نکاتی در مورد وظایف شورای عالی قرآن + ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری
کد خبر: 3899737
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۲
یادداشت /

نکاتی در مورد وظایف شورای عالی قرآن + ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری

محمدحسین فریدونی در یادداشتی با اشاره به برخی نقدها به عملکرد شورای عالی قرآن نوشت: براساس دستورنامه تشکیل شورای عالی قرآن، وظیفه این مجموعه در صداوسیما نظارت بر تلاوت و نغمات دینی عربی است، نه برنامه‌سازی مفاهیم و معارف قرآنی یا انتقال محتوای قرآنی به برنامه‌سازان. انتقال مفاهیم و معارف قرآنی به حوزه برنامه‌سازی صداوسیما مرتبط است که نیاز به تدابیر دیگری دارد.

محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی

به گزارش ایکنا،‌ طی روزهای گذشته و در گفت‌وگوی قرآنی شبکه قرآن و معارف سیما، یکی از فعالان رسانه‌ای نقدهای صریحی را به عملکرد مدیران و دستگاه‌های قرآنی وارد کرد. در بخشی از این نقد به شورای عالی قرآن و عدول شورا از وظایف خود، که سیاست‌گذاری قرآنی در کل صداوسیماست، اشاره شده بود.

محمدحسین فریدونی، مشاور دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی، تصویر ابلاغیه دفتر مقام معظم رهبری را مبنی بر تشکیل شورای عالی قرآن و نیز یادداشت کوتاهی را در این مورد در اختیار ایکنا قرار داده است. یادداشت این چهره قرآنی را، که پیش از حضور در شورای توسعه و طی سال‌های 1379 و 1380 سرپرست آموزش شورای عالی قرآن بود، در ادامه می‌خوانید:

روز جمعه 27 اردیبهشت‌ماه در برنامه خبری شبکه قرآن و معارف سیما، مطالبی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا یزدان‌طلب در خصوص ضعف‌های صداوسیما و دیگر دستگاه‌های تبلیغی در انتقال و اشاعه معارف قرآنی مطرح شد که از دید رسانه‌ای و روحیه جهادی ایشان حکایت داشت. به نظر بنده باب گفت‌و‌گو در این باره باید باز مانده و مجدداً از ایشان و دیگر افراد خوش‌فکر و صاحب تجربه در حوزه کار رسانه‌ای دعوت و ابعاد مختلف موضوع واکاوی و راهبردشناسی شود. در بخشی از مصاحبه زنده ایشان نکاتی درباره شورای عالی قرآن صداوسیما و نسبت این ضعف‌ها به این مجموعه مطرح شد که به نظر می‌رسد نیاز به دقت بیشتر در موضوع دارد.

بر اساس نامه تشکیل شورای عالی قرآن، وظیفه این مجموعه در صداوسیما نظارت بر تلاوت و نغمات دینی عربی است، نه برنامه‌سازی مفاهیم و معارف قرآنی یا انتقال محتوای قرآنی به برنامه‌سازان. انتقال مفاهیم و معارف قرآنی به حوزه برنامه‌سازی صدا و سیما نیاز به تدابیر دیگری دارد.

اگر بی‌توجهی‌های مکرر و بعضاً لجبازی‌های مدیران سازمان به استانداردهای اولیه تولید و پخش تلاوت و اشکالاتی تا حد قطع تلاوت در وسط آیات به هنگام اذان نبود، نیازی به ورود رهبری و دخالت دفتر ایشان در این حوزه نبود.

این مجموعه بعداً در حوزه آموزش و ارتقای تلاوت قاریان کشور وارد شده و با توجه به حوزه تخصصی تلاوت دبیرخانه شورای ارزیابی قاریان و مدرسان قرائت و اعطای مدرک تخصصی، با تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی، در این شورا استقرار یافته است. در ادامه شاید ذکر چند نکته خالی از لطف نباشد.

1 - آرم و سربرگ شورای عالی قرآن، آرم سازمان صداوسیماست که زیر آن نوشته شده «شورای عالی قرآن»

۲- این مجموعه کارشناسی برخی نامه‌های امور قرآنی دفتر مقام معظم رهبری را انجام می‌دهد.

۳- در کنار شورای عالی قرآن صداوسیما، دو بخش قرآنی دیگر زیر نظر معاون ارتباطات مردمی دفتر مقام معظم رهبری وجود دارد:

الف) مرکز طبع و نشر قرآن کریم و ب) دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قراء، که جناب آقای مقدم برای هر یک، دستور تشکیل جداگانه از رهبر معظم انقلاب دریافت کرده‌اند. کمیته اعزام تشکیلات اداری ندارد و هزینه‌های جلساتش از سازمان اوقاف و امور خیریه یا شورای عالی قرآن تأمین شده است، اما شورا و مرکز، تشکیلات اداری و مالی مستقل دارند.

4 - سابقاً این سه مجموعه مدیران مستقلی داشتند، اما در دهه اخیر آقای «سیدعلی سرابی» همزمان جانشین اجرایی آقای مهندس مقدم در هر سه نهاد قرآنی وابسته به دفتر مقام معظم رهبری بوده‌اند. به همین دلیل بسیاری از فعالان قرآنی این سه را یک مجموعه می‌پندارند.

5- سابقه شرکت آقای مقدم در جلسات قرآنی قبل از انقلاب مقام معظم رهبری در مشهد و سوابق و علایق‌شان در حوزه قرائت قرآن موجب شده که پیگیری امور ترویجی و آموزش عمومی قرآن، از زمان ریاست جمهوری حضرت آقا و پس از رهبری، به ایشان ارجاع شود.

در متن نامه تشکیل شورای عالی قرآن خطاب به رئیس وقت سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران آمده است؛ «مقام معظم رهبری مقرر فرمودند: با توجه به اهمیت قرآن مجید و نقش حیات‌بخش کلام الهی در جامعه اسلامی و نظر به لزوم پخش قرائت صحیح و دلنشین قرآن و سایر نغمات الهی از صداوسیما جمهوری اسلامی و به‌منظور سیاست‌گذاری،‌ نظارت و .... و ارتقای برنامه‌های مربوط به قرائت قرآن، اذان، مناجات، ادعیه و تواشیح، هیئتی مرکب از مسئولان رادیو قرآن و دو نفر از مسئولین ذی‌ربط در صداوسیما به انتخاب رئیس سازمان،‌ جناب آقای مقدم و سه نفر از اساتید قرائت به تعیین ایشان تشکیل شده وظائف مزبور را بر عهده گیرد. لازم است ترتیبی داده شود تا کلیه دستورالعمل‌های تنظیمی این هیئت به مبادی ذی‌ر‌بط در صدا و سیما ابلاغ گردد و امکانات مناسب جهت موفقیت آنان فراهم شود.»

انتهای پیام
captcha