آغاز هفته با عید و پایانی تراژیک / تداوم کنترل کرونا در کشور
کد خبر: 3901679
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
بر خط جامعه؛

آغاز هفته با عید و پایانی تراژیک / تداوم کنترل کرونا در کشور

پاسداشت ایام عید سعید فطر، بازگشایی مجدد حرم‌های مطهر و آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در کنار کنترل و روند کاهشی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، از اتفاقاتی بودند که بارقه‌هایی از امید و نشاط را در بعد معنوی و سیاسی ایجاد کردند، اما این هفته قتل تأسف‌بار «رومینا» دختر نوجوان تالشی به دست پدرش، هفته‌ای را که برای ملت ایران با عید آغاز شده بود را تلخ کرد.

در حال تکمیلبه گزارش ایکنا؛ برگزاری نماز عید فطر به شکل محدود و با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی، یکی از متفاوت‌ترین اعیاد ایران را در سال‌های اخیر رقم زد و تجربه‌ای خاص از برگزاری مناسک جمعی در دوران کرونا به نمایش گذاشت. همچنین بازگشایی مجدد حرم‌های مطهر و آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در کنار کنترل روند کاهشی مرگ‌ومیر ناشی از کرونا، از اتفاقاتی بودند که بارقه‌هایی از امید و نشاط را در بعد معنوی و سیاسی ایجاد کردند.

اما این هفته قتل تأسف‌بار «رومینا»، دختر نوجوان تالشی به دست پدرش، احساسات عمومی جامعه را جریحه‌دار کرد و هفته‌ای را که برای ملت ایران با عید آغاز شده بود، با تلخی به پایان رساند.

در بسته خبری «بر خط جامعه» برخی از مهم‌ترین اخبار گروه اجتماعی ایکنا در هفته اخیر را گردآورده‌ایم که بازخوانی آن خالی از لطف نیست:

ده‌ها «رومینا» هر روز به قتلگاه‌ خود بازگردانده می‌شوند

هر از چند گاهی اتفاق‌هایی در کشور رخ ‌می‌دهد که هزاران بار پیش از آن هم رخ داده اما در سکوت مردم، رسانه‌ها و مسئولان با پرده‌پوشی به فراموشی سپرده شده است. البته اتفاقاتی هم بوده که قبل از آن بارها و بارها رسانه‌ها در خصوص آن هشدار داده‌اند اما با بی‌توجهی مسئولان در نهایت به فاجعه منجر شده است؛ اما مقصر کیست؟ بیایید این بار واقعاً به دنبال مقصر بگردیم.

متأسفانه باید گفت خبر کشته شدن یک کودک به دست پدر(والدین) خبر جدیدی نیست و تأسف‌بار اینکه بارها و بارها رسانه‌ها به نقل از متخصصان اعلام کرده‌اند که بیش از ۷۰ درصد کودک‌آزاری‌ها در کشور توسط والدین صورت می‌گیرد، اما همچنان هیچ قانون قوی‌ای برای حمایت از کودکان در برابر والدینی که نه مسئولیت خود به عنوان پدر و مادر بلکه ساده‌ترین وظیفه انسانی خود را هم انجام نمی‌دهند، وجود ندارد.

کودک آزاری

لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان هم که سال‌هاست در گیر و دار مجلس‌های مختلف و شورای نگهبان است؛ نکته دردآور اینکه بحث‌برانگیزترین ماده این لایحه که شورای نگهبان به آن اشکال وارد کرده در خصوص مجازات والدینی است که به فرزند خود آسیب وارد کرده‌اند.

طبق ماده ۹ لایحه، هرگاه بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، نبود مهارت یا رعایت نکردن نظامات از سوی والدین، اولیا یا سرپرستان قانونی کودک و نوجوان یا اشخاصی که مراقبت از کودک و نوجوان را برعهده دارند یا در امور مربوط به کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کنند، باعث فوت کودک، فقدان یکی از حواس یا قطع و نقص عضو، جراحت سر و صورت و یا گردن و سایر صدمات به کودک شوند، به حبس و جزای نقدی محکوم خواهند شد.

این گزارش را اینجا بخوانید.

بهبود و ترخیص بیش از ۱۱۱ هزار بیمار مبتلا به کرونا در کشور

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، این هفته اعلام کرد: تاکنون ۱۱۱ هزار و ۱۷۶ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و دو هزار و ۵۴۳ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ نیز در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

تداوم کنترل کرونا در کشور

جهانپور بیان کرد: تاکنون ۸۵۶ هزار و ۵۴۶ آزمایش تشخیص کووید ۱۹ در کشور انجام شده است. تعداد مبتلایان به این بیماری تا ظهر امروز پنج شنبه نیز به ۱۴۳ هزار و ۸۴۹ نفر رسیده است. 

غفلت مسئولان، ترویج بازی‌های خشونت‌بار

یکی از بهترین و لذت‌بخش‎ترین سرگرمی‌هایی که سال‎هاست برای پر کردن اوقات فراغت کودکان و حتی بزرگسالان به حساب می‎آید بازی‌های رایانه‌ای یا همان ویدئویی است؛ با گسترش تکنولوژی این حوزه، نفوذ فضای مجازی و افزایش سرعت اینترنت، بازی‌های رایانه‎ای بیش از هر زمان دیگری توسعه یافته و جای خودشان را در میان خانواده‎ها باز کردند؛ بازی‌هایی که نه‌تنها سبک زندگی و فرهنگ یک جامعه را تحت تأثیر خود قرار دادند، بلکه تکنولوژی‌های مختلفی را وابسته به هویت خودشان کرده‎اند.

به دلیل اهمیت این عرصه و تأثیراتی که بر فرهنگ، هویت و سبک زندگی دارد، مسئولان کشور ما نیز از سال‎ها قبل با ایجاد و راه‎اندازی نهادها، دستگاه‎ها و مراکز مختلف از جمله بنیاد ملی بازی‎های رایانه‎ای به عنوان متولی اصلی نظارت و کنترل این عرصه تا سازمان نظام صنفی رایانه‎ای و انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران برای مدیریت بهتر و بیشتر این عرصه ورد پیدا کردند. برهمین اساس هر کدام وظیفه‎ای را برای احیای فرهنگ حوزه بازی‎های رایانه‎ای بر عهده گرفتند؛ با این حال و از همان سال‎های تأسیس این مراکز تاکنون، شاهد برخی ضعف‎ها، کاستی‎ها و عدم نظارت و برنامه‎ریزی صحیح در جهت تحقق اهداف از پیش تعیین شده آن‌ها بودیم.

از آنجایی که بازی‌های رایانه‌ای در عصر کنونی یکی از ابزار‌های قدرتمند در دستان دشمن است که با هدف تصاحب افکار جامعه اسلامی، آن‌ها را در راستای اهداف خود سوق می‌دهد، شاهد این هستیم که در بسیاری از بازی‌هایی که از سوی غرب روانه بازار می‌شود، اهانت به اسلام، ترویج خشونت، بی‎بندوباری و اهانت به مقدسات با روش‎های کاملاً حرفه‎ای و زیرپوستی صورت می‎گیرد. این در حالی است که متأسفانه بسیاری از این بازی‌ها به عاملی برای پر کردن اوقات فراغت جوانان کشور در خانه‎ها، گیم‎نت‎ها و حتی مسابقات ملی در این عرصه تبدیل شده است.

با این حال انجمن ورزش‌های الکترونیک ایران به تازگی و از ابتدای خرداد تا هشتم این ماه رویدادی را تحت عنوان مسابقات جام رمضان در قالب بازی‌های رایانه‌ای برگزار می‎کند که با حمایت نهاد‌های حاکمیتی هچون سازمان ورزش شهرداری تهران، صندوق اعتباری حمایت از قهرمانان و ورزشکاران کشور، فدراسیون فوتبال، فدراسیون ورزش‌های همگانی، برج میلاد و برخی دیگر از نهاد‌ها و ارگان‌ها در حال انجام است؛ اما با نگاهی به بازی‌های منتخب این رویداد، متوجه می‎شوید که برخی از بازی‌های ارائه شده مجوز‌های لازم از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای را ندارند و به هیچ وجه متناسب با فرهنگ ایرانی - اسلامی نیست.

این گزارش را اینجا بخوانید.

تلاقی وجوه فردی و اجتماعی دینداری در عید فطر 

مجید معارف، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: در مورد روزه نیز یک بعد مهم، عبادت فردی است، من روزه می‌گیرم، ساعاتی گرسنگی و تشنگی را تحمل می‌کنم، نفس من در برابر برخی هوس‌ها ایستادگی می‌کند و حاصلش می‌شود تقوا. اما همین روزه که به نظر می‌رسد جنبه فردی دارد، یک تجلی‌های اجتماعی هم دارد. مثلاً سنت اطعام و افطاری دادن، به یاد فقرا بودن و به آن‌ها کمک کردن، احیاهای شب قدر و ... نمونه‌های از وجوه اجتماعی ماه رمضان هستند.

