ابعاد اجتماعی و اقتصادی زکات فطره تبیین نشده است
کد خبر: 3900138
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۵
کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی:

ابعاد اجتماعی و اقتصادی زکات فطره تبیین نشده است

حجت‌الاسلام صالحی با بیان اینکه نیازمند افزایش تبلیغات برای توسعه فرهنگ پرداخت زکات فطره هستیم، گفت: تاکنون تبلیغات فرهنگی از بُعد آثار مثبت جسمی، اجتماعی و اقتصادی برای زکات فطره انجام نشده و لازم است افراد فرهنگ‌ساز، به میزان بیشتری در این زمینه ورود کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر صالحی، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی

حجت‌الاسلام والمسلمین امیر صالحی، کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سؤالات شرعی، در گفت‌وگو با ایکنا، درباره ابعاد اقتصادی زکات فطره اظهار کرد: یکی از وظایف مالی که در شب عید فطر بعد از یک ماه بندگی، عبادت و روزه‌داری بر همه مسلمانان، اعم از اینکه روزه‌دار بوده یا نبوده باشند واجب می‌شود زکات فطره است. میزان زکات فطره به مقدار یک صاع یعنی سه کیلو از آنچه از طعام استفاده می‌کنند همانند گندم و برنج و امثالهم است و البته اگر روزه‌داران، پول آن هم پرداخت و به مصرف برسانند کفایت می‌کند.


بیشتر بخوانید:


توجه اسلام به فقرزدایی

وی ادامه داد: نکته دیگر این است که بسیاری از فقها درباره زکات فطره معتقدند که این زکات، حتماً باید به فقیر داده شود و این نشانه اهمیت توجه به فقرزدایی در دین مبین اسلام است. در ماه مبارک رمضان، توجه به افطاری دادن و انفاق از یک طرف وجود دارد اما آن انفاق و اطعامی که واجب الهی است همان زکات فطره است و این نشان می‌دهد اسلام این نشان و مسیر را برای ما مشخص کرده که دینداری فقط به معنای توجه به ظواهر دینی و رعایت فرایض اخلاقی نیست بلکه بعد دیگر دین رسیدگی به خلق خدا و  هم‌نوعان و حل مشکلات مالی مردم نیازمند است.

پرداخت زکات فطره برای افراد فقیر لازم نیست اما افراد غیر فقیری که باید هر کدام 10 هزار تومان پرداخت کنند می‌توانند با پرداخت آن، سرمایه بزرگی را جمع کرده و این اقدام آنها، آثار اقتصادی بسیاری برای فرد و اجتماع در پی داشته باشد

وی یادآور شد: نکته مهم دیگر این است که پرداخت زکات فطره، از این جهت نیز اهمیت ویژه‌ای دارد که گفته شده باعث قبولی روزه‌داری است و از آن به عنوان صلوات داخل نماز تشبیه کرده‌‌اند، لذا همان‎گونه که نماز بدون صلوات قابل قبول نیست روزه بدون زکات را نیز غیر قابل قبول می‌دانند.

توجه بیشتر به زکات فطره نسبت به زکات مال

کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی با اشاره به آثار جسمی پرداخت زکات فطره توسط روزه‌داران بیان کرد: آثار دیگر پرداخت زکات فطره در دین مبین اسلام، آثار جسمی آن برای خود فرد است و به تعبیری گفته شده زکات فطره، زکات بدن است و باعث حفظ ایمنی انسان تا سال آینده می‌شود.

حجت‌الاسلام صالحی اظهار کرد: معتقدم توجه به پرداخت زکات فطره، بیشتر از زکات مال است چراکه مؤمنین در فضای ماه مبارک رمضان و خلوص نیت قرلر گرفته‌اند و نوعاً توجه بیشتری دارند که پرداخت زکات فطره باعث سلامت و حفظ ایمنی آنها می‌شود لذا توجه مؤمنان به این واجب، بیشتر از واجبات دیگر است.

توسعه زکات فطره نیازمند فرهنگ‌سازی

وی بیان کرد: هرچند آمار دقیق و رسمی درباره زکات فطره وجود ندارد اما هم کمیته امداد امام خمینی(ره)، هم بهزیستی و هم تشکل های مردم نهاد اقدام به دریافت این زکات می‌کنند و بعضاً خود خانواده‌ها اولویت را به فقرایی که می‌شناسند، می‌دهند. البته یک کاستی بزرگی که در این زمینه وجود دارد در مورد تبلیغات برای پرداخت زکات فطره است که به اندازه کافی انجام نشده است.

کارشناس مرکز پاسخگویی به سؤالات شرعی با بیان اینکه نیازمند افزایش تبلیغات برای توسعه فرهنگ پرداخت زکات فطره هستیم، گفت: تاکنون تبلیغات فرهنگی از بُعد آثار مثبت جسمی، اجتماعی و اقتصادی برای زکات فطره نشده است و لازم است افراد فرهنگ‌ساز، به میزان بیشتری در این زمینه ورود پیدا کنند تا صرفاً پرداخت مبلغی در ایام عید فطر محدود نشود بلکه باید تبلیغات لازم برای آن صورت گرفته و ابعاد و آثار آن برای مردم تبیین شود.

حجت‌الاسلام صالحی در پایان اظهار کرد: پرداخت زکات فطره برای افراد فقیر لازم نیست اما افراد غیر فقیری که باید هر کدام 10 هزار تومان پرداخت کنند می‌توانند با پرداخت آن، سرمایه بزرگی را جمع کرده و این اقدام آنها، آثار اقتصادی بسیاری برای فرد و اجتماع در پی داشته باشد، لذا امیدواریم اهتمام بیشتری به این فقرزدایی به ویژه در شرایط اقتصادی کنونی و با شیوع ویروس کرونا وجود داشته باشد.

انتهای پیام
captcha