نگرش قرآن به عید فطر
کد خبر: 3901104
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۲

نگرش قرآن به عید فطر

روز اول ماه شوال را بدين سبب عيد فطر خوانده‌‏اند كه در اين روز، امر امساك و صوم از خوردن و آشاميدن برداشته شده و رخصت داده شد كه مؤمنان در روز افطار كنند و روزه خود را بشكنند.

نگرش قرآن به عیدفطر

عید فطر یا عید روزه‌گشا روز اول ماه شوال و در پایان ماه رمضان است. عیدفطر از مهم‌ترین جشن‌ها و اعیاد مسلمانان است. عيد فطر، روز شکرگزاری از حق تعالی است که در ظلمت جسم، چراغ روشن فطرت را نهاد تا هميشه پرتوافشان باشد و حيات‌بخش.
عيد رمضان، در حقيقت عيد شکر است؛ شکر به خاطر توفيق گذراندن دوران يک ماهه ضيافت الهی. شکر روزه‌داری. شکر توفيق عبادت و ذکر و خشوع و توسل به بارگاه کبريايی حضرت حق و درحقيقت هم برای اين شکر، انسان مومن بايد عيد بگيرد.
روز اول ماه شوال را بدين سبب عيد فطر خوانده‌‏اند كه در اين روز، امر امساك و صوم از خوردن و آشاميدن برداشته شده و رخصت داده شد كه مؤمنان در روز افطار كنند و روزه خود را بشكنند فطر و فطر و فطور به معناى خوردن و آشاميدن، ابتداى خوردن و آشاميدن است و نيز گفته شده است كه به معناى آغاز خوردن و آشاميدن است پس از مدتى از نخوردن و نياشاميدن. ابتداى خوردن و آشاميدن را افطار می‌نامند و از اين رو است كه پس از اتمام روز و هنگامى كه مغرب شرعى در روزهاى ماه رمضان، شروع می‌شود انسان افطار می‌كند يعنى اجازه خوردن پس از امساک از خوردن به او داده می‌شود.
مومنان پس از یک ماه به پیروزی رسیده‌اند
حجت‌الاسلام محمود شربیانی امام جمعه عجب‌شیر در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی اظهار کرد: مومنان در ماه رمضان با هوای نفس و خواهش‌های نفسانی مبارزه کاملی انجام داده‌اند و می‌توان گفت پس از یکماه به پیروزی رسیده‌اند و یک ماه از اوامر خدا اطاعات کرده و انسانها بندگی نموده‌اند.
وی با استناد به آیه 185سوره بقره «شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَىٰ وَالْفُرْقَانِ ۚ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ ۖ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ ۗ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ» بیان کرد: در این آیه می خوانیم: ماه رمضان، كه در آن براى راهنمايى مردم و بيان راه روشن هدايت و جدا ساختن حق از باطل، قرآن نازل شده است، پس هركس كه اين ماه را دريابد، بايد كه در آن روزه بدارد و هركس كه بيمار يا در سفر باشد، به همان تعداد از روزهاى ديگر. خدا براى شما خواستار آسايش است نه سختى و تا آن شمار را كامل سازيد و خدا را بدان سبب كه راهنماييتان كرده است به بزرگى ياد كنيد و سپاس گوييد.
وی با اشاره فرموده امیرالمومنین علی(ع) افزود: ایشان می‌فرمایند: هر روزی که در آن معصیتی انجام نگیرد آن روز عید است.
حجت‌الاسلام شربیانی، ضمن بازگو نمودن پیامدهای جواب «رد» دادن انسان به خواهش‌های نفسانی تاکید کرد: انسانی که در مقابل نفس مقاومت می‌نماید و به خواهش‌های نفسانی جواب «رد» می دهد کار بزرگی را انجام داده است و به پیروزی بزرگی دست می‌یابد.

پاداش عظیم خداوند برای مومنان در روز عید فطر

حجت‌الاسلام عبدالغفار غفاری، امام جمعه بخشایش در گفت‌وگو با ایکنا از آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: بعد از یکماه بندگی و عبادت و روزه داری برای مومنان در روز عیدفطر خداوند متعال پاداش عظیمی عنایت می‌فرماید و وعده بهشت و غفران گناهان هدایای خداوند در روز عید فطر را برای مومنان دانسته اند.
وی با استناد به آیه 114 سوره مائده «قَالَ عِيسَى ابْنُ مَرْيَمَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا أَنْزِلْ عَلَيْنَا مَائِدَةً مِنَ السَّمَاءِ تَكُونُ لَنَا عِيدًا لِأَوَّلِنَا وَآخِرِنَا وَآيَةً مِنْكَ ۖ وَارْزُقْنَا وَأَنْتَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ» بیان کرد: در این آیه می خوانیم: عیسیِ مریم گفت: بارالها، ای پروردگار ما، تو بر ما از آسمان مائده‌ای فرست تا این روز برای ما و کسانی که پس از ما آیند روز عید مبارکی شود و آیت و حجّتی از جانب تو برای ما باشد، و ما را روزی ده، که تو بهترین روزی دهندگانی.
حجت‌الاسلام غفاری، ادامه داد: مومنان در روز عید فطر پاداش می‌گیرند و آرامش روحی پیدا می‌کنند و با دعا و راز و نیاز در رحمت خداوند قرار گیرند.
وی با اشاره به فرموده امیرمومنان علی(ع) افزود: ایشان می فرمایند: خداوندا به ما رحم کن و با غفران و آمرزشت ما را ببخش که تو والا و بزرگ مرتبه‌ای. امروز روزی است که خداوند آن را برای شما مسلمانان عید قرار داده و شما را شایسته و سزاوار این عید ساخته است. پس همواره به یاد خدا باشید تا خدا نیز به یاد شما باشد. او را بخوانید تا اجابت کند شما را، در این روز سعید، زکات فطره خویش را بپردازید که به راستی این سنت پیامبر شماست و از سوی پروردگار بر شما واجب شده است.
حجت‌الاسلام غفاری، از خوشحال بودن مومنان در عیدفطر گفت و تاکیدکرد: مومنان در عیدفطر خوشحال هستند که خداوند برایشان اجر و پاداش معنوی و اخروی و عزت دنیوی را مرحمت می نمایند.

انتهای پیام
captcha