حمایت‌های مقطعی از مؤسسات قرآنی دردی را درمان نمی‌کند
کد خبر: 3901935
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۳

حمایت‌های مقطعی از مؤسسات قرآنی دردی را درمان نمی‌کند

مؤسسات قرآنی خوزستان مانند سایر مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی در سایه شیوع ویروس کرونا تلاش کردند از فضای مجازی برای ارائه خدمات خود استفاده کنند و این خدمات در شرایطی ارائه شد که مؤسسات قرآنی مانند دیگر اصناف از تعطیلی اجباری مؤسسه خود دچار خسارت شده بودند.

حمایت‌های مقطعی از مؤسسات قرآنی دردی را درمان نمی‌کند/خدمات مجازی قرآنی در روزهای کرونا

به گزارش ایکنا از خوزستان، مؤسسات قرآنی خوزستان مانند سایر مجموعه‌های فرهنگی و آموزشی در سایه شیوع ویروس کرونا تلاش کردند از فضای مجازی برای ارائه خدمات خود استفاده کنند تا از ادامه رسالت خود در آموزش قرآن و ترویج معارف آن بازنمانند. از سوی دیگر، همزمان شدن این شرایط با ماه‌های رجب، شعبان و به ویژه رمضان به این فعالیت‌ها در فضای مجازی قوت و طراوت بیشتری بخشید.

مؤسسات قرآنی استان در این بازه زمانی تلاش کردند که نقش خود را در دو حوزه آموزش قرآن و اقدامات جهادی برای مقابله با ویروس کرونا و همچنین رزمایش مؤمنانه ایفا کنند. این خدمات در شرایطی ارائه شد که مؤسسات قرآنی مانند دیگر اصناف از تعطیلی اجباری مؤسسه خود دچار خسارت شده بودند. 

ایکنای خوزستان گفت‌وگوهایی را با تعدادی از مسئولان و فعالان قرآنی استان در زمینه ارزیابی توانمندی مؤسسات قرآنی برای فعالیت در فضای مجازی، چشم‌انداز این فعالیت‌ها در صورت تداوم وضعیت فعلی و راه‌های تقویت حضور مؤسسات قرآنی در فضای مجازی انجام داده است. متن زیر مصاحبه ایکنا با مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ ارشاد اسلامی و همچنین مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان است. 

حسین لازم‌سعیدی، مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، درباره فعالیت‌های مجازی مؤسسات قرآنی استان در سه ماه گذشته اظهار کرد: پیش از این فعالیت مؤسسات در فضای مجازی محدود بود؛ اما در حال حاضر مؤسسات برنامه‌هایی چون آموزش قرآن، مشاوره‌های قرآنی، حفظ مجازی و ... را به صورت مجازی دنبال می‌کنند.

حمایت‌های مقطعی از مؤسسات قرآنی دردی را درمان نمی‌کند/خدمات مجازی قرآنی در روزهای کرونا

وی گفت: در حال حاضر زود است که به دنبال نتیجه آن در طولانی مدت باشیم. اما پیشنهاد می‌شود که در این فضا مؤسسات قرآنی روی رشته‌های خاصی تمرکز کنند و اگر بخواهند همه فعالیت‌