روز قدس در کلام امام(ره) و رهبر انقلاب؛ روز فریاد حق‌خواهی بر محور مقاومت
کد خبر: 3900103
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۳

روز قدس در کلام امام(ره) و رهبر انقلاب؛ روز فریاد حق‌خواهی بر محور مقاومت

از نگاه امام خمینی(ره) و رهبر معظم انقلاب جهانی‌بودن روز قدس نقش بسیار پررنگی در زنده نگه داشتن مسئله فلسطین و ممانعت از فراموشی این آرمان با وجود توطئه‌های فراوان جبهه عبری ـ عربی ـ غربی داشته و دارد و توسعه ابعاد جهانی آن توانسته به تقویت گزینه مقاومت در مقابل گزینه سازش انجامیده و رژیم صهیونیستی را طی چهل سال اخیر در یک مسیر رو به سراشیبی و افول قرار دهد.

روز جهانی قدس

مسئله آزادی قدس شریف و فلسطین و افشای جنایات و اشغالگری رژیم صهیونیستی مسئله‌ای نبوده که صرفا پس از پیروزی انقلاب اسلامی مطرح شود بلکه از آغاز نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) در کنار مبارزه با استبداد رژیم پهلوی، این مسئله نیز مورد توجه امام(ره) بود و ایشان در سخنرانی‌های مختلف به ضرورت وحدت جهان اسلام برای مقابله با اسرائیل تأکید می‌کردند به خصوص اینکه در آن دوران رژیم پهلوی روابط گسترده‌ای با صهیونیست‌ها به ویژه در حوزه اقتصادی داشت. به نحوی که امام خمینی(ره) در نطق معروف خویش که منجر به بازداشت ایشان و قیام پانزده خرداد شد چنین گفتند: «امروز به من اطلاع دادند که بعضی از اهل منبر را برده اند در سازمان امنیت و گفته اند شما با سه موضوع کار نداشته باشید، پس از آن هر چه خواستید بگویید. یکی اینکه با شاه کاری نداشته باشید و از او حرف نزنید و یکی هم اینکه با اسرائیل کار نداشته باشید و یکی هم اینکه نگویید دین در خطر است.» (13 خرداد 1342)

جایگاه مسئله فلسطین در اندیشه امام(ره)

همچنین ایشان در سخنان دیگری یکی از دلایل مقابله با شاه را همین روابط نزدیک با اسرائیل خوانده و فرمودند: «یکی از جهاتی که ما را در مقابل شاه قرار داده است کمک او به اسرائیل است من همیشه در مطالبم گفته ام که شاه از همان اول که اسرائیل بوجود آمد با او همکاری کرده و وقتی که جنگ بین اسرائیل و مسلمانان به اوج خود رسیده بود، شاه همچنان نفت مسلمین را غصب کرده و به اسرائیل می داد و این امر خود از عوامل مخالفت من با شاه بوده است.» (16 آذر 1357)

اما اعلام روز جهانی قدس باعث شد که موضوع فلسطین از محدود شدن به منزله یک موضوع عربی خارج و به عنوان یک موضوع جهان اسلام، بین‌المللی و انسانی به منصه ظهور برسد و از آن زمان به بعد بود که به مرور ابعاد جهانی و انسانی بیشتری پیدا کرد و با توسعه ارتباطات رسانه‌ای و مجازی، امکان تبیین ماهیت واقعی موضوع فلسطین و چهره جنایتکار و ضد بشری رژیم صهیونیستی بیش از همیشه فراهم شد.

در این میان مطالعه پیام امام(ره) به مناسبت اعلام روز جهانی قدس می‌تواند نگاه ایشان به اهمیت مسئله فلسطین و مقابله با رژیم صهیونیستی را روشن‌تر نماید. این پیام که در 16 مرداد 1358 و در 13 رمضان صادر شد در واقع بیدار باش به مسلمین جهان براى قیام علیه استکبار و صهیونیسم‏ بود.