مجید معارف

وی افزود: عید فطر نیز در ماهیت خود یک وجه فردی دارد که نشاط معنوی حاصل از یک ماه روزه‌داری و تجدید عهد برای معصیت نکردن است اما یک وجه اجتماعی هم دارد. پرداخت زکات فطره به نیازمندان، حضور در صفوف نماز عید فطر و «تقبل‌الله» گفتن به برادران دینی، برپایی جشن‌ به مناسبت این عید و ... نمونه‌هایی از این وجه هستند که بر همبستگی اجتماعی می‌افزاید. 

اعزام زائران ایرانی به عراق از انحصار خارج می‌شود

حسن پلارک، رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی، فرهنگی، سیاحتی و زیارتی ایران و عراق با اعلام این مسئله که مسئولان سازمان حج و زیارت نیز موافق هستند که در بحث قیمت‌ها بین آژانس‌های مسافرتی رقابت ایجاد کنیم که منجر به بهبود خدمات شرکت‌ها نیز خواهد شد، اظهار کرد: وقتی اعزام زائران از انحصار خارج شود، قیمت‌ها کاهش پیدا کرده و کیفیت خدمات به زائران نیز بهتر خواهد شد.

حسن پلارک، رئیس سازمان توسعه روابط اقتصادی

وی در ادامه به موضوع مهم توریسم درمانی اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف این سازمان، توسعه توریسم درمانی بین ایران و عراق است. کشور ما ظرفیت بالایی هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت ارائه خدمات پزشکی در بحث توریسم درمانی دارد. بیمارستان‌های متعدد و مجهزی در حاشیه مرزها و مرکز کشور داریم و از نظر نوع خدماتی که این مراکز می‌توانند ارائه دهند نیز در منطقه در بسیاری از موارد کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر هستیم، اما نبود برنامه‌ریزی صحیح موجب شده است تا بیماران عراقی به سمت سایر کشورها از جمله هند سوق پیدا کنند که خیلی دورتر از ایران بوده و هزینه درمان در آنجا نیز بسیار بالاتر و کیفیت خدمات پزشکی نسبت به ایران ضعیف‌تر است.

سربلندی پیروان مکتب اهل بیت(ع) در دوران تعلیق موقت زیارات و مناسک

یکی از اهداف و آرمان‌های مصلحان بزرگ دینی در قرن اخیر همچون امام موسی صدر، شهیدمطهری، امام خمینی(ره)، مقام معظم رهبری و ... اتخاذ رویکردی همگرایانه میان علم و دین و رفع تقابل میان این دو نهاد بوده است اما عملکرد برخی مدعیان در سال‌های اخیر، باورپذیری این اهداف و آرمان‌های اصلاح‌گرایانه را به حاشیه رانده بود و شاید برخی از مردم چنین تلقی می‌کردند که این رویکردها در حد شعار باقی مانده است و نهاد دین و علم هیچگاه به تفاهم نمی‌رسند. حمایت به موقع مراجع تقلید از تصمیم‌های کارشناسی ستاد ملی مبارزه با کرونا و انعطاف آنان در مقابل تعلیق موقت زیارت حرم‌های مطهر و مناسک جمعی، بار دیگر پویایی مذهب شیعه را نسبت به مقتضیات مکان و زمان نشان داد و بر مرزبندی حیطه تخصصی عالمان دین و حیطه تخصصی علم تجربی، تأکید کرد.

سربلندی پیروان مکتب اهل بیت(ع) در دوران تعلیق موقت زیارات و مناسک

البته در این مدت گاه‌گاهی اعتراضات و انتقاداتی از گوشه و کنار حوزه‌های علمیه نسبت به بعضی مصوبات شنیده شد اما در مجموع، مدیریت حوزه علمیه، اساتید برجسته دینی و مراجع تقلید، نسبت به رویکردهای اپیدومولوژیک موجود و نقطه‌ نظرات صاحب‌نظران علم پزشکی، همدلی نشان دادند و نتیجه این همدلی مؤمنانه، کاهش روند رشد کرونا در شهرهای مذهبی و بلکه کنترل آن در سراسر کشور است. این رویکرد همدلانه، بازگشایی زودهنگام حرم‌های مطهر را نیز میسر کرد چراکه در غیر اینصورت و باز تداوم شرایط بحرانی، چه بسا حسرت زیارت حضوری، ماه‌ها به طول می‌انجامید.

این یادداشت را اینجا بخوانید.

۲۱۰۰ شغل «برکت» برای کولبران سردشت و پیرانشهر

رضا راضی‌زاده، معاون کارآفرینی اجتماع‌محور بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) این هفته از ایجاد ۲۱۰۰ شغل برای کولبران استان آذربایجان غربی خبر داد. 

راضی‌زاده در حاشیه بازدید از طرح‌های اجتماع‌محور بنیاد برکت در شهرستان‌های شوط و پلدشت آذربایجان غربی با بیان این مطلب افزود: ۲۱۰۰ شغل از ۹ هزار فرصت شغلی که بنیاد برکت در سال جاری برای کولبران سه استان مرزی کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی ایجاد می‌کند، به مناطق جنوبی آذربایجان غربی اختصاص خواهد یافت.

وی سردشت و پیرانشهر را دو شهر هدف بنیاد برکت برای راه‌اندازی طرح‌های اشتغال‌زایی ویژه کولبران عنوان کرد و اظهار داشت: امسال ۷۰۰ طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور در رسته‌های شغلی‌ای همچون پرورش دام سبک و سنگین، زنبورداری، آبزی‌پروری و کارگاه‌های کوچک صنعتی عملیاتی می‌شود که ایجاد ۲۱۰۰ شغل را به دنبال خواهد داشت.

کولبران سردشت

معاون توسعه‌ کارآفرینی اجتماع‌محور بنیاد برکت از ایجاد ۲۵۰۰ طرح اشتغال‌زایی جدید در سال ۹۹ در مناطق محروم و روستایی استان آذربایجان غربی خبر داد و گفت: آغاز به کار این تعداد طرح اشتغال‌زایی باعث ایجاد فرصت‌های کسب و کار برای ۷۵۰۰ متقاضی اشتغال خواهد شد.

به گفته راضی‌زاده، ۸ شهرستان تکاب، شاهین دژ، شوط، پلدشت، ماکو، خوی، سردشت و پیرانشهر تحت پوشش فعالیت‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت در استان آذربایجان غربی قرار دارند.

فعالیت‌های خلاقانه جهادی در «قطعه‌ای از بهشت»

مسئول گروه جهادی «قطعه‌ای از بهشت» در گفت‌وگو با ایکنا، اظهار کرد: این گروه جهادی که در منطقه دولاب تهران فعالیت می‌کند، طی ۸۰ روز اخیر فعالیت‌های شاخصی را برای مبارزه و کاهش آسیب‌های ناشی از بحران کرونا به انجام رسانده است و به این منظور تعداد حدود ۲۰ تا ۳۰ نفر از اعضای گروه، به طور روزانه به ضدعفونی کردن معابر محله اقدام کردند، پس از گذشت چند روز، ظرفیت ویژه‌ای از مشارکت‌های محلی آزاد شد و در عرض دو روز، از هر خیابان محله، حدود ۷۰ نفر برای انجام ضدعفونی کردن معابر با سم‌پاش اعلام آمادگی کردند که در نوع خود، بی‌سابقه بود.

مسئول گروه جهادی «قطعه‌ای از بهشت» اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های گروه جهادی در ایام شیوع کرونا، کمک به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی محله بوده است به گونه‌ای که برخی از خانم‌های گروه، در آشپزخانه بیمارستان‌ها به فعالیت مشغول شدند، برخی دیگر نیز به تهیه روزانه دو یا سه نوبت آبمیوه طبیعی برای پرستاران اقدام کردند تا به ارتقای روحیه و سلامت نیروهای خدوم درمانی کمک کرده باشند.

وی از تهیه و توزیع ۳۷۰ بسته معیشتی به ارزش ۶۰ میلیون تومان میان خانواده‌های نیازمند محله دولاب خبر داد و گفت: نسبت به افراد معتاد و متکدیان نیز بی‌تفاوت نبوده‌ایم و برای آنان، به توزیع غذای گرم اقدام کرده‌ایم. همچنین با همت مهندسان گروه، مشکلات تأسیساتی منازل حدود ۱۰۰ معلول و نیازمند در محله برطرف شد.

انتهای پیام
captcha