رجعت چرا و چگونه رخ می‌دهد / جایگاه اجتماعی سیاسی رجعت‌کنندگان در حکومت موعود
کد خبر: 3899867
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۲
حجت‌الاسلام بهروزی‌لک تشریح کرد:

رجعت چرا و چگونه رخ می‌دهد / جایگاه اجتماعی سیاسی رجعت‌کنندگان در حکومت موعود

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) به چرایی و چگونگی رجعت پرداخت و گفت: رجعت در دوره حضور امام زمان رخ می‌دهد و پیامبر(ص)، امام علی و امام حسین(ع) رجعت می‌کنند، ولی حکومت و مدیریت اجرایی برعهده امام زمان(عج) است.

رجعت چرا و چگونه رخ می‌دهد / جایگاه اجتماعی سیاسی رجعت‌کنندگان در حکومت موعودبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا بهروزی‌لک، استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع)، 29 اردیبهشت‌ماه در ادامه مباحث «حکومت جهانی موعود در قرآن» به واژه حشر در آیه «وَيَوْمَ نَحْشُرُ مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِمَّنْ يُكَذِّبُ بِآيَاتِنَا فَهُمْ يُوزَعُونَ»(نمل/83) اشاره کرد و گفت: حشر یا قبل، هنگام قیامت یا بعد از آن است و آیه فرموده که از هر امتی گروهی را بر می‌انگیزانیم. البته در قیامت، حشر عام است و مخصوص افراد خاص نیست، لذا این واژه را در آیه به معنای قیامت نمی‌توانیم بگیریم.

وی افزود: بعد از قیامت هم حشر معنا ندارد، حشر برای قیامت و حداکثر قبل از آن است، چون در قیامت بهشت و جهنم برپا است.

استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: در آیه «وَأَقْسَمُوا بِاللَّهِ جَهْدَ أَيْمَانِهِمْ لَا يَبْعَثُ اللَّهُ مَنْ يَمُوتُ بَلَى وَعْدًا عَلَيْهِ حَقًّا وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ»؛ خدا سوگند کسانی را یاد می‌کند که به انکار حشر می‌پرداختند، ولی خدا حشر را وعده حق می‌داند. امام صادق(ع) در مورد این آیه فرموند که وقتی امام قائم ظهور کند، خدا جمعی از شیعیان را برای او زنده می‌گرداند و شمشیرهایشان حمایل می‌شوند.

وی اضافه کرد: آیه 83 نمل به صورت مستقیم ظهور در رجعت دارد و آیه فوق (38 نحل) به صورت تأویلی دال بر آن است؛ خداوند از وقوع رجعت در امت‌های گذشته هم یاد کرده است؛ در آیه 11 غافر «قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَى خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ»؛ دو بار میراندن و زنده کردن مطرح شده است که مراد کسانی هستند که بعد از مرگ، مجدد زنده می‌شوند و روایاتی هم مؤید این است.

بهروزی‌لک اظهار کرد: در امت‌های پیشین هم کسانی به دنیا برگشته‌اند؛ یک نمونه قرآنی آن عزیر نبی است؛ وی از قبرستانی گذشت کرد و دید آن روستا کاملاً ویران شده است؛ سؤال کرد که خدایا تو چگونه این قوم را زنده خواهی کرد؛ خداوند او را صد سال میراند و سپس زنده کرد. از او پرسید که چه مقدار در این حالت بودی، او گفت نصف یا یک روز، ولی خدا فرمود که تو صدسال در مرگ بودی، غذا و نوشیدنی همراه او خراب نشده بودند، ولی استخوان مرکبش پوسیده شده بود. داستان اصحاب کهف هم مؤید این مسئله است.

امام حسین؛ اولین رجعت‌کننده در حکومت موعود

وی افزود: براساس برخی روایات شیعه، اولین کسی که رجعت می‌کند، امام حسین(ع) است، امام آن‌قدر زنده خواهد ماند که امام مهدی را غسل داده و به خاک خواهد سپرد؛ در این زمینه توجیه کرده‌اند که چون امام حسین(ع) در معرکه شهید شده، نیاز به غسل و کفن ندارد؛ بنابراین امام مهدی توسط امام حسین تکفین می‌شود.

وی اضافه کرد: در آیه 82 نمل «وَإِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ» هم روایات تأویلی گفته‌اند که امام علی(ع) مصداق دابة‌الارض هستند و رجعت می‌کنند؛ امام هم فرمودند که برای من رجعت و بازگشتی پس از بازگشت و رجعت است؛ همچنین رجعت پیامبران از آدم تا خاتم هم در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است که برگشته و در رکاب امام علی شمشیر خواهند زد.

استاد دانشگاه باقرالعلوم(ع) بیان کرد: بازگشت و رجعت نیکان خالص و کافران محض هم در روایات بیان شده است؛ رجعت شامل مؤمنانی می‌شود که با امام در دنیا عهد ببندند و مؤمن خالص باشند و دعای عهد بخوانند. یاران امام حسین(ع) هم از جمله رجعت‌کنندگان هستند.

فلسفه رجعت

وی با بیان اینکه فلسفه این رجعت چیست؟ تصریح کرد: اولین دلیل رجعت، انتقام از ظالمان است «این طالب بدم المقتول بکربلاء»؛ علامه طباطبایی هم در ذیل برخی آیات آورده که مؤاخذه به سبب فساد علت رجعت است و دومین دلیل هم، ظهور نصرت الهی است.

بهروزی‌لک اضافه کرد: از ادله بر می‌آید که زمان رجعت، زمانی است که امام زمان حضور دارند لذا این درست نیست که رجعت بعد از امام مهدی و بعد از شهادت ایشان رخ بدهد.

جایگاه رجعت‌کنندگان در حکومت موعود

وی با اشاره به جایگاه اجتماعی و سیاسی رجعت‌کنندگان اظهار کرد: از ادله مشخص می‌شود که بزرگوارانی مانند پیامبر(ص) و امام علی(ع)، بخشی از جامعه موعود در سطح برجسته هستند و شئون بالایی دارند ولی راس حکومت با امام زمان(عج) است و مدیریت اجرایی بر عهده ایشان است. البته برای عیسی(ع)، منصب قضاوت ذکر شده است، اما برای پیامبر اسلام و ائمه چیزی ذکر نشده است.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha