مواضع پیشکسوتان نسبت به نقد جامعه قرآنی
کد خبر: 3900603
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۴
اهم اخبار و رویدادهای قرآنی هفته /

مواضع پیشکسوتان نسبت به نقد جامعه قرآنی

در آخرین هفته اردیبهشت‌ماه و در آستانه روز قدس، مدیران نهادهای قرآنی کشور پیام‌هایی در زمینه بزرگداشت این روز منتشر کردند، همچنین شاهد اعلام مواضع برخی پیشکسوتان قرآنی کشورمان درباره اظهارات مطرح شده در برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی بودیم.

رویدادهای قرآنی هفته

به گزارش ایکنا، آخرین هفته اردیبهشت‌ماه، شاهد برگزاری نشست‌های خبری آنلاین از سوی مدیران دستگاه‌های قرآنی بودیم، نشست‌هایی که از‌ جمله مهم‌ترین آنها نشست خبری دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی بود که به مناسبت دهمین سال اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی برگزار و طی آن مهم‌ترین دستاوردهای این منشور برای فعالیت‌های قرآنی تشریح شد. همچنین در این هفته و با توجه به منتهی شدن آن به روز قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، شاهد دعوت مدیران و فعالان قرآنی برای بزرگداشت این روز بودیم.‌ در ادامه نگاهی به برخی رویدادهای قرآنی این هفته خواهیم داشت.

تشریح دستاوردهای ۱۰ ساله منشور

از جمله رویدادهای مهم این هفته، برگزاری نشست خبری حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، قائم‌مقام رئیس و دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به مناسبت سالروز تصویب منشور توسعه فرهنگ قرآنی در تاریخ ۲۲ اردیبهشت‌ماه ۸۸، بود که شنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه 99 به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد. در این نشست خبری تلاش‌های صورت گرفته ذیل منشور برای توسعه فرهنگ قرآنی طی ۱۰ سال گذشته تشریح و در آن از تعریف یک سازوکار جدید برای نظارت بر کمیسیون‌ها و پاسخگو کردنشان به شورا خبر داده شد. حجت‌الاسلام محمدی در این باره گفت: از امسال، سازوکار جدیدی برای نظارت بر کمیسیون‌ها و راهبری آنها پیش‌بینی شده و دیگر شاهد رویکرد عدم تحکم و توصیه نخواهیم بود و با یک تعامل مثبت و پیش‌برنده تلاش خواهیم کرد، دبیران را با جلسات مشترکی که در دبیرخانه داریم با فعال‌سازی بخش نظارت و پایش فعالیت خود کمیسیون‌ها و انتشار پایش کمیسیون‌ها در سال‌های گذشته، سندی منتشر شود که فعالیت‌های کمیسیون‌ها پایش شده و نقاط ضعف و قوت بیان شود.

مواضع پیشکسوت‌ها نسبت به نقد جامعه قرآنی

در این هفته شاهد اعلام مواضع برخی پیشکسوتان قرآنی کشورمان درباره اظهارات مطرح شده در برنامه گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی بودیم. عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشور در پاسخ به این اظهارات مبنی بر تعطیل کردن شبکه‌های قرآنی رسانه ملی، گفت: اصولاً چنین حق، اجازه، اختیار و قدرتی برای احدی در سرتاسر عالم وجود ندارد؛ چراکه نباید فراموش کنیم که دستاوردهای انقلاب اسلامی در زمینه‌های گوناگون از جمله بحث رسانه ملی که اهمیت و جایگاه ویژه‌ای دارد، به ویژه شبکه‌های قرآنی اعم از رادیو قرآن، رادیو تلاوت، رادیو ترتیل، شبکه قرآن سیما و حتی رادیو معارف، سرمایه‌های ملی و ثمره خون شهیدان سرافراز است. احمد ابوالقاسمی نیز نسبت به آن اظهارات واکنش نشان داده و نقدهای را به مباحث مطرح شده وارد کرد.(برای مشاهده نظرات این قاری بین‌المللی اینجا کلیک شود.)

سفیر مهربانی مجازی شد

همچنین در این هفته اعلام شد که چهاردهمین دوره مسابقات قرآن «سفیر مهربانی» یادمان زنده‌یاد ابوالشهید استاد علی اربابی با توجه به وضعیت مقابله با ویروس کرونا، به صورت مجازی برگزار می‌شود. این مسابقه در بخش آقایان در رشته قرائت تحقیق به تفکیک سه گروه سنی، اجرای آیات ۱۰۱ تا ۱۰۴ سوره یوسف برای زیر ۱۷ سال، اجرای آیات ۴۹ تا ۵۳ سوره انعام برای گروه سنی ۱۷ تا ۵۰ و اجرای آیات ۵۰ تا ۵۵ سوره مبارکه هود ویژه گروه سنی بالای ۵۰ سال برپا خواهد شد. مسابقه سفیر مهربانی در بخش بانوان نیز به صورت مجازی و در قالب سؤالات چهارگزینه‌ای از سوره مبارکه احزاب و انسان، بر اساس تفسیر نور حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی انجام می‌شود.

برگزاری محافل انس با قرآن در مراکز درمانی

در طول هفته‌ای که پشت سر گذاشته شد، شاهد برگزاری محافل انس با قرآن در مراکز درمانی و بهزیستی شهر تهران بودیم. در این هفته پنج محفل با حضور اساتید پیشکسوت، قاریان بین‌المللی و ممتاز و گروه‌های تواشیح برگزار شد. از جمله مراکزی که میزبان این محافل بودند می‌توان به مرکز بهزیستی یارین شمیرانات، مرکز طبی کودکان، مرکز بهزیستی نورسته شمیرانات، بیمارستان شهدای تجریش و ... اشاره کرد. این‌ محافل بر اساس تفاهم صورت گرفته بین مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ویژه ماه مبارک رمضان و با توجه به ایام کرونایی برنامه‌ریزی شده است تا در مراکز بیمارستانی و بهزیستی شهر تهران برگزار ‌شود. این محافل از ۱۸ اردیبهشت‌ماه مصادف با روز سیزدهم ماه مبارک رمضان آغاز شده و تا پایان این ماه ادامه داشت.

تلاوت قاریان در بزرگداشت شهدای حادثه تروریستی افغانستان

محفل انس با قرآن کریم، یادواره مادران و اطفال شهید حادثه اخیر بیمارستان صد بستر کابل روز، ۲۸ اردیبهشت‌ماه، ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران و ساعت ۱۰ به وقت کالیفرنیا به صورت مجازی و با حضور قاریانی از آذربایجان، افغانستان، ایران و تاجیکستان برگزار شد. محمدعلی فروغی از افغانستان، احمد ابوالقاسمی، سیدجواد حسینی و قاسم مقدمی، سه نفر از قاریان بین‌المللی کشورمان، همچنین انار محمداف از آذربایجان و ثمرالدین صمداف از تاجیکستان نیز از دیگر قاریان حاضر در این محفل نورانی بودند. این محفل از صفحه اینستاگرام سیداباذر واحدی sayed_abazar_wahedy از روحانیون ساکن آمریکا به صورت لایو پخش شد.

معرفی سرپرست گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن

در بین خبرهای متنوع آخرین هفته شهریورماه شاهد معرفی یکی از مدیران رادیو قرآن بودیم، مجتبی ایزدی، مدیر شبکه رادیویی قرآن طی حکمی «عماد پیران عقل» را که پیش از این به عنوان مشاور مدیر شبکه فعالیت می‌کرد، به عنوان سرپرست گروه اطلاع‌رسانی شبکه رادیویی قرآن معرفی کرد. بررسی و رصد پیوسته فعالیت‌های قرآنی سراسر کشور به منظور ابداع ایده‌های خلاقانه و طراحی و اجرای برنامه‌های اثربخش و جذاب به منظور انعکاس مناسب و عادلانه آن‌ها در شبکه و همچنین، توجه به رویکرد مطالبه‌گری برای ارتقای کمیت و کیفیت عملکرد نهادهای قرآنی کشور با لحاظ همکاری و تعامل شایسته و حداکثری با مدیران نهادهای قرآنی کشور از جمله مواردی است که در این حکم آمده است. پیش از این هادی صلح‌جو این مسئولیت را عهده‌دار بود.

ادامه حرکت پویش احیای بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن

تغییرات چهل‌و‌سومین دوره مسابقات سراسری قرآن باعث شکل‌گیری پویشی با عنوان احیای بخش معارفی شده است؛ پویشی که دنبال‌کنندگان آن خواستار برگزاری بخش معارفی مسابقات که امسال از رقابت‌ها حذف شده است، هستند. در این هفته برخی از اعضای پویش در گفت‌وگو با ایکنا ضمن طرح درخواست خود مبنی بر احیای مسابقات بخش معارفی به بیان دیدگاه‌ها و دلایل خود برای بقای این بخش از مسابقات سراسری پرداختند.

برگزاری مسابقات قرآن وزارت نفت

سعید رادفر، مسئول نظارت دارالقرآن‌ الکریم شرکت ملی گاز گفت: برگزاری مسابقات قرآن در سطح وزارتخانه، یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی است که در ماه مبارک رمضان مجدد با برنامه‌ریزی مشخص احیا شد. بر این اساس، تدوین آئین‌نامه و هماهنگی و ابلاغ به دارالقرآن‌های چهار شرکت تابعه صورت گرفت. این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ ۵ جزء، ۱۰ جزء، ۲۰ جزء، حفظ کل قرآن کریم و ... انجام می‌شود. با توجه به آغاز این مسابقات، فراخوان ثبت نام در همه شرکت‌های تابعه اعلام شده و با رعایت تدابیر بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی در استان‌ها برگزار می‌شود. پنجمین دوره مسابقات سراسری وزارت نفت احتمالاً طی شهریور‌ماه سال جاری برپا خواهد شد.

نشست سردار باقری با فعالان قرآنی نیروهای مسلح

نشست سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری با فعالان قرآنی نیرو‌های مسلح سه‌شنبه، 30 اردیبهشت در مسجد جهاد ستاد کل نیرو‌های مسلح برگزار شد. وی در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست با اشاره به پیدایش فرقه‌های انحرافی همچون داعش بیان کرد: اگر پیش از این تصور می‌کردیم که رجوع به ظواهر قرآن، بدون تأسی به سیره اهل بیت(ع)، امکان دارد با مفسده همراه شود، امروز به‌طور عینی مشاهده کردیم که عدم بهره‌گیری از معارف اهل بیت(ع) و تمسک صرف به ظواهر قرآن چه خطراتی را می‌تواند به همراه داشته باشد و جامعه اسلامی را با چه افراطی‌گری‌های غیر شرعی و غیر عقلی مواجه می‌کند که داعش می‌تواند نمونه بارز این گروه‌های انحرافی باشد.

تفاهم قوه قضائیه با سازمان دارالقرآن

مهدی پیرهادی، مدیرکل فرهنگ دینی و انقلابی قوه قضائیه، از انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین سازمان دارالقرآن و مجموعه قرآنی دستگاه قضا خبر داد و گفت: در این تفاهم‌نامه که پیش‌نویس آن آماده شده و حداکثر تا پایان خردادماه سال جاری به امضای طرفین می‌رسد، مسائل مشترک و نقاط قوتی که طرفین جهت ارائه به یکدیگر دارند در نظر گرفته شده است. همچنین، طی این تفاهم‌نامه مجموعه سازمان دارالقرآن با تمام امکانات خود در مورد هر چه بهتر شدن و تقویت برنامه‌های قرآنی در دستگاه قضایی وارد عمل خواهد شد.

آغاز نهمین دوره ارزیابی قاریان

دومین نشست خبری مجازی این‌ هفته، نشست نهمین دوره ارزیابی و اعطای مدرک تخصصی به قاریان و مدرسان قرآن کریم بود که چهارشنبه، ۳۱ اردیبهشت‌ماه، با حضور سیدعلی سرابی، قائم‌مقام شورای عالی قرآن و محمدتقی میرزاجانی، معاون اجرایی این شورا، برپا شد. سرابی در این نشست گفت: یکی از مهمترین امتیازاتی که باید براساس این مصوبه به دارندگان مدارک تخصصی اعطا می‌شد، برخی مزایای استخدامی در ادارات دولتی بود یعنی عزیزانی که در پست‌های تخصصی مرتبط با فعالیت‌های قرآنی در ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی مشغول به کار هستند، باید از مزایایی برخوردار شوند به طوری که مدارک آن‌ها ارزش استخدامی داشته باشد و رتبه کارمندی این عزیزان نیز ارتقا یابد. این امر مستلزم آن است که سازمان امور اداری و استخدامی آئین‌نامه اجرایی این بند از مصوبه شورای توسعه را که نهادها و دستگاه‌ها را ملزم به اعطای این مزایا می‌کند، تدوین و ابلاغ کند. متأسفانه سازمان امور اداری و استخدامی با تمام پیگیری‌هایی که تاکنون انجام شده است، هنوز این آئین‌نامه را تدوین و ابلاغ نکرده است.

مراجعه ۳۰ درصد موسسات قرآنی به سامانه اعلام خسارت کرونا

در این هفته معاون دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی از پیگیری مصوبه کرونایی این شورا خبر داد و گفت: در سامانه‌ای که برای ثبت‌ نام مؤسسات قرآنی آسیب‌دیده از کرونا طراحی شده است، تاکنون بیش از هزار و ۲۰۰ مؤسسه یعنی ۳۰ درصد موفق به ثبت‌نام شده‌اند. سلامت‌پناه در مورد مشکلات موسسات در این زمینه گفت: مشکلات موسسات در محورهایی همچون عدم توانایی در پرداخت هزینه‌های جاری، مالیات، تعدیل نیرو و ... احصاء شده است.

فعالیت‌های قرآنی دانشگاه آزاد اسلامی در ماه رمضان

علی عزتی، رئیس اداره کانون‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، در گفت‌و‌گو با ایکنا، به تشریح برنامه‌های ماه رمضان و برنامه‌های سال جاری این دانشگاه پرداخت و اظهار کرد: با توجه به شیوع کرونا، دانشگاه آزاد اسلامی طبق سال‌های گذشته، بخشنامه اجرای برنامه «رمضان؛ بهار قرآن» با موضوع تفسیر سوره مبارکه شوری را مد نظر قرار داد که این برنامه به صورت مجازی و با حضور کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها برگزار می‌شود.

بازتاب روز قدس در بین قرآنی‌ها

در این هفته و با توجه به قرار داشتن روز قدس در این هفته، شاهد پیام‌ها و گفت‌وگوهایی از سوی برخی مدیران دستگاه‌های قرآنی در مورد روز قدس بودیم از جمله این موارد، صحبت‌های معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بود. وی در گفت‌وگو با ایکنا با اشاره به حضور قلبی مردم در بزرگداشت روز قدس، گفت: همه کسانی که دل در گرو آرمان‌های عالی انقلاب اسلامی دارند باید به انحای مختلف در این مراسم حضور یابند تا از رژیم اشغالگر قدس اعلام برائت کنند.

انتهای پیام
captcha