برگزاری ویژه‌برنامه عید فطر در مرکز اسلامی انگلیس
کد خبر: 3901182
تاریخ انتشار : ۰۴ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۲۱

برگزاری ویژه‌برنامه عید فطر در مرکز اسلامی انگلیس

مرکز اسلامی انگلیس به مناسبت عید فطر، ویژه‌برنامه‌ای را شامل اقامه نماز و ایراد خطبه نماز عید برگزار کرد.

به گزارش   ایکنا،  مرکز اسلامی انگلیس در اولین روز ماه شوال و عید سعید فطر برابر با یکشنبه، 4 خرداد (24 مه)، با تدارک برنامه‌ای متفاوت از سال‌های گذشته میزبان صدها نفر از مؤمنان خداجویی بود که به شکرانه یک ماه روزه‌داری و عبادت خالصانه در ماه میهمانی خدا، به صورت غیرحضوری از طریق شبکه‌های اجتماعی ارتباط برقرار کرده بودند تا در فضایی معنوی و روحانی و با تقرّب به درگاه الهی نماز عید را به صورت فرادی و به تبعیت از اقامه نماز به امامت حجت‎الاسلام والمسلمين سیدهاشم موسوی، نماینده حضرت آیت‌الله العظمی سیدعلی خامنه‌ای در انگلیس که در محل مرکز برگزار می‌شد، در منازل خود برپا دارند.

پس از اقامه نماز، حجت‌الاسلام موسوی در خطبه اول نماز عید فطر که به زبان انگلیسی قرائت شد، ضمن شکرگزاری این روز فرخنده و توفیق روزه‎داری در طول ماه مبارک رمضان، عید سعید فطر را به همه مسلمانان و مؤمنان به ویژه نمازگزاران و روزه‌داران ساکن انگلیس که به طور آنلاین این برنامه را دنبال می‌کردند، تبریک گفت.

نماینده مقام معظم رهبری در انگلیس در ادامه خطبه اول این نماز اظهار کرد: از خدا می‌خواهیم روح معنوی این ماه را در طول سال برای ما حفظ کند و ماه رمضان را ماه غبارزدایی از قلب‌ها قرار دهد. ماه رمضان، ماهی بود که مؤمنان تلاش کردند درعین رعایت دشواری‌های قرنطینه، از فواید معنوی این ماه و شب‌های قدر آن بهره‌مند شوند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس، مؤمنان را تشویق کرد تا تلاش کنند دستاوردهای معنوی و روحانی این ماه را تا سال آینده حفظ کنند.

حجت‎الاسلام موسوی در خطبه دوم نماز با اشاره به روایتی از پیامبر بزرگوار اسلام، شب عید فطر را شب پاداش نامید که در آن به روزه‌داران پاداش بی‌حساب داده می‌شود. رئیس مرکز اسلامی انگلیس سپس این پرسش را مطرح کرد که از کجا باید بدانیم امروز روز عید است. وی تأکید کرد که منظور وی نه معنای فقهی عید، بلکه توجه به حدیث حضرت امیرالمؤمنین (ع) است که فرمود عید روزی است که در آن معصیت خدا انجام نشود. از این رو با این تعریف باید دید که آیا امروز برای ما عید است یا خیر. آیا معصیتی کرده‌ایم یا نه؟

نماینده ولی فقیه در انگلیس در ادامه با یادآوری روایتی از امام صادق (ع) بیان کرد که اگر کسی دو روز متوالی‌اش مانند هم باشد، گرفتار خسران بزرگی است، توضیح داد که حضرت نمی‌فرمایند روز دوم بدتر باشد، حتی اگر مساوی هم باشند خسارت است. لذا اگر خود را از گناه دور کرده باشیم، آنگاه پیروز هستیم.

حجت‌الاسلام موسوی توضیح داد که طبق فرمایش پیامبر اسلام (ص) در ماه رمضان دروازه‌های بهشت باز، دروازه‌های دوزخ بسته و شیطان به زنجیر کشیده می‌شود و در چنین شرایطی باید از خدا بخواهیم که این وضعیت ماه رمضان را برای ما دائمی کرده و برای همیشه درهای بهشت را باز و درهای جهنم را به روی ما بسته نگه دارد.

نماینده حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در ادامه بیانات خود اظهار کرد: از علما می‌خواهیم که در این روزها همراه مردم باشند و آنان را از معارف اسلامی بهره‌مند سازند و همچنین از مردم و به ویژه جوانان درخواست داریم تا علما و روحانیون را رها نکنند، چرا که علما وارثان پیامبران هستند و رها کردن علما مانند رها کردن پیامبران الهی می‌تواند منتهی به رها کردن کتاب آسمانی شود و اگر بدانیم که پیامبر اسلام(ص) در پیشگاه خدا از مهجور بودن قرآن شکایت خواهد کرد، باید بپذیریم که می‌تواند از مهجور ماندن علما هم شکایت کند.

رئیس مرکز اسلامی انگلیس در پایان خطبه‌های نماز با ذکر دعا در پیشگاه الهی، رحمت و غفران برای درگذشتگان و سلامتی و شفا برای بیماران و به ویژه بیماران مبتلا به کرونا را درخواست کرد و از حضرت ولی‌عصر (عج) خواست تا دست به دعا برداشته و از خدا بخواهد که ما را از یاران واقعی آن حضرت قرار دهد.

ماه مبارک رمضان امسال برای همه مسلمانان در سراسر جهان ويژگی خاصی داشت و به دلیل شیوع ويروس کرونا همه مسلمانان ناچار بودند به دلیل شرایط قرنطینه در منازل خود بمانند و از حضور در مراکز مذهبی محروم باشند. از این رو مرکز اسلامی انگلیس تلاش کرد تا با استفاده از شبکه‌های مجازی و تلویزیونی، نیاز معنوی مؤمنان روزه‌دار را در ماه مبارک رمضان در انگلیس فراهم کند.

بنا بر همین گزارش، مراسم عبادی عید سعید فطر که به صورت مستقیم از شبکه‌های تلویزیونی اهل بیت، هدایت و یونیوز و شبکه‌های اجتماعی مجازی یوتیوب، فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر پخش می‌شد، ابتدا مهدی سروری از حرم مطهر ثامن‌الائمه حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به قرائت دعای ندبه پرداخت و سپس حجت‌الاسلام سیدعباس عابدی در بیاناتی کوتاه به بیان احکام ويژه مربوط به روز عید اشاره کرد.

.

انتهای پیام
captcha