روز قدس هم‌تراز با شب قدر

ایشان در ابتدای این پیام جایگاه روز قدس را به لحاظ سیاسی هم‌پایه شب‌های قدر به لحاظ عبادی مطرح کرده و فرموند: «روز قدس که همجوار شب قدر است لازم است که در بین مسلمانان احیا شود و مبدأ بیدارى و هوشیارى آنان باشد و از غفلت‌هایى که در طول تاریخ خصوصاً سده‏‎هاى اخیر شده است بیرون آیند تا آن روز هوشیارى و بیدارى از ده‌ها سال ابرقدرت‌ها و منافقان جهان والاتر باشد و مسلمانان جهان مقدرات خود را خود به دست قدرت خود پى‌‏ریزى و پایه‎گذارى کنند».

ایشان تشابه این دو مناسبت را در رهایی مسلمانان از سلطه شیاطین درونی و بیرونی خوانده و بیان کردند: «شب قدر، مسلمانان با شب زنده‌دارى و مناجات خود از قید بندگى غیر خداى تعالى که شیاطین جن و انسند، رها شده و به عبودیت خداوند در مى‏آیند و در روز قدس که آخرین روزهاى شهر اللَّه اعظم است، سزاوار است که مسلمانان جهان از قید اسارت و بردگى شیاطین بزرگ و ابرقدرت‌ها رها شده و به قدرت لا یزال اللَّه بپیوندند و دست جنایتکاران تاریخ را از کشورهاى مستضعفان قطع و رشته طمع آنان را بگسلانند.»

انتقاد از انفعال و بی‌عملی جهان اسلام

امام خمینی (ره) در ادامه این پیام به انتقاد از انفعال و بی‌عملی جهان اسلام در مورد انواع و اقسام جنایات استعمار و استکبار در کشورهای اسلامی پرداخته و با محور قراردان قدس و فلسطین فرمودند: «هان اى مسلمانان جهان و مستضعفان گیتى، بپاخیزید و مقدرات خود را به دست گیرید. تا کى نشسته‏‌اید که مقدرات شما را واشنگتن یا مسکو تعیین کنند؟ تا کى باید قدس‏ شما در زیر چکمه تفاله‏‌هاى امریکا، اسرائیل غاصب پایکوب شود؟ تا کى سرزمین قدس، فلسطین، لبنان و مسلمانان مظلوم آن دیار در زیر سلطه جنایتکاران به سر برند و شما تماشاچى باشید، و بعض حکام خائن شما آتش‌بیار آنان باشند؟ تا کى قریب یک میلیارد مسلمان در جهان و قریب صد میلیون عرب با کشورهاى وسیع و ذخایر بى‌‏پایان، شاهد چپاولگری‌هاى شرق و غرب و ستمگری‌ها و قتل عام‌هاى غیر انسانى آنان و تفاله‏‌هاى آنان باشند؟»

رهبر کبیر انقلاب سپس راهکار سازش را راهکاری بی‌فایده توصیف کرده و با تأکید بر تکیه به راهکار مقاومت بیان می‌کنند که «تا کى به جاى مقابله با دشمنان اسلام و براى نجات قدس از اسلحه گرم و قدرت نظامى و الهى غفلت نموده و با کارهاى سیاسى و برخوردهاى سازشکارانه با ابرقدرت‌ها وقت گذرانده و به اسرائیل مهلت جنایت‌هاى بى‏امان داده و شاهد قتل عام‌ها باید بود؟ آیا سران قوم نمى‏‌دانند و ندیده‏‌اند که مذاکرات سیاسى با سیاستمداران قدرتمند و جنایتکاران تاریخ، قدس و فلسطین و لبنان را نجات نخواهد داد و هر روز بر جنایات و ستمگریها افزوده خواهد شد؟

باید براى آزادى قدس از مسلسل‌هاى متکى بر ایمان و قدرت اسلام استفاده و بازی‌هاى سیاسى را که از آن بوى سازشکارى و راضى نگه داشتن ابرقدرت‌ها به مشام مى‏‌رسد کنار گذاشت. باید ملت‌هاى مسلمان خصوصاً ملت فلسطین و لبنان، کسانى را که با مانورهاى سیاسى وقت‌گذرانى مى‏‌کنند، تنبه نموده و زیر بار بازی‌هاى سیاسى که نتیجه‌‏اى جز زیان و ضرر براى ملت مظلوم ندارد نروند. تا کى اسطوره‏‌هاى دروغین شرق و غرب، مسلمانان قدرتمند را مسحور نموده و بوق‌هاى تبلیغاتى میان‌تهى، آنان را وحشت‌زده مى‌‏نماید؟ تا کى مسلمین از قدرت اسلام بزرگ غافلند؟ مسلمانانى که در نیم قرن آن فتوحات عظیم و تحولات شگرف را با دست خالى از سازوبرگ جنگى و دلى آغشته به ایمان و زبانى متذکر به اللَّه اکبر به دست آورده و اسلام و توحید را در جهان قدرتمند آن روز پایه گذارى نمودند.»

شکست‌پذیر بودن هیبت رژیم صهیونیستی

امام خمینی(ره) سپس به الگوی مبارزاتی مردم ایران با استبداد و استکبار به عنوان یک الگوی موفق و نشانه عملی بودن شکست صهیونیست‌ها و آزادی فلسطین با اتحاد جهان اسلام اشاره کرده و فرمودند: «امروز ایران به رغم بوق‌هاى خارج و دستگاه‌هاى تبلیغاتى آمریکا و صهیونیست و سیلى‏‌خورده‏‌هاى از انقلاب، به سوى سازندگى نهایى پیش مى‏‌رود و این درس عبرتى است براى کشورهاى اسلامى و مستضعفان جهان که قدرت اسلامى خود را بیابند و از عربده‏‌هاى شرق و غرب و وابستگان و تفاله‏‌هاى آنان نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالى و اتکال به قدرت اسلام و ایمان بپاخیزند و دست جنایتکاران را از کشورهاى خود کوتاه نمایند و آزادى قدس شریف و فلسطین را سرلوحه برنامه خود قرار دهند و ننگ سلطه صهیونیسم، تفاله امریکا را از دامن خود بزدایند و روز قدس را زنده نگه دارند. امید است با زنده نگه داشتن این روز، بى‏‌تفاوتی‌ها زایل شود و غفلت‌ها مرتفع گردد و با قیام ملت‌هاى شریف، بعضى از سران خائن را که به رغم مسلمانان و اسلام، دست در دست اسرائیل و چشم به فرمان امریکا بر خلاف مصالح مسلمین به زندگانى سیاسى ننگین خود و به زندگى جنایت‌بار خویش ادامه مى‏‌دهند، از صحنه خارج و در گورستان تاریخ مدفون نمایند.»

نقش انقلاب اسلامی در برجسته کردن مسئله فلسطین

امام (ره) در ادامه این پیام مهم جایگاه جمهوری اسلامی ایران و ملت ایران در زنده نگه داشتن آرمان قدس و پرچمداری آرمان فلسطین را مورد تأکید قرار داده و می‌فرمایند: «ملت و دولت و مجلس و ارتش و سایر قواى مسلح ایران که امروز با وحدت اسلامى و انسجام الهى صف واحد هستند مصمم‏‌اند که در مقابل هر قدرت شیطانى و متجاوز به حقوق انسان‌ها بایستند و از مظلومان دفاع نمایند، و تا برگشت قدس و فلسطین به دامن مسلمین، از لبنان و قدس عزیز پشتیبانى نمایند. مسلمانان جهان باید روز قدس را روز همه مسلمین، بلکه مستضعفین بدانند و از آن نقطه حساس در مقابل مستکبرین و جهانخواران بایستند، و تا رهایى مظلومان از زیر ستم قدرتمندان از پاى ننشینند. و مستضعفان که اکثریت قاطع جهان را تشکیل مى‏دهند مطمئن باشند که وعده حق تعالى نزدیک است و ستاره نحس مستکبران رو به زوال و افول است. ملت ایران، خواهران و برادران عزیز مى‌‏دانند که انقلاب عظیم ایران که در نوع خود کم نظیر یا بى‌‏نظیر است از ارزش‌هاى بزرگى برخوردار است که بزرگترین آن مکتبى بودن و اسلامى بودن آن است؛ همان ارزشى که پیامبران عالی‌مقام در پى آن قیام نمودند. امید است که این انقلاب جرقه و بارقه‏‌ الهى باشد که انفجارى عظیم در توده‏‌هاى زیر ستم ایجاد نماید و به طلوع فجر انقلاب مبارک حضرت بقیة اللَّه- ارواحنا لمقدمه الفداء- منتهى شود.»

براین مبنا می‌توان گفت از نگاه امام(ره) مسئله فلسطین و قدس به لحاظ سیاسی از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است به نحوی که هم‌تراز با شب‌های قدر به منزله یک عبادت فردی سرنوشت‌ساز خوانده شده است. از سوی دیگر ایشان مشکل اصلی در مسئله فلسطین و حل نشدن این بحران ساخته دست استعمار را ریشه در بی‌عملی و سکوت و خیانت‌های پشت‌پرده برخی سران کشورهای عربی و جهان اسلام می‎دانند و لذا تنها راهکار پیروزی را وحدت جهان اسلام در مقابله با صهیونیست‌ها می‌دانند که باید از طریق باور به قدرت اسلام شکل بگیرد تا با کنار گذاشتن مجموعه راهکارهای بی‌فایده مذاکره و سازش، گزینه مقاومت را به مثابه تنها راهکار و گزینه مؤثر مبارزه عملیاتی کند.

نکته مهم اینکه امام(ره) برای اینکه به جهان اسلام عملی بودن موفقیت در این مبارزه سخت را یادآور کند نمونه مبارزات انقلابی مردم ایران را مثال می‌زنند تا این باور را در امت اسلام ایجاد کنند که شکست‌ناپذیری اسرائیل تنها یک توهم و تصور باطل است و طبق آموزه‌های قرآنی با اتکال به قدرت خدا می‌توان با راهکار مقاومت ذیل سایه قدرت اسلام رژیم صهیونیستی را نابود کرد و فلسطین را به صاحبان اصلی آن بازگرداند.

روز قدس، روز فریادگری حق

رهبر معظم انقلاب نیز در طی سالهای رهبری بر تداوم راه امام (ره) ‌در موضوع فلسطین تأکید داشته و روز جهانی قدس را به منزله فریاد حق‌خواهی جهانی معرفی کردند؛ «روز قدس یک روز بین‌المللی اسلامی و روز بزرگ و مهمی است که ملت ایران و دیگر ملت‌های مسلمان، حرف حقی را که استکبار حداقل شصت سال برای خاموش کردن آن سرمایه‌گذاری کرده بود، فریاد می‌کنند. تشکیل نظام جمهوری اسلامی در ایران و اعلام روز قدس و تبدیل سفارت رژیم صهیونیستی در تهران به سفارت فلسطین، حرکت تهاجمی بود که در مقابل توطئه شصت ساله استعمار برای محو فلسطین از نقش جغرافیای جهان، ایستاد. (2 شهریور 1390)

در جای دیگری ایشان روز قدس را روز متمایز شدن جبهه حق از جبهه باطل بیان کرده و فرمودند: «روز قدس نشان‌دهنده صف‌بندی حق و باطل، صف‌بندی عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطین نیست؛ روز امت اسلامی است. روز فریاد رسای مسلمانان علیه سرطان کشنده صهیونیزم است که به وسیله دست متجاوز اشغالگران، مداخله‌کنندگان، قدرت‌های استکباری به جان امت اسلامی افتاده است. روز قدس چیز کوچکی نیست. روز قدس یک روز جهانی است.» (بیانات در خطبه‌های نماز عید سعید فطر، 29 شهریور 1388)

مقاومت و رفراندوم؛ دو راهکار حل مسئله فلسطین

حضرت آیت‎الله خامنه‌ای در این رابطه دو راهکار مهم مقاومت در حوزه داخل فلسطین و برگزاری رفراندوم تعیین سرنوشت با حضور همه فلسطینیان را نیز به عنوان یک راهکار دموکراتیک و مقبول در صحنه بین‌الملل مطرح کردند؛ «مثل همه‌ کشورهای آزاد دنیا، مردم فلسطین -فلسطینیان واقعی- بایستی مورد سؤال قرار بگیرند؛ چه مسلمانشان، چه مسیحی‌شان و چه یهودی‌شان؛ آنهایی که فلسطینی‌اند، نه آنهایی که از جاهای دیگر وارد فلسطین شده‌اند. آراء آن کسانی که فلسطینی هستند باید مورد مراجعه قرار بگیرد و از آنها نظرخواهی بشود و آنها نظامِ حکومتیِ کشورِ فلسطین را معیّن کنند؛ آن نظام حکومتی نسبت به کسانی که وارد این منطقه شده‌اند، [یعنی] صهیونیست‌ها و رؤسایشان و بقیّه، تصمیم خواهد گرفت. راه‌حلّ فلسطین جز این نیست و این همان نابود شدن و از بین رفتن رژیم باطل و جعلی صهیونیستی است که امروز بر سر کار است؛ و این امر به‌طور قطعی در آینده‌ نه‌چندان‌دوری -نمی‌شود زمان معیّن کرد؛ آینده‌ای که خیلی دور نیست- قطعاً به حول و قوّه‌ الهی تحقّق پیدا خواهد کرد. اگر این شد، ملّت‌های مسلمان در این منطقه خواهند توانست ان‌شاءالله وحدت خودشان را به دست بیاورند.» (25 خرداد 1398)

ایشان در سخن دیگری در تبیین این راهکار بیان می‌دارند که «در همین قضیّه رژیم اشغالگر، جمال عبدالنّاصر در آن چهل پنجاه سال پیش که شماها نبودید، شعار می‌داد که ما یهودی‌ها را می‌ریزیم به دریا، یعنی [وقتی] می‌خواست علیه اسرائیل حرف بزند، می‌گفت یهودی‌ها را می‌ریزیم به دریا؛ جمهوری اسلامی از روز اوّل چنین حرفی نزده؛ ما از روز اوّل طرح ارائه کرده‌ایم؛ ما گفته‌ایم که امروز دموکراسی و مراجعه‌ به آراء عمومی یک شیوه‌ مدرن و پیشرفته است که همه‌ی دنیا هم قبول دارند؛ بسیار خب، برای تعیین نوع حکومت کشور تاریخی فلسطین، به افکار عمومی مردم فلسطین مراجعه کنید، یک رفراندوم راه بیندازید؛ این، چند سال قبل به‌عنوان نظر جمهوری اسلامی و فکر جمهوری اسلامی به سازمان ملل گفته شده و در آنجا ثبت شده. این حرف ما است: آنهایی که واقعاً فلسطینی‌اند -مثلاً فرض کنید آنهایی که لااقل از صد سال پیش به آن‌طرف فلسطینی بودند، هشتاد سال پیش به آن‌طرف فلسطینی [بودند]؛ در فلسطین، هم مسلمان بوده، هم یهودی وجود داشته، هم مسیحی وجود داشته که فلسطینی‌اند- از این فلسطینی‌ها در هر جا که هستند، چه در خود سرزمین‌های اشغالی یعنی کلّ سرزمین فلسطین، و چه در خارج از فلسطین، نظرخواهی بشود؛ هر نظامی را که اینها معیّن کردند برای سرزمین فلسطین، آن نظام مورد قبول است؛ هرچه آنها خواستند. این نظر، نظر بدی است؟ این نظر، نظر پیشرفته‌ای نیست؟» (20 خرداد 1397)

از طرفی رهبر معظم انقلاب در کنار این راهکار سیاسی، همواره بر راهبرد مقاومت در مقابل راهبرد سازش تأکید کرده و می‌فرمایند: «اینک مردم فلسطین در کارنامه‌ سه دهه‌ گذشته‌ خود، دو الگوی متفاوت را تجربه کرده‌اند و میزان تناسب آن با شرایط خویش را دریافته‌اند. در مقابل روند سازش، الگوی مقاومت قهرمانانه و مستمرِ انتفاضه‌ مقدّس قرار دارد که دستاوردهای عظیمی برای این ملّت داشته است... گاه مشاهده می‌کنیم که برخی از جریان‌ها و حتّی کشورهایی که در ظاهر ادّعای همراهی با مسئله‌ فلسطین را دارند، ولی در حقیقت درصددند تا مسیر درست این ملّت را منحرف کنند، به مقاومت حمله می‌کنند. ادّعای آنان این است که مقاومت در پی چند دهه از عمر خود، هنوز نتوانسته است آزادی فلسطین را محقّق سازد؛ پس این روش نیازمند بازنگری است! در پاسخ باید گفت: درست است که مقاومت هنوز نتوانسته به هدف غائی خود یعنی آزادی کلِّ فلسطین دست یابد، لیکن مقاومت توانسته است مسئله‌ فلسطین را زنده نگه دارد. باید دید اگر مقاومت نبود، اینک در چه شرایطی به سر می‌بردیم؟ مهم‌ترین دستاورد مقاومت، ایجاد مانع اساسی در برابر پروژه‌های صهیونیستی است. موفّقیّت مقاومت، در تحمیل یک جنگ فرسایشی به دشمن است، یعنی توانسته برنامه‌ اصلی رژیم صهیونیستی را که سیطره بر کلِّ منطقه بود، به شکست بکشاند.» (بیانات در ششمین کنفرانس بین‌المللی حمایت از انتفاضه فلسطین، 3 اسفند 1395)

مسلح شدن فلسطینیان؛ راهکار عقب راندان اسرائیل  

برهمین اساس ایشان ضمن تأکید بر راهبرد سیاسی برگزاری رفراندوم، از آنجا که به تجربه مشاهده کرده‌اند که اسرائیل زبانی جز مقاومت و کاربرد زور را نمی‌فهمد مسئله تسلیح کرانه باختری را نیز در کنار غزه مطرح می‌کنند تا مجموعه فشارهای سیاسی، بین‌المللی و نظامی به این رژیم جعلی را افزایش دهند؛ «ما گفتیم از این مردمى که در این منطقه زندگى میکنند و اهل اینجا هستند و متعلق به خود اینجا هستند، یک نظرسنجى و نظرخواهى بشود؛ یعنى یک رفراندمى انجام بگیرد، رژیم حاکم بر این منطقه را رفراندم معین کند، مردم معین کنند؛ معناى از بین رفتن رژیم صهیونیستى یعنى این؛ سازوکار آن این است؛ یک کارى است که منطق امروز دنیا آن را درک میکند و میفهمد و مى‌‌پسندد و کارى است عملى. ما حتى شکل آن را هم در ارتباط با سازمان ملل و بعضى از مراجع بین‌‌المللى تعیین کردیم و ابراز کردیم، محل بحث هم واقع شد... [اما] تا وقتى که این رژیم جعلى سرِپا است و نابود نشده است، علاج چیست؟ علاج، مقاومت قاطع و مسلحانه‌‌ در مقابل این رژیم است؛ در مقابله‌‌ با رژیم صهیونیستى، باید از سوى فلسطینى‌‌ها دست قدرت نشان داده بشود. کسى گمان نکند که اگر چنانچه موشکهاى غزه نبود، رژیم صهیونیستى کوتاه مى‌‌آمد؛ نخیر. حالا شما نگاه کنید ببینید در کرانه‌‌ى باخترى چه میکنند! در کرانه‌‌ى باخترى که موشکى وجود ندارد، سلاحى وجود ندارد، تفنگى وجود ندارد؛ آنجا تنها ابزار و سلاح مردم، سنگ است؛ ببینید آنجا رژیم صهیونیستى دارد چه‌‌کار می‌کند: هرچه از دستش بر بیاید، خانه‌‌هاى مردم را خراب می‌کند، باغ‌هاى مردم را خراب می‌کند، زندگى مردم را نابود می‌کند، آنها را به خوارى و ذلت می‌کشاند، تحقیر می‌کند؛ اگر لازم شد آب را رویشان می‌بندد، برق را رویشان می‌بندد... این‌‌جور نیست که اگر چنانچه دست قدرت در مقابل صهیونیست‌‌ها نشان ندهیم، آنها به کسى رحم کنند، ملاحظه‌‌ى کسى را بکنند، حق کسى را رعایت کنند، ابداً؛ تنها علاجى که تا قبل از نابودىِ این رژیم وجود دارد عبارت است از اینکه فلسطینى‌‌ها بتوانند قدرتمندانه برخورد کنند؛ اگر قدرتمندانه برخورد کردند، احتمال اینکه طرف مقابل - که همین رژیم گرگ‌‌صفتِ خشن است - کوتاه بیاید، وجود دارد؛ کمااینکه الان دارند با همه‌‌ى توان دنبال آتش‌‌بس می‌گردند؛ یعنى بیچاره شدند. آدم‌‌کشى می‌کند، کودک‌‌کشى می‌کند، قساوت بیرون از حد و اندازه‌‌ معقول بشرى نشان می‌دهد، اما در عین حال عاجز هم هست؛ یعنى در یک محذور، در یک گرفتارى سخت گرفتار است؛ لذا دنبال آتش‌‌بس است. لذا بنده عقیده‌‌ام این است، این اعتقاد ما است که کرانه‌‌ى باخترى هم مثل غزه باید مسلح بشود. دست قدرت [لازم است‌‌]. کسانى‌‌که علاقه‌‌مند به سرنوشت فلسطینند، اگر می‌توانند کارى بکنند، کار این است؛ در آنجا هم باید مردم را مسلح کنند. تنها چیزى که ممکن است از محنت فلسطینى‌‌ها بکاهد، عبارت است از همین که دست قدرت داشته باشند، بتوانند قدرت‌‌نمایى بکنند؛ والا با برخورد رام و مطیع و سازش‌‌کارانه، هیچ کارى به نفع فلسطینى‌‌ها انجام نخواهد گرفت و از خشونت این موجود خشن و خبیث و گرگ‌‌صفت چیزى کاسته نخواهد شد.» (10 مرداد 1393)

ایشان همچنین در مقابل توطئه «نیل تا فرات» صهیونیست‌ها، «فلسطین از نهر تا بحر» را مطرح کردند تا مانع از فراموشی جغرافیای واقعی فلسطین و نهادینه شدن یک جغرافیای جعلی در افکار عمومی شوند؛ «هر طرح عملیاتی باید بر مبنای اصلِ «همه‌ فلسطین برای همه‌ مردم فلسطین» باشد. فلسطین، فلسطینِ «از نهر تا بحر» است، نه حتّی یک وجب کمتر. البته این نکته نباید نادیده بماند که ملت فلسطین همان طور که در غزه عمل کردند، هر بخش از خاک فلسطین را که بتوانند آزاد کنند، به وسیله‌ دولت برگزیده خود، اداره‌ امور آن را بر عهده خواهند گرفت، ولی هرگز هدف نهائی را از یاد نخواهند برد.» (بیانات در کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین‌، 9 مهر 1390)

«معامله قرن»، مرگ پیش از تولد

رهبر معظم انقلاب همچنین در یک دو سال اخیر که طرح معامله قرن از سوی ترامپ با هدف اشغال کامل سرزمین فلسطین مطرح شد در سخنان متعددی به تبیین ابعاد این طرح پرداختند و آن را طرحی مرده دانستند؛ «همه دنیا شنیدند که زورگویان و سر گردنه ‌بگیران آمریکایی اخیراً از یک طرحی رونمایی کردند؛ اسم آن را هم گذاشته‌اند «معامله‌ قرن». خودشان را دل‌خوش میکنند به اینکه یک اسم بزرگی برایش بگذارند، شاید بگیرد، شاید بشود. به نظر بنده این کاری که اینها انجام دادند و دنبالش هستند اوّلاً احمقانه است، ثانیاً نشانه‌ی خباثت است، ثالثاً از همین شروع کار به ضرر خودشان است... احمقانه است؛چرا؟ چون این طرح قطعاً به نتیجه نمیرسد، این طرح قبل از مردن ترامپ، می‌میرد؛ بنابر‌این [برای] یک کاری که قطعاً تحقّق پیدا نخواهد کرد، آمدن و نشستن و خرج کردن و این و آن را دعوت کردن و در دنیا جنجال راه انداختن و رونمایی کردن یک عمل احمقانه‌ای است.... فلسطین، مال فلسطینی‌ها است؛ شما چه‌کاره هستید که بیایید راجع به فلسطین تصمیم بگیرید که بیت‌المقدّس این جور باشد، فلان ‌جا این جور باشد، مرکز حکومت فلسطین در فلان جا باشد؟ به شما چه؟ شما چه کسی هستید؟ فلسطین مال فلسطینی‌ها است، تصمیم‌گیری درباره‌ فلسطین فقط به دست فلسطینی‌ها است، که من حالا عرض خواهم کرد. تنها راه برای حلّ مشکل فلسطین آن طرحی است که ما چند سال قبل پیشنهاد کردیم.» (16 بهمن 1398)

با تحلیل و بررسی مجموعه دیدگاه‌های امام خمینی(ره‌) و رهبر معظم انقلاب باید گفت مسئله فلسطین یک مسئله اسلامی و جهانی است و در این میان روز قدس نقش بسیار پررنگی در زنده نگه داشتن مسئله فلسطین و ممانعت از فراموشی این آرمان با وجود توطئه‌های فراوان جبهه عبری ـ عربی ـ غربی داشته است. از سوی دیگر در طی سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی و تأکیدات امام (ره) و رهبر معظم انقلاب راهکار مقاومت بر راهکار سازش غلبه پیدا کرده و دستاوردهای بیشتری نیز برای ملت فلسطین به ارمغان آورده است که مهم‌ترین آن باور پیدا کردن جبهه مقاومت به پوشالی بودن هیبت رژیم صهیونیستی، شکست‌پذیر بودن نیروی نظامی این رژیم و تحقق آرمان آزادی قدس شریف و فلسطین است.

از این منظر تا زمانی که راهکار مقاومت مسلحانه در داخل فلسطین پابرجاست رژیم صهیونیستی در یک نبرد فرسایشی مسیر نزولی و رو به افول را طی خواهد کرد و در این صورت یا از بین می‌رود یا زمینه برگزاری رفراندوم با حضور همه ساکنان فلسطینی این سرزمین از ادیان مختلف فراهم می‌شود که نتیجه نهایی آن نیز محو مردم‎سالارانه این رژیم جعلی از نقشه جغرافیای جهان است.

انتهای پیام
captcha