تحقق زیربنایی معارف قرآن در جامعه نیازمند اقدامات عمیق و همگانی است
کد خبر: 3900397
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۵

تحقق زیربنایی معارف قرآن در جامعه نیازمند اقدامات عمیق و همگانی است

مدیرکل اداره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی العالمیه گفت: آن چه در حوزه قرآن کریم و معرفی این کتاب نورانی و آسمانی انجام می‌شود، عمدتاً ناظر بر فعالیت شکلی و روبنایی امور مرتبط با قرآن کریم است که در جامعه محقق می‌شود. اما اگر بنا باشد زیربنا و زیرساخت در جامعه پیاده شود، نیاز به کار عمقی دارد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین رفیعی، مدیرکل اداره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: آن چه در حوزه قرآن کریم و معرفی این کتاب نورانی و آسمانی انجام می‌شود، عمدتاً ناظر بر فعالیت شکلی و روبنایی امور مرتبط با قرآن کریم است که در جامعه محقق می‌شود. اما اگر بنا باشد زیربنا و زیرساخت در جامعه پیاده شود، نیاز به کار عمقی دارد.

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: برای انجام یک کار عمیق همه دستگاه‌ها، نهادها و آحاد جامعه نسبت به این کتاب مسئول هستند، طبق آیه شریفه «وَ قالَ الرَسولُ یا رَبِ اِنَ قَومِى اتَخَذوا هذَا القُرءانَ مَهجورا»(فرقان: 30)، ناظر به این قضیه است، منتهی آیات دیگری است که همه ما را نسبت به قرآن کریم مکلف می‌داند، همانطور که خداوند فرموده است؛ «وَإِنَّهُ لَذِكْرٌ لَكَ وَلِقَوْمِكَ وَسَوْفَ تُسْأَلُونَ»(زخرف: 44) و همه ما در مورد قرآن کریم مورد سوال قرار می‌گیریم که فرهنگ‌سازی در حوزه قرآن کریم، بخشی از فعالیت‌ها و اقدامات مرتبط با احیای کتاب آسمانی در جامعه انسانی است که در قالب برنامه‌های متنوع خود را نشان می‌دهد.

مدیرکل اداره قرآن و حدیث جامعةالمصطفی بیان کرد: در حوزه مسابقات، دروس تفسیری و آموزشی اقدامات ارزشمندی صورت گرفته است، اما آن چه از قرآن کریم باید در جامعه محقق شود و در جامعه تجلی پیدا کند، وظیفه همگان است، نه تنها نهادها و دستگاه‌های به ظاهر مسئول، بلکه تک تک آحاد جامعه نسبت به قرآن کریم مسئول هستند و این مسئولیت گسترده است. گرچه مسئولیت ما فرهنگ‌سازی اُنس با قرآن کریم است، اما این‌ها، رونمای فعالیت‌های قرآن کریم را شکل می‌دهد.

رفیعی تصریح کرد: ظاهر جامعه ما قرآنی است؛ مساجد، تلاوت‌ها، مدارس، آموزش‌ها، صدا و سیما، رونما و ظاهر و چهره قرآنی را حفظ کرده‌اند، اما لزوماً قرآنی نیستند و این برمی‌گردد به اینکه آحاد جامعه باید نسبت به قرآن کریم احساس مسئولیت کنند و این احساس مسئولیت، آحاد جامعه را به سمت عمل به آموزه‌های قرآن کریم می‌کشاند و وقتی آموزه‌های عملی شکل بگیرد، قرآن کریم در جامعه تجلی و ظهور پیدا می‌کند. به نظر می‌رسد تا رسیدن به این فضا، زمان بسیار زیادی را داریم تا جامعه اسلامی به جامعه تمام قرآنی تبدیل شود.

انتهای پیام
captcha