فیلم | بهترین و بدترین دوست از نگاه قرآن و عترت
کد خبر: 3900145
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۲
رمضان با قرآن / 25

فیلم | بهترین و بدترین دوست از نگاه قرآن و عترت

دوست بیشترین تأثیر را در زندگی افراد دارد. ببینیم خودمان با چه کسانی دوست هستیم، ببینیم فرزندانمان با چه کسانی دوست هستند؛ بهترین دوست کسی است که ما را به یاد خدا بیندازد.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت بیستم و پنجم از مجموعه مباحث رمضان با قرآن به تشریح اهمیت دوست از منظر قرآن پرداخت که متن و فیلم این صحبت‌ها را می‌توانید بخوانید و ببینید.

یکی از سؤال‌های همیشه مطرح، این است که مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در تربیت کودکان چیست؟ آیا والدین بیشترین تأثیر را در تربیت کودکان دارند یا معلمان و اولیای مدرسه، یا دوستان و همکلاسی‌های بچه‌ها؟

مسلم این است که بچه‌ها تا زمانی که در خانه هستند از والدین خود تأثیر می‌پذیرند و وقتی به مدرسه می‌روند نیز تا حدودی از معلمان و مربیان تأثیر می‌‌گیرند. ولی بچه‌ها بیشترین تأثیر تربیتی را از دوستانشان دارند.  

وقتی که جوان به سن 17 سالگی و بالاتر می‌رسد، بیشترین افراد تأثیرگذار، دوستان او هستند. لذا در آیات و روایات تأکید زیادی شده که دقت کنید دوستان فرزندانتان چه کسانی هستند. بچه‌هایی که معتاد می‌شوند آیا در خانه معتاد شده‌اند؟ در مدرسه به وسیله معلم و مربی؟ خیر از دوست بد معتاد شده‌اند. بچه‌ها راه‌های انحرافی را کمتر از خانواده و مدرسه  و بیشتر از دوستان می‌آموزند.

یکی از نکات مهم که در قرآن کریم نیز بر آن تأکید شده، مبحث دوست است. قرآن آیه‌ای دارد و می‌گوید عده‌ای در قیامت دستان خودشان را با دندان می‌گزند و حرفشان این است که وای بر ما که با این آدم‌ها دوست شدیم.

 

 

خداوند در آیه 27 سوره فرقان می‌فرماید: «وَيَوْمَ يَعَضُّ الظَّالِمُ عَلَى يَدَيْهِ يَقُولُ يَا لَيْتَنِي اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِيلًا ﴿۲۷﴾ يَا وَيْلَتَى لَيْتَنِي لَمْ أَتَّخِذْ فُلَانًا خَلِيلًا ﴿۲۸﴾ لَقَدْ أَضَلَّنِي عَنِ الذِّكْرِ بَعْدَ إِذْ جَاءَنِي وَكَانَ الشَّيْطَانُ لِلْإِنْسَانِ خَذُولًا ﴿۲۹﴾؛ و روزى است كه ستمكار دست‌هاى خود را مى‏‌گزد [و] مى‌گويد اى كاش با پيامبر راهى برمى‌گرفتم(27) اى واى كاش فلانى را دوست [خود] نگرفته بودم (۲۸) او [بود كه] مرا به گمراهى كشانيد، پس از آنكه قرآن به من رسيده بود و شيطان همواره فروگذارنده انسان است.(۲۹)

ببینیم خودمان با چه کسانی دوست هستیم، ببینیم فرزندانمان با چه کسانی دوست هستند، تأثیر دوست، غیر مستقیم است و امکان ندارد با کسی دوست باشیم و از او تأثیر نگیریم.

لذا در روایات بر انتخاب صحیح دوست تأکید زیادی شده است. اما بهترین دوست چه کسی است؟ ائمه(ع) فرموده‌اند: بهترین دوست کسی است که هر وقت با او می‌نشینی، تو را به یاد خدا بیندازد. امیر مؤمنان علی(ع) می‌فرمایند: بهترین فامیل هر فردی، دوست خوب اوست. در اشعار فارسی نیز در مذمت دوست بد و تأثیرگذاری دوست خوب اشعار زیادی بیان شده است.

 

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha