: پلورالیسم، کثرت‌مداری و تساهل به غیر در جامعه و حکومت جهانی موعود، مورد پذیرش نیست، زیرا خداوند امر فرموده که کفر باید از بین برود و حق تمام و کمال مسلط شود، لذا در حکومت موعود هیچ باطلی وجود نخواهد داشت و خدا اجازه کفر و شرک را نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: در مورد غیر شیعه چون حقیقتِ اسلام برای همه روشن می‌شود، لذا شیعه و سنی معنا ندارد و اهل کتاب هم از روی اکراه یا میل و رغبت در نهایت ایمان خواهند آورد و اگر کسی نیاورد، در زمره کشتگان است.

بهروزی‌لک در تأکیدی مجدد بیان کرد: حکومت موعود از لحاظ ایمانی و سیاسی متکثر نخواهد بود، زیرا لازمه تکثر سیاسی تکثر در دین و اعتقادات است و وقتی تکثر دینی از بین رفت، تکثر سیاسی هم از بین می‌رود و امام، دنیا را واحد خواهد کرد، لذا در چنین دنیایی که اعتقادات همه واحد است، پرسشی مانند حقوق اقلیت‌ها مفهومی ندارد. امام پیونددهنده دو دین مسیحیت و اسلام است و یهود هم به مسیح ایمان می‌آورند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha