صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن (2) + فیلم
کد خبر: 3901594
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱
هنر تلاوت / 35

صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن (2) + فیلم

صوت از نظر آموزش جلوه‌های موسیقایی هنر تلاوت قرآن کریم، دارای مشخصه‌های مختلفی همچون فرکانس، طول موج و دامنه است که رضا روانبخش به معرفی و تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است.

در ادامه سلسله مباحث جلوه‌های موسیقایی هنر تلاوت قرآن کریم به موضوع بسیار مهم صوت و صداسازی رسیدیم که در جلسه گذشته نیز مقدماتی در این زمینه ارائه شد. در این جلسه نیز مجدداً مفاهیمی از بحث صوت برای علاقه‌مندان بیان می‌شود و در ادامه نیز به بخش‌های مختلف این مبحث پرداخته خواهد شد.

صوت یا همان «voice» پدیده‌ای است که از ارتعاش یک جسم تولید می‌شود و در محیطی مادی مانند هوا یا آب منتشر شده و در نهایت به گوش ما می‌رسد. همین حرکت موجی که منجر به تولید صوت می‌شود، دارای پارامترهای متعددی است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌شود.

اولین پارامتر مهمی که در باب صوت مطرح است، پارامتر بسامد یا فرکانس است. به تعداد نوسان یک جسم در یک واحد زمان فرکانس یا بسامد گفته می‌شود. در علم فیزیک نیز بسامد معادل تعداد نوسان تقسیم بر زمان بیان شده است.

هرچقدر فرکانس که واحد آن هرتز است، بالاتر باشد، صدا به اصطلاح موسیقایی زیرتر و هرچقدر نیز فرکانس پایین‌تر باشد، صدا بم‌تر خواهد شد. اصواتی را نیز که انسان قادر به شنیدن آن است، در بازه فرکانسی 20 هرتز تا 20 هزار هرتز است.

پارامتر دیگری که در این زمینه می‌توان در نظر گرفت، پارامتر طول موج است که به فاصله بین دو نقطه تکراری موج که به شکل یکسان هستند، گفته می‌شود. طول موج را می‌توان نمودی از فرکانس نیز دانست به این شکل که هر چقدر طول موج پایین‌تر باشد، فرکانس بالاتر می‌شود و هرچقدر طول موج بیشتر باشد، فرکانس پایین‌تر می‌آید.

پارامتر بعدی که برای صوت درنظر می‌گیریم، پارامتر دامنه است که به حداکثر مسافتی که جسم مرتعش از نقطه تعادل خود به طرفین طی می‌کند، گفته می‌شود. هرچقدر دامنه صوت بیشتر باشد، صوت با شدت زیاد و قوی‌تر و هرچقدر دامنه کمتر باشد، صوت ضعیف‌تر و آرام‌تر خواهد بود.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha