به گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الجزیرة، بسته شدن مساجد و تعلیق تمام فعالیتها به دلیل اپیدمی کرونا به ویژه در ماه مبارک رمضان در مالزی نگرانیهایی را درباره آینده آموزش قرآن در این کشور به همراه داشته است.
برخی از اساتید علوم قرآنی با آموزش از راه دور قرآن کریم مخالفت کردهاند و همچنان معتقد به آموزش سنتی و چهره به چهره هستند، در حالی که برخی دیگر اعتقاد دارند که آموزش از راه دور به آنها در نشر علوم قرآن کریم از جمله احکام تجوید و تلاوت کمک میکند.
«سامر سمارة»، استاد علوم قرآنی در دانشگاه علوم اسلامی مالزی، در مورد تجربه شخصی خود در این باره میگوید: اپیدمی کرونا فرصت گرانبهایی را برای تقویت نشر قرآن کریم فراهم کرده است، زیرا اکنون آموزش فقط به کسانی که در حلقههای قرآن مسجد حاضر میشدند خلاصه نمیشود، بلکه عامه مردم در منازل یا محل کار خود در برنامههای آموزش قرآن مشارکت دارند.
سامر سمارة، استاد علوم قرآنی در دانشگاه علوم اسلامی مالزی
«زهر الحسنی بن حسین»، که به عنوان مهندس در یکی از شرکتهای ارتباطات کار میکند، از مشارکت فرزند 14 ساله خود، ظریف، به همراه دیگر اعضای خانواده در برنامه آموزش تجوید از طریق اینترنت سخن میگوید.
ظریف نیز درباره این نحوه آموزش تصریح میکند: این امکان در شرایط طبیعی به دلیل اختلاف سن شرکتکنندگان و نبود فرصت کافی برای حضور در حلقههای آموزش قرآن در مساجد، مدارس دینی و یا دارالقرآنها ممکن نبود.
همچنین، دکتر سماره از دستیابی به نوآوری جدیدی در روشهای آموزش قرآن از راه دور و همگامی پیشرفت علم و تکنولوژی در رفع موانع ارتباطی میان مربیان و قرآنآموزان در شرایط نبود امکان حضور در کنار یکدیگر خبر میدهد.
این استاد قرآن کریم که بر احکام تجوید و آموزش آن به قرائات دهگانه مسلط است، از مجازی خواندن آموزش اینترنتی قرآن کریم اجتناب و تصریح میکند: استفاده از این نوع آموزش مزیتهایی را به دنبال داشته است که در آموزش به روش سنتی وجود نداشت.
کاهش هزینههای رفت و آمد و استفاده بهینه از وقت، دوری از پیامدهایی مانند بیماری و ترس از خروج از منزل و رفتن به مساجد و دارالقرآنها به هردلیلی از جمله فواید آموزش از راه دور قرآن کریم است که سمارة به آن اشاره میکند.
در همین رابطه کارشناسان قرآنی از 13 کشور به منظور بررسی روایات مختلف قرآنی از طریق اینترنت گرد هم آمدند. پدیدهای که قاریان قرآن کریم آن را فرصتی کمنظیر برای خود تلقی کردند.
نورالعاشقین، یکی از مسئولان مرکز نشر قرآن در منطقه «پوتراجایا» مالزی، آموزش از راه دور قرآن کریم را موقعیتی استثنایی دیده و میگوید: اصل ارتباط مستقیم استاد و قرآنآموز است.
وی که با سماره در گشوده شدن آفاق وسیع نشر علوم قرآنی در پی آموزش اینترنتی همعقیده است، تأکید میکند: برخلاف نگرانیهایی که بسته شدن مساجد به همراه داشت، اپیدمی کرونا به تقویت نشر قرآن کریم و آموزش آن کمک کرد.
نورالعاشقین، از مسئولان مرکز نشر قرآن در منطقه «پوتراجایا»
نورالعاشقین با اشاره به تعطیل نشدن آموزش قرآن کریم در طول تاریخ و در هر مکانی که این نور به آن رسیده است و علیرغم اختلاف شرایط و همه فشارهایی که ملتهای مسلمان با آن روبهرو هستند، تأکید میکند: با بسته شدن مساجد در سایه کرونا، افراد زیادی با مرکز تماس گرفتند و خواستار آموزش از راه دور قرآن شدند.
تعداد زیادی از کسانی که به دنبال آموزش اینترنتی قرآن کریم هستند، بر کمبودها و نواقص این نوع از آموزش چه از طریق کامپیوتر و چه از طریق تلفن همراه در مقایسه با دیگر زمینههای آموزش اتفاق نظر دارند.
نورالعاشقین با اشاره به چالشهای فنی و امکانات زیرساختی برای معلم و قرآنآموز، تأکید میکند: سختافزار و نرمافزار مورد استفاده، اموری مهم در کیفیت آموزش به شمار میرود.
سماره نیز مخالفت بسیاری از علما و اساتید احکام تلاوت و تجوید با آموزش از راه دور را یکی از بزرگترین چالشهای آموزش الکترونیکی قرآن میخواند. این دسته از اساتید نگران هستند که آموزش از راه دور موجب پدید آمدن نسلی از علمآموزان شود که قرائت قرآن را به خوبی نمیدانند و آن را به گونهای متفاوت از آنچه در سند متصل به رسول(ص) خدا آمده است به دیگران بیاموزند. از سوی دیگر اساتید در علم قرائات قرآن کریم و احکام تجوید با بیان اینکه تجربه رمضان در کرونا از نیاز به ایجاد همبستگی میان مؤسسات قرآن در جهان برای ورود به آموزش دیجیتال پرده برداشت، خواستار ایجاد سایتها و نظام الکترونیکی برای آموزش قرآن از طریق شبکه اینترنت شدند.
انتهای پیام