فیلم | حکایتی زیبا در باب مثل «هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»
کد خبر: 3900262
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۵
مثل نامه/ 27

فیلم | حکایتی زیبا در باب مثل «هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»

محسن معینی، استاد دانشگاه و ادیب، در بیست و هفتمین برنامه «مثل‌‌نامه» حکایتی در باب مثل تا «هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» بیان کرد.

مثل نامه 27
به گزارش ایکنا، محسن معینی، استاد دانشگاه و ادیب، در بیست و هفتمین برنامه «مثل‌نامه» اظهار کرد:

بسم الله الرحمن الرحیم

مثلی در میان مردم وجود دارد که می‌گویند: تا «هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ»؛ که جمله آخر از آیه ۲۵۷ سوره بقره است که با دو آیه قبل آن آیت الکرسی را تشکیل می‌دهند، اما برخی آیت الکرسی را آیه ۲۵۵ سوره بقره می‌دادند و دو آیه بعدی را جزء آن نمی‌دانند، اما از قدیم رایج بوده این سه آیه آیت الکرسی محسوب می‌کردند و حکایتی را در این زمینه با هم مرور می‌کنیم و که چرا این عبارت تبدیل به مثل شده و به چه معناست و به معنای کاری را تا آخر انجام دادن یا رفتن است.
 
 


ملا نصرالدین وقتی شعری ساخت و نزد امیر شهر رفته و چنین خواند اطاعت ولی النعم، امر فرض. اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ.

امیر گفت: این چه شعری است که مصراع دومش به این درازی است.

ملا گفت: جای شکرش باقی است که همین اینجا به قافیه رسیدم و گرنه تا «هم فِیهَا خَالِدُونَ» هم رفته بودم. 

حکایت دیگر به این صورت است. کسی در 96 سال قبل گفته بود، شعری گفته بودم  با این مضمون که دو چشمانت بود مانند نرگس/ اللَّهُ لَا إِلَٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ ۚ لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ ۚ لَهُ مَا فِی السَّ... از او پرسیدند در آن صنعت بلند و کوتاه به کار بردی؟
گفت: نه اما خدا رحم که به ما فس... رسید و گرنه تا «هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ» هم رفته بودم. بدین گونه این مثل در بین مردم رواج یافته است. 
 
والسلام علیکم ورحمةالله.
انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha