برگزاری نخستین جلسه مجلس یازدهم | قرائت پیام رهبر انقلاب و دست همکاری دولت به سوی خانه ملت
کد خبر: 3901289
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۶

برگزاری نخستین جلسه مجلس یازدهم | قرائت پیام رهبر انقلاب و دست همکاری دولت به سوی خانه ملت

زنگ نخستین جلسه علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح امروز توسط حجت‎‎الاسلام والمسلمین تقوی؛ رئیس سنی نواخته شد و بعد از تلاوت آیاتی از کلام‎الله مجید، وارد دستورکار شد.

به گزارش ایکنا، مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از ساعت 8:30 صبح امروز، چهارشنبه 7خرداد ماه 99، با حضور رؤسای قوا، جمعی از مسئولان لشکری و کشوری و منتخبان مردم و با پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران در صحن علنی آغاز شد.

استقرار هیئت رئیسه سنی

در بخش ابتدایی این مراسم حسین میرمحمد صادقی؛ معاون قوانین مجلس شورای اسلامی به استناد آیین‎نامه داخلی، اعضای هیئت رئیسه سنی را شامل؛ حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی، به عنوان رئیس سنی، مصطفی‌میرسلیم؛ نایب‌رئیس سنی و روح‌الله نجابت، از حوزه انتخابیه شیراز و زرقان و محسن فتحی، منتخب سنندج، دیواندره و کامیاران به عنوان دبیران اول و دوم برای حضور در جایگاه معرفی کرد و بعد استقرار اعضای هیئت‎رئیسه زنگ نخستین جلسه علنی مجلس یازدهم با تعداد 268 نفر نواخته شد و سپس مجلس وارد دستور شد و برای اولین دستورکار، آیات 36 تا 42 سوره مبارکه «شوری» توسط احمد ابوالقاسمی؛ قاری بین‎المللی و برجسته کشور قرائت شد.

همچنین نوری؛ معاون اجرایی مجلس به ارائه گزارشی پرداخت و گفت: حضور امنای ملت و منتخبین ملت شریف ایران را در مجلس یازدهم پاس داشته و ارج می‎نهم. خدا را شاکریم که در راستای مجلسی پر افتخار در گام دوم انقلاب سهیم باشیم. اکنون بخش اداری و اجرایی مجلس با تجربه ده دوره خدمت به مجالس گذشته، یکی از ده پارلمان اول دنیا در بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی افزود: حذف کاغذ در حوزه فعالیت‌های قانونگذاری و برقراری ارتباط الکترونیکی دفاتر نمایندگان در شهرستان‌ها و تهران، انضباط مالی و انطباق با شرایط بودجه‌ای کشور و توجه به اصل صرفه‌جویی از افتخارات این بخش است. اولین جلسه مجلس یازدهم در شرایط کرونایی برگزار می‌شود و دو تن از منتخبان ارجمند را از دست داده‌ایم.

معاون اجرایی مجلس گفت: طی سه ماه گذشته سعی بر برقراری ارتباطات و تعاملات به صورت الکترونیکی و غیر کاغذی بوده است. امیدواریم به حول قوه الهی در این دوره شاهد وضع قوانین در راستای حل مشکلات و انتظارات مردم باشیم. سازمان توانمند اداری مجلس نیز در این مسیر همگام نمایندگان خواهد بود تا وظایف خود را به نحو احسن انجام دهند.

نوری در پایان سخنان خود گفت: شایسته است در اینجا از زحمات رؤسای ادوار به ویژه جناب آقای دکتر لاریجانی در دوره دوازده ساله ریاست خود بر مجلس و همچنین از تیم حفاظتی و همه کسانی که شرایط برگزاری این مراسم را فراهم کردند، تقدیر و تشکر کنم. از خداوند متعال، سلامتی رهبر انقلاب و سربلندی ایران عزیز را طلب می‌کنم.

سخنرانی رئیس سنی جلسه علنی

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین سیدرضا تقوی؛ رئیس سنی مجلس و منتبخب مردم تهران در سخنانی، یادآور شد: نخستین جلسه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را بعد از یک‎ماه روزه‌داری و سحرخیزی و تسلط بر نفس، با حضور منتخبان ملت و در حضور مهمانان بافضیلت برگزار می‌کنیم. به رسم ادب در ابتدا به همه رؤسای قوا و مهمانان از جمله رئیس دفتر مقام معظم رهبری و خانواده شهدا خیرمقدم می‌گوئیم.

وی ادامه داد: باید اظهار تأسف کنم از اینکه شرایط سخت کرونایی به ما فرصت نداد همانند جلسات افتتاحیه مجلس قبل، چهره‌های بیشتری را میزبان باشیم. یاد دو منتخب یعنی مرحومه مغفوره سرکار خانم فاطمه رهبر و جانباز سرافراز مرحوم رمضانی که امروز جایشان را خالی می‌بینیم، گرامی ‌می‌داریم.

رئیس سنی مجلس یازدهم افزود: از مردم شریف ایران اسلامی که در انتخابات یازدهمین دوره مجلس، یک‌بار دیگر اخلاص و ایمان خود را به نمایش گذاشتند و از همه دست‌اندرکاران انتخابات تقدیر و تشکر می‌کنیم. یاد امام(ره) و شهدای انقلاب و به ویژه شهدای مجلس شورای اسلامی و همچنین شهدای سلامت و شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم. امیدواریم مجلس توفیقات خوبی را داشته باشد.

حجت‌الاسلام تقوی یادآور شد: لازم می‌دانم از این فرصت استفاده کنم و در این جمع فرهیخته، مجلس یازدهم را بر اساس آنچه بنده شناخته‌ام در چند فراز معرفی کنم؛ اول اینکه کشور ما به لحاظ تاریخی 114 سال است که مجلس دارد و در میان کشورهای آسیایی نخستین کشوری است که صاحب پارلمان شد. دوم اینکه مجلس یازدهم یاد چهره پر افتخار شهید مدرس را گرامی می‌دارد و عزم را جزم دارد تا در کلاس مدرسی فرزانه همانند مدرس بنشیند و شجاع، سیاست و دیانت را بیاموزد. سوم اینکه مجلس یازدهم معتقد است انبیاء برای اجرای عدالت آمده‌اند و انقلاب اسلامی نیز برای عدالت آمده است، لذا این مجلس بی‌عدالتی را تحمل نمی‌کند.

وی افزود: چهار اینکه به همه مدیران موفق خسته نباشید می‌گوئیم، چراکه این مدیران را سرمایه کشور می‌دانیم. از اشتباهات هرگز حمایت نمی‌کنیم و برای اصلاح آنها اقدام خواهیم کرد. نکته پنجم اینکه مجلس یازدهم بعد از بیانیه گام دوم انقلاب شکل گرفته و گفتمان دهه پنجم را دنبال می‌کند. نکته ششم این است که به دنبال حاشیه‌سازی نیستیم و به حاشیه‎سازان تذکر می‌دهیم که تلاش نکنند ما را به حاشیه ببرند، لذا اجازه بدهید مجلس با همین ترکیب در رأس مجلس باشد.

رئیس سنی مجلس یازدهم یادآور شد: موضوع هفتم این است که هدف ما نمایندگان اجرای قانون است. ما از حداکثر اختیارات خود استفاده می‌کنیم. موضوع هشتم؛ مجلس یازدهم می‌خواهد نظارت، جلوگیری از اسراف و مبارزه با اشرافی‌گری را از خود شروع کند. نهم؛ ما از مکتب امام(ره) و رهبری آموخته‌ایم که باید در مقابل جهانخواران ایستادگی کنیم. از همین جا با امام(ره) عهد می‌بندیم، اگر سرمان را بالای دار ببرند و در آتش بسوزانند هرگز امان‌نامه کفر و شرک را امضاء نمی‌کنیم.

تقوی در پایان گفت: نکته دهم این است که مجلس یازدهم مجلس ولایت است. این مجلس ولایت را بر اساس اعتقادش انتخاب کرده است. بند یازدهم نیز این است که از دغدغه‌های مجلس یازدهم معیشت مردم، محرومیت مردمان و اقشار آسیب‌پذیر، جهش تولید و امثال آن است. امید است دعای مردم بدرقه راه نمایندگان مجلس یازدهم باشد.

قرائت پیام رهبر معظم انقلاب

بنابرگزارش خبرنگار ایکنا، در ادامه پیام رهبر معظم انقلاب توسط حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری قرائت شد که حضرت آیت‎الله خامنه‎ای با ابراز خرسندی از آغاز دور جدید مجلس و رخ نمایاندن این پیشانیِ باشکوه و درخشان مردم‌سالاری اسلامی در برابر چشم جهانیان، از همت و انگیزه ملت برای تشکیل مجلس تشکر کردند و به منتخبان جدید تبریک گفتند.

ایشان تعبیر امام راحل مبنی بر در رأس امور بودن مجلس را جامع‌ترین توصیف برای شأن و وظیفه مجلس دانستند و افزودند: اگر قانون را راه کشور به سمت قله‌ها و مقصدهای معین شده در قانون اساسی بدانیم، مجلس، متعهدِ این ریل‌گذاری و رهگشایی حیاتی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم حرکت همگان در مسیر قانون، به ظرفیتهای موجود برای ضمانت اجرای قانون در قوه قضائیه و همچنین در خود مجلس نظیر حق تحقیق و تفحص، حق ردّ و قبول مدیران ارشد دولت و حق تذکر، سؤال و استیضاح اشاره کردند و گفتند: اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانتهای اجرای آن به‌درستی استفاده شود، کشور به هدفهای والای خود دست می‌یابد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش اساسی نمایندگان در نشاندن مجلس در جایگاه شایسته آن، افزودند: آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویتهای کشور و با کارشناسی، حضور فعال و منظم، پاکدستی و امانتداری، وظایف خود را انجام دهند، مجلس نقطه امید مردم و نقطه اتکاء مجریان و به معنی حقیقی در رأس امور کشور خواهد بود.

گزارش وزیر کشور از روند انتخابات

در ادامه مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم، رحمانی فضلی؛ وزیر کشور به ارائه گزارشی از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی پرداخت و گفت: وزارت کشور موظف است براساس سیاست‌های کلی انتخابات و تلاش برای شاخص‌های کیفی اجرا، انجام این انتخابات را فرصتی برای مشارکت مردم در امور کشور و نمایش توان اجرایی دولت مبدل کند. برگزاری انتخابات در دوم اسفند 98 برگ زرینی را در نظام جمهوری اسلامی ایران رقم زده است.

وی افزود: بکارگیری سامانه‌های هوشمند و دقیق الکترونیکی، ضامن صحت انتخابات و اطمینان بخش به ملت ایران بود. در گام نخست ستاد انتخابات کشور به فاصله ده ماه قبل از انتخابات تشکیل و در 31 استان کشور ستادهای متناظر تشکیل شد. وزارت کشور طرح جامع آموزش را با متون و سبک جدید طراحی و با برگزاری ده آموزش توجیهی بیش از پانصد هزار نفر از عوامل و مجریان انتخابات را آموزش داد.

وزیر کشور گفت: به لطف خداوند متعال با رصد و پیش‌بینی‌های دقیق امنیتی و با بکارگیری 170 هزار نیروی نظامی و امنیتی، این انتخابات به خوبی برگزار شد. وزارت کشور با بکارگیری 48 هزار نفر از نیروهای متعهد و آموزش‌دیده از بروز تخلفات پیشگیری کرد. از مجموع 25 فرایند اجرایی انتخابات 23 مورد به صورت کاملاً الکترونیکی برگزار شد. احراز هویت برای رأی‎دهندگان با استفاده از 58 هزار دستگاه الکترونیکی انجام شد. 24 میلیون نفر معادل 42/57 درصد از مردم در انتخابات شرکت کردند و با تلاش عوامل ذی‌ربط نتایج انتخابات در تهران و شهرستان‌ها به سرعت اعلام شد.

رحمانی‌فضلی بیان کرد: انتخاب یازده نفر در حوزه انتخابیه نیز به دور دوم موکول شده است که در شهریورماه برگزار خواهد شد. متأسفانه دو تن از منتخبان، جان خود را از دست دادند که در اینجا به خانواده‌های آنها تسلیت می‌گوئیم.

وی گفت: از همه کسانی‌که در این راستا ما را یاری دادند به ویژه جناب آقای دکتر لاریجانی تشکر می‌کنم. همچنین لازم است از همکاری مردم تقدیر و تشکر شود. امیدواریم در تعامل سازنده میان دولت دوازدهم و مجلس یازدهم شاهد تصویب لایحه جامع انتخابات که رافع بسیاری از مشکلات است باشیم.

وزیر کشور در پایان گفت: امیدوارم شما نمایندگان در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و خواسته‌های ملت ایران گام بردارید. تشکر ویژه و خاص خودم را نثار اعضای دولت به ویژه شخص رئیس جمهور می‌کنم که در تمام مراحل حامی برگزاری صحیح انتخابات بودند.

در ادامه حجت‎الاسلام تقوی، با اشاره به برنامه منتخبان مجلس برای حضور در حرم مطهر بنیانگدار کبیر انقلاب اسلامی طبق آیین‎نامه، یادآور شد که ستاد ملی مقابله با کرونا، به دلیل شرایط اجازه این کار را نداد و با توجه تعطیلی حرم مطهر، با وجود اصرار ما، امکان حضور نداریم.

