شیوه معمول در تلاوت «شحات محمد انور» + فیلم
کد خبر: 3900391
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۷
هنر تلاوت / 32

شیوه معمول در تلاوت «شحات محمد انور» + فیلم

سی‌‌ودومین قسمت از مجموعه آموزشی مقامات در هنر تلاوت قرآن به بررسی موضوع ردیف‌خوانی مقامات در تلاوت اختصاص دارد که با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی بیان می‌شود.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است.

در جلسات گذشته مطالبی در باب ردیف تلاوت و ردیف مقامات در هنر تلاوت قرآن ارائه شد. در این جلسه به ردیف خاصی که عموماً در تلاوت قاریان قرآن استفاده می‌شود و علاقه‌مندان به این نوع ردیف نیز می‌توانند آن را فرا بگیرند، اشاره می‌شود.

قاریان بزرگی این نوع ردیف موسیقایی را در تلاوت خود اجرا کرده‌اند که از مشهورترین این قاریان می‌توان به مرحوم شحات محمد انور اشاره کرد.

همانطور که در جلسات گذشته اشاره شد، در اجرای ردیف‌های قرآنی، اوج‌گیری برای انجام قطعات مختلف و نیز مدولاسیون از درجه چهارم انجام می‌شد و مقامات بعدی با همان نت تونیک درجه چهارم مقامی، آغاز می‌شد.

همچنین، در این جلسات به شیوه اکتاوی‌خوانی در اجرای ردیف‌های موسیقایی در هنر تلاوت قرآن کریم اشاره کردیم که نیاز به وسعت صوتی بالاتری (بیش از دو اکتاو) نسبت به شیوه‌های قبلی داشت.

در روش جدید، اوج‌گیری ما در تلاوت از درجه هفتم آغاز می‌شود، یعنی چنانچه مقام بیات را با هر نتی آغاز ‌کنیم، از درجه هفتم بیات، مقام راست آغاز می‌شود، یعنی درجه هفتم مقام بیات، درجه اول مقام راست می‌شود.

هر چند که این نوع تلاوت نیز جزء انواع تلاوت‌هایی است که با ریسک انجام می‌شود، اما در این نوع ردیف‌خوانی، به این دلیل که از لحاظ صوتی به یک پرده کامل کمتر از شیوه اکتاوی‌خوانی نیاز داریم، ریسک خواندن برای قراء مقداری پایین‌تر خواهد آمد.

برای مثال اگر جهت آغاز تلاوت، مقام بیات «لا» را در نظر بگیریم، نت هفتم آن نت «سُل» خواهد بود که در این شیوه تلاوت، مقامات دیگر را از این نت آغاز کرده و مدولاسیون را انجام می‌دهیم.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
سلام.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۲/۰۹/۲۸ - ۲۳:۲۲
0
0
سلام. مباحث خوب است فقط ترتیب گوش کردن آن خیلی معلوم نیست. لطفا کلیه دروس این استاد را شماره گذاری کنید که بدانیم از کجا شروع به دانلود کنیم تا به ترتیب با مباحث استاد پیش بریم
captcha