اشارات قرآن به ماجرای اسرائیل و اشغال فلسطین
کد خبر: 3900717
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۱
در ویژه‌برنامه «سوره» مطرح شد:

اشارات قرآن به ماجرای اسرائیل و اشغال فلسطین

قرآن در سوره اسراء می‌فرماید که بنی‌اسرائیل گفته شده که دو بار در زمین فساد می‌کنید و به علو و جایگاه بالایی می‌رسید. قرآن کریم با اشاره به علو دوم می‌فرماید بار دیگر که این ظلم را انجام می‌دهید در مقابل شما می‌ایستند. به نظر می‌رسد این وعده‌ای که داده شده است به همراه آن فرمایش رهبر انقلاب که اسرائیلی‌ها 25 سال آینده را نمی‌بینند، همین معنا را برساند.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی ویژه‌برنامه «سوره»، مجتبی رحماندوست و سید حسین شهرستانی در قسمت 28 از این برنامه شب گذشته، یکم خردادماه، به گفت‌وگو دربار«قرآن و مسئله فلسطین» پرداختند که از شبکه چهار سیما پخش شد.

مجتبی رحماندوست در این گفت‌وگو گفت: تصور موضوع حقانیت مظلومینی که از خانه‌هایشان در فلسطین آواره شده‌اند موجب تصدیق آن است. سرزمین بیت‌المقدس متعلق به همه ادیان الهی است که خداوند آنجا را به انبیا هدیه کرده است. انبیا بزرگ عالم در اینجا دفن شده‌اند یا به صلیب کشیده شده‌اند.

دبیرکل جمعیت دفاع از ملت فلسطین افزود: حتی پیامبر(ص) ما که سرزمین ایشان در حجاز است، وقتی خداوند ایشان را به معراج می‌برند یکی از ایستگاه‌های این مسیر مسجدالاقصی بوده است. چون این منطقه آینده استثنایی و خاصی دارد. علی‌رغم آن‌که این منطقه دست رومیان بود خداوند پیامبر(ص) را از مکه به بیت‌المقدس می‌آورد و از آنجا به سدرةالمنتهی می‌برد و حتی در بازگشت هم به همین صورت. در واقع با این کار میخ قدوم مبارک پیامبر اسلام کوبیده می‌شود که اینجا به نام اسلام مهر بخورد.

وی ادامه داد: در حال حاضر کانون مقاومت در عالم و بزرگ‌ترین محور مقاومت، فلسطین است. حتی وقتی کسی بدهکار است همه اموال او را می‌گیرند الا منزل و حتی پرندگان و حیوانات هم نیاز به جایی برای سکونت خود دارد تا چه رسد به انسان‌ها. سال‌های پیش کنفرانسی برگزار شد تحت عنوان «قدس، شهر ادیان توحیدی» که شیخ زکزاکی هم در آن حضور داشت. شهر ادیان توحیدی که محور انبیا بوده است را از دست ساکنین آن گرفته‌اند.

مجتبی رحماندوست اضافه کرد: تاکنون طرح‌های صلح و راه‌حل‌های ارائه شده یا جایگاهی در جهان پیدا نکرده‌اند یا طرح‌هایی بوده که مستقیماً و یا با برنامه‌ریزی غیرمستقیم قدرت‌ها انجام شده است. اخیراً کتاب گلدامایر را می‌خواندم که می‌گوید هر که در مقابل ما ایستاده انسان نیست و ما می‌خواهیم به آن‌ها توسعه بدهیم، اما نمی‌دانیم که چرا در مقابل ما مقاومت می‌کنند. می‌بینید که اصلاً توجه ندارند که کار از ریشه ظالمانه است. عین نجاست را که نمی‌توان آب کشید. در تعبیر Human Right که غربی‌ها به کار می‌برند، منظورشان از Human به‌هیچ‌عنوان همه انسان‌ها نیستند. بلکه انسان سفیدپوست و غربی را مدنظر دارند. این بخش از بشر برای آن‌ها مهم است و آن را حقوق بشر می‌نامند.

وی سپس گفت: قرآن در سوره اسراء می‌فرماید: «وَ قَضَيْنَا إِلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ فِي الْكِتَابِ لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيرًا». به بنی‌اسرائیل گفته شده که دو بار در زمین فساد می‌کنید و به علو و جایگاه بالایی می‌رسید. «فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ أُولَاهُمَا بَعَثْنَا عَلَيْكُمْ عِبَادًا لَّنَا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجَاسُوا خِلَالَ الدِّيَارِ وَ كَانَ وَعْدًا مَّفْعُولًا». قرآن می‌گوید یک بار چنین علوی را پیدا می‌کنید، اما شکست می‌خورید. «ثُمَّ رَدَدْنَا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْنَاكُم بِأَمْوَالٍ وَ بَنِين». سپس قرآن می‌گوید کمک‌تان می‌کنیم و از نظر اموال و فرزندان و آمادگی‌های گوناگون به جایگاه بالایی می‌رسید. به نظر می‌رسد که شاید منظور قرآن این ایام باشد.

مجتبی رحماندوست افزود: «إِنْ أَحْسَنتُمْ أَحْسَنتُمْ لِأَنفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَهَا فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوءُوا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَمَا دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ وَ لِيُتَبِّرُوا مَا عَلَوْا تَتْبِيرًا». در ادامه قرآن می‌گوید بار دیگر که این ظلم را انجام می‌دهید در مقابل شما می‌ایستند. به نظر می‌رسد این وعده‌ای که داده شده است به همراه آن فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند اسرائیلی‌ها 25 سال آینده را نمی‌بینند، به این معنا باشد که این‌ها به‌کلی از روی کره زمین جارو می‌شوند. رهبر انقلاب فرمودند باید همه‌پرسی صورت بگیرد تا مردم بگویند در سرزمین‌شان چه حکومتی باشد. ممکن است این اتفاق صورت بگیرد اما قطعاً صهیونیست‌ها این را قبول نمی‌کنند. پس باید آن‌ها را به‌زور از خانه‌هایشان بیرون کنند. به تعبیر قرآن «فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى‌ عَلَيْكُم».

سید حسین شهرستانی در ادامه گفت: فردوسی برای بیت‌المقدس از تعبیر خانه پاک استفاده می‌کند. در قرآن و فرهنگ اسلامی بیت‌المقدس یا اورشلیم محور وحدت امت اسلامی است و در دوره معاصر هم همین‌طور بوده است. یکی از دلیل آن معراج پیامبر (ص) است. منطقه شامات نیز محل گفتگوی فرق مختلف اسلامی بوده است. فلسطین کلمه سواءِ گفت‌وگوی ما با اهل کتاب یعنی سایر ادیان ابراهیمی است. قرآن می‌فرماید: «قُل يا أَهلَ الكِتابِ تَعالَوا إِلى كَلِمَةٍ سَواءٍ بَينَنا وَ بَينَكُم».

این پژوهش‌گر اجتماعی افزود: مسئله قدس در درجه اول یک مسئله انسانی و اخلاقی است و بر آن‌ها ظلمی رفته است و آزادی آن‌ها گرفته شده است. فرهنگ قرآنی نه ظالم پرور است و نه ظلم پذیر است. آیات سوره اسراء که به ظلم بنی‌اسرائیل اشاره می‌کند مربوط به زمانی است که این‌ها دین حق زمان خودشان هستند. بنی‌اسرائیل حتی مورد تفضیل الهی واقع شده بودند. این دلالت برای مسلمین و هر کسی که فکر می‌کند در موقعیت حق ایستاده هم خیلی مهم است. اگر دین حق باشد اما پا از عدالت و انصاف خارج شود خداوند با کسی عهد اخوت نبسته است. عمل و ایمان و رفتار ما ملاک قرار گرفتن در مسیر حق است و ما هم باید به این نکته توجه کنیم.

در بخش دیگری از ‌این برنامه حجت‌الاسلام محمدجواد حاج‌علی‌اکبری در ادامه سخنان خود در قسمت‌های پیشین گفت: قرآن می فرماید: «فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَکينَتَهُ عَلي‏ رَسُولِهِ وَ عَلَي الْمُؤْمِنينَ وَ أَلْزَمَهُمْ کَلِمَةَ التَّقْوي‏ وَ کانُوا أَحَقَّ بِها وَ أَهْلَها». جامعه مؤمن در ارتباط با رهبر الهی و همراهی با او حتی در زمان جاهلیت از خودش اهلیت نشان داد. گاهی امتحان در زمان صلح از امتحان در زمان جنگ سخت‌تر است. در بعضی از تعابیر آمده نرمش قهرمانانه امام حسن (ع) برای قهرمانی همچون ایشان خیلی سخت‌تر از کار امام حسین (ع) در عاشوراست. همچنین برای اصحاب ایشان سخت‌تر است و امتحان‌شان پیچیده‌تر است.

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه افزود: جامعه مؤمنین در این امتحان‌ها سربلند بیرون آمدند و حاصل آن سکینه و آرامش بود که خداوند به آن‌ها داد. همچنین درباره پای‌بندی مؤمنانه‌شان ‌که همان «کَلِمَةَ التَّقْوي» باشد به آن‌ها التزام بیشتری داد و ایمان‌شان را ارتقا داد. در ادامه این آیه ماجرای فتح مکه را شاهد هستیم. یعنی نتیجه آن اهلیت‌ها به مؤمنین می‌رسد. این ماجرا مربوط به ماه مبارک رمضان است. ماه رمضان ماه مجاهدت‌های بزرگ است. بدر، حنین، تبوک و ازجمله فتح مکه در این ماه هستند.

این قرآن‌پژوه و معلم اخلاق در ادامه گفت: در اینجا بلافاصله یک ترسیم جامع و دقیق تمدنی را در آیه پایانی سوره فتح شاهد هستیم: «هُوَ الَّذِي أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَى وَ دِينِ الْحَقِّ لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ وَلَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُون». در اینجا قرآن کریم از خاتمیت رمزگشایی می‌کند و اعلام می‌کند که ایشان پیامبر همیشه و تا همیشه هستند. در آیه پایانی این سوره یک تابلوی جذابی طراحی شده که عقل را مسحور و حاضر می‌کند تا چه رسد به احساس. در قله هنر و زیبایی آن مجتمع و تمدن اسلامی میان دو کلمه امام و امت ترسیم می‌شود: «مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُم».

وی سپس عنوان کرد: پیوند و ارتباط جامعه برگزیده که نمونه آن در ارتباط با پیامبر (ص) ترسیم شد صرفاً ایدئولوژیک نیست بلکه پیوندی عمیق و قلبی است. الفت و ائتلاف قلبی و همدلی وجود دارد که خداوند به آن‌ها کرامت کرده است. خداوند خطاب به پیامبر می‌گوید اگر تمام خزائن عالم را خرج کنی نمی‌توانی دل‌ها را به هم برسانی. این الفت و همدلی لطف خاص الهی است.

حاج‌علی‌اکبری در پایان گفت: در عصر پیامبر جامعه در مدینه ساخته می‌شود و آزمون‌های مختلفی اعم از جنگ و صلح را پشت سر می‌گذارد تا تصفیه و ساخته می‌شود. شالوده و نقطه اصلی و دال مرکزی این جامعه این است: «يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْوَانًا سِيمَاهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُود». تجلی اجتماعی و جهانی این جامعه با نماز است که نشانی بندگی را در پیشانی این جامعه یعنی در اقتصاد، فرهنگ، هنر و در همه بخش‌ها می‌بینید.

در این برنامه همچنین یوسفعلی میرشکاک به قصه‌خوانی قرآنی از روی بخشی از کتاب «روض الجنان و روح الجنان» پرداخت. بررسی کارنامه قرآن‌پژوهی حسن مصطفوی نیز بخش دیگری از قسمت 28 برنامه «سوره» بود.

برنامه تلویزیونی «سوره» که به موضوع قرآن اختصاص دارد، در شب‌های ماه مبارک رمضان هر شب ساعت 22:45 دقیقه از شبکه چهار سیما پخش می‌شود. تکرار این برنامه نیز ساعت 17 می‌باشد.

انتهای پیام
captcha