تأکید رئیس‎جمور بر همکاری مجلس و دولت

سخنرانی حجت‎الاسلام والمسلمین حسن روحانی؛ رئیس جمهوری اسلامی ایران، برنامه بعدی مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی بود که وی در بخش‎هایی از سخنان خود یادآور شد: هم دوران دولت و هم مجلس چهار ساله و کوتاه است، اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائم و ماندگار برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم به یادگار بگذاریم و آن یادگار، قانون صحیح و مفید برای جامعه است.

وی افزود: دولت و مجلس در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند همکاری کنند، اما بهترین همکاری، لایحه خوب از سمت دولت و بررسی و تصویب از سوی مجلس شورای اسلامی است. امیدوارم در یکسال باقی‌مانده این دولت و سال آغاز این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم. مبنای ما برای همکاری، چارچوب قانون اساسی است.

برگزاری مراسم تحلیف

طبق ماده 3 آیین‎نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مراسم تحلیف و قرائت سوگندنامه منتخبان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد که در متن آن آمده است:

بسم‌الله الرحمن‌الرحیم‌
«من‌ در برابر قرآن ‌مجید، به‌ خدای‌ قادر متعال‌ سوگند یاد می‌كنم‌ و با تكیه‌ بر شرف‌ انسانی‌ خویش‌ تعهد می‌نمایم‌ كه‌ پاسدار حریم ‌اسلام‌ و نگاهبان‌ دستاوردهای‌ انقلاب‌ اسلامی‌ ملت‌ ایران‌ و مبانی‌ جمهوری‌ اسلامی‌ باشم‌، ودیعه‌ای‌ را كه‌ ملت‌ به‌ ما سپرده‌ به‌ عنوان ‌امینی‌ عادل‌ پاسداری‌ كنم‌ و در انجام‌ وظایف‌ وكالت‌، امانت‌ و تقوا را رعایت‌ نمایم‌ و همواره‌ به‌ استقلال‌ و اعتلای‌ كشور و حفظ‌ حقوق ملت‌ و خدمات‌ به‌ مردم‌ پایبند باشم‌، از قانون‌ اساسی‌ دفاع‌ كنم‌ و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهارنظرها، استقلال‌ كشور و آزادی‌ مردم‌ و تأمین‌ مصالح‌ آنها را مدنظر داشته‌ باشم‌.»

نمایندگان اقلیت‌های دینی نیز این سوگند را با ذکر نام کتاب آسمانی خود، ادا کردند.

دستورکار بعدی نخستین جلسه علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، انتخاب شعب منتخبان برای بررسی اعتبارنامه‎ها بود.

براساس رأی‌گیری استمزاجی که انجام گرفت، قرارشد دومین جلسه علنی مجلس یازدهم برای انتخاب هیئت رئیسه دائم پنج شنبه برگزار شود.

بنابراین گزارش، در پایان جلسه امروز، منتخبان یازدهمین دوره مجلس با حضور در مزار شهدای گمنام مجلس شورای اسلامی به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

حضور شخصیت‎های لشکری و کشوری

یادآور می‎شود علاوه بر سران قوا و رئیس دفتر مقام معظم رهبری، حجت‎الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی، حجت‎الاسلام والمسلمین ناطق نوری، محمدجواد ظریف؛ وزیر امور خارجه، رحمانی فضلی؛ وزیر کشور، سرلشکر باقری؛ رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، اسحاق جهانگیری؛ معاون اول رئیس‎جمهور، اسماعیلی؛ سخنگوی قوه قضائیه، غلامعلی حداد عادل، عباسعلی کدخدایی؛ عضو حقوق‎دان شورای نگهبان، سردار اشتری؛ فرمانده نیروی انتظامی، واعظی؛ رئیس دفتر رئیس‎جمهور، امیرعبداللهیان، علی‎عسکری؛ رئیس سازمان صدا و سیما، عباسعلی امیری؛ معاون پارلمانی رئیس جمهور، زواوی؛ سفیر فلسطین و ... در این مراسم حضور داشتند.

یادآور می‌شود انتخابات مجلس یازدهم روز جمعه دوم اسفندماه 98، در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور برگزار و 279 نماینده از مجموع 290 نماینده در دور اول انتخاب شدند و با توجه به فوت منتخب مردم آستانه اشرفیه و فاطمه رهبر؛ منتخب مردم تهران و همچنین مشکل مدرک نماینده تفرش(بنابر اعلام سخنگوی شورای نگهبان)، وضعیت 14 نماینده باقیمانده در انتخابات میان‌دوره‌ای مشخص می‌شود.

انتهای پیام
captcha