فیلم | علت اضطراب و نگرانی در زندگی
کد خبر: 3900782
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۷
رمضان با قرآن/ 28

فیلم | علت اضطراب و نگرانی در زندگی

اگر کسی خدا را از یاد ببرد و در موفقیت‌ها و شکست‌ها فقط خودش را دخیل بداند، دچار اضطراب و نگرانی می‌شود. چون هیچ موفقیت و سودی پایدار نیست و به محض اینکه انسان در معامله‌ای ضرر کند، دچار نگرانی می‌شود.

علت اضطراب در زندگیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمود متوسل، مدرس حوزه، دانشگاه و دبیر ستاد تفسیر قرآن کریم، در قسمت بیستم و هشتم از مجموعه مباحث رمضان با قرآن، به ارائه توضیحاتی درباره علل ایجاد اضطراب و نگرانی در زندگی و راه‌های مقابله با آن پرداخت که در ادامه می‌خوانید و می‌بینید:

دنیایی که ما در آن زندگی می‌کنیم، پر از عوامل نگرانی و اضطراب است چه کنیم که به آرامش برسیم؟ قرآن می‌فرماید: الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللَّهِ أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوب(رعد، 28)؛ یعنی آنچه می‌تواند شما را به آرامش برساند، یاد خداست. بخشی از یاد خدا می‌تواند به شکل ذکر لسانی باشد اما یاد خدا یعنی انسان در همه شرایط زندگی لحظات پیروزی و شکست به یاد خدا باشد. دچار غرور و تکبر نشود.

اگر کسی خدا را از یاد ببرد و در موفقیت‌ها و شکست‌ها فقط خودش را دخیل بداند، دچار اضطراب و نگرانی می‌شود. چون هیچ موفقیت و سودی پایدار نیست و به محض اینکه انسان در معامله‌ای ضرر کند، دچار نگرانی می‌شود. اگر به منصب، جایگاه و قدرت خود تکیه کنم، از آنجایی که حال روزگار دائماً یکسان نیست، روزی که این مقام و منصب از بین برود، دچار نگرانی می‌شود. شاید بارها دیده‌اید کسانی که درآمدشان بالا و پایین می‌شود، متأسفانه به طور ناگهانی سکته می‌کنند. یاد خدا یعنی پول هم از خداست و اگر کم و زیاد شد، آن را تابع علم، حکمت و مصلحت خداوند بدان.

اگر به کشتی بزرگ خداوند سوار شویم، دیگر از موج‌های روزگار، نگران و هراسان نمی‌شویم. هر چه هم طوفان بیاید، این کشتی ما را سالم به مقصد می‌رساند. اما اگر اینگونه نباشد و به خدا توکل نکنیم، همیشه باید با نگرانی و اضطراب همراه باشیم.

البته ذکر این نکته ضروری است که در حد توان باید تلاش کنیم و تکالیف و وظایف زندگی را به خوبی انجام دهیم و اعتماد و اتکال به خداوند، با تلاش و کوشش منافاتی ندارد.

انتهای پیام
captcha