ادامه حیات نشر در دست تدبیر مسئولان / بودجه نمایشگاه کتاب برای ناشران است
کد خبر: 3900223
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶
سرانجام نمایشگاه کتاب و ناشران در بحران کرونا/ ۱۰

ادامه حیات نشر در دست تدبیر مسئولان / بودجه نمایشگاه کتاب برای ناشران است

مدیر انتشارات دلیل ما گفت: امروز تدبیر برای ادامه حیات نشر، مسئله‌ای حیاتی است و دولت باید از کارشناسان و ناشران باتجربه و باسابقه دعوت کند و با حضور آن‌ها به نظر جمعی و واحد برسند.

پنجشنبه*******ادامه حیات نشر در دست تدبیر مسئولان/ بودجه نمایشگاه کتاب برای ناشران استیدالله سعدی، مدیر انتشارات دلیل ما در گفت‌وگو با ایکنا درباره برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب گفت: سایت خانه کتاب، تمام اطلاعات و داده‌های کتاب‌ها و ناشران را در اختیار دارد و مؤسسه نمایشگاه‌ها نیز انبار‌هایی که دارد برای همین مسئله بوده است، بنابراین نه سایت خانه کتاب فروش کتاب دارد و نه انبار‌های مؤسسه نمایشگاه‌ها برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد و تاکنون این کار انجام نشده است، از این رو اگر در این شرایط این مسئله از سوی خانه کتاب عملی شود، باز هم گرهی از مشکلات ناشران باز نخواهد شد.

وی با اشاره به ابهام‌ها و سؤال‌های بسیار درباره چگونگی برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران افزود: برگزاری این رویداد به صورت مجازی چند مشکل مهم دارد؛ اولین مشکل این است که اگر خانه کتاب برگزارکننده آن باشد، نه تنها مشکل حل نمی‌شود، بلکه خانه کتاب به عنوان رقیبی برای ناشران خواهد بود و این تناقض در عدالت محسوب می‌شود.

نمایشگاه مجازی کتاب در هاله‌ای از ابهام

سعدی تصریح کرد: پیش از برگزاری نمایشگاه مجازی باید مفهوم آن و نحوه برگزاری و اهداف و سیاست‌های آن مشخص باشد، اگر منظور جایی برای ارائه کتاب‌ها در بستر فضای مجازی است، در حال حاضر فروشگاه‌های اینترنتی کتاب وجود دارد، بنابراین باید مشخص شود که قرار است چه کار متفاوتی نسبت به سایت‌های فروش کتاب انجام شود.

وی در ادامه گفت: به نظر می‌رسد پیش از حل مشکل ناشران، می‌خواهند بودجه اختصاصی به نمایشگاه کتاب تهران را به نحوی هزینه کنند، اگر کسی به فکر ناشران بود، این چند ماه که ناشران هیچ فعالیتی نداشتند، دست‌کم حقوق کارکنان نشر را پیگیری می‌کردند تا بیکار نشوند. زیرا بسیاری از ناشران نیرو‌های خود را تعدیل کرده‌اند و چاره‌ای هم جز این ندارند.

سعدی ادامه داد: اکنون نشر در وضعیت بحرانی است و باید سریع‌تر در جهت بهبود وضعیت و جلوگیری از متضرر شدن بیشتر این حوزه اقدامی انجام داد و اصل هدف باید تلاش برای ادامه حیات نشر اعم از ناشر، نویسنده، مترجم و فعالان چرخه نشر باشد، نه مخاطب. اگر این‌ها باشند، می‌توان محصول مورد نظر مخاطب را تولید کرد.

بعید است نمایشگاه کتاب برگزار شود

این ناشر تصریح کرد: پیشنهادم این است که هزینه نمایشگاه کتاب را در قالب وام بانکی با سود صفر درصد به ناشران تخصیص دهند تا هم تولید متوقف نشود و بخشی از مشکلات ناشران در زمینه نبود نقدیندگی و چک‌های برگشت‌خورده مرتفع شود. زیرا بعید است که بتوان نمایشگاه را برگزار کرد، زیرا پیش‌بینی‌هایی که وزارت بهداشت داشته، به نظر می‌رسد تا پایان سال با ویروس کرونا درگیر باشیم.

وی ادامه این وضعیت را بسیار خسارت‌بار خواند و افزود: اکنون بسیاری از چاپخانه‌ها تعطیل شده‌اند و یا ناشران به تعدیل نیرو روی آورده‌اند، در حالی که نیرو‌هایی که در حوزه نشر تربیت شده‌اند، سرمایه‌های ارزشمندی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند و امروز تدبیر برای ادامه حیات نشر، مسئله‌ای حیاتی است و دولت باید از کارشناسان و ناشران باتجربه و باسابقه دعوت کرده و با حضور آن‌ها به نظر جمعی و واحد برسند. نه اینکه مدیران وزارت ارشاد به فکر این باشند که بودجه نمایشگاه را صرف چه اموری کنند، این بودجه برای ناشران است و باید در همین راستا هم هزینه شود. زیرا بسیاری از مدیران فرهنگی بر مسائل نشر واقف نیستند. من که به عنوان ناشر ۴۰ سال در این عرصه تلاش کرده‌ام، یا نویسنده‌ای که عمر خود را در این راه گذاشته است، باید در تصمیم‌گیری برای نشر دخیل باشند.

 

انتهای پیام
captcha