فیلم | سهام عمر انسان؛ دائماً در حال سقوط
کد خبر: 3900369
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۱
رمضان با قرآن / 26

فیلم | سهام عمر انسان؛ دائماً در حال سقوط

خداوند در سوره عصر می‌گوید همه آدم‌ها دائماً در حال خسر و زیان هستند. زیرا بزرگترین سرمایه هر انسان که عمر اوست دائماً از دست می‌رود. مثل کسی که ثانیه به ثانیه، سرمایه‌اش در بانک یا بورس از دست برود، اما خداوند یک قید «الّا؛ مگر» به کار برده است، یعنی کسانی که عمر گرانمایه خود را به کسب علم، فضیلت، اخلاق و ... می‌گذرانند.

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه و دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت بیستم و ششم از مجموعه مباحث رمضان با قرآن، به ارائه توضیحاتی درباره زیانکاران و زیان‌دیدگان از منظر قرآن پرداخت که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید.

دنیایی که در آن زندگی می‌کنیم عرصه‌های گوناگونی برای فعالیت دارد که یکی از آن‌ها بازار است. ما در زندگی روزمره خود مکرراً برای خرید وسایل مورد نیاز یا کسب درآمد به بازار مراجعه می‌کنیم. یعنی بازار یکی از مکان‌هایی است که من و شما با آن سر و کار داریم. در روایات تأکید شده است که کل دنیا، یک بازار است! «الدنیا سوقٌ».

من دوست دارم این موضوع را به سوره عصر مرتبط کنم: بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم، وَالْعَصْر، إِنَّ الْإِنْسَانَ لَفِي خُسْر، إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر.

یکی از موضوعات اساسی در بازار، منطق سود و زیان است. خداوند در سوره عصر می‌گوید همه آدم‌ها دائماً در حال خسر و زیان هستند. زیرا بزرگترین سرمایه هر انسان که عمر اوست دائماً از دست می‌رود. مثل کسی که ثانیه به ثانیه، سرمایه‌اش در بانک یا بورس از دست برود. اما خداوند یک قید «الّا؛ مگر» به کار برده است. یعنی بعضی افراد هستند که به این شکل دچار خسران و زیان نمی‌شوند.

این افراد کسانی هستند که چیزی را به خود می‌افزایند و در طول حیات خود ارزش افزوده کسب می‌کنند، یعنی عمر گرانمایه خود را به کسب علم، فضیلت، اخلاق و ... می‌گذرانند.

روایتی از امام علی(ع) وجود دارد که می‌فرماید: «هر نفسی که می‌کشی یک گام به مرگ نزدیک می‌شوی.» پس همه ما در حال خسر و زیان هستیم. لذا اصل بر این است که: انّ الانسان لفی خسر؛ انسان به طور عادی در حال زیان دیدن است. اما کسانی که اهل ایمان عمل صالح باشند از این زیان نجات پیدا می‌کنند.

البته به تعبیر قرآن، ایمان و عمل صالح در زندگی فردی کفایت نمی‌کند زیرا در ادامه می‌فرماید: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْر» یعنی دیگران مثلاً خانواده، دوستان و جامعه‌ات را هم باید با صبر و پایداری به راه حق دعوت کنی.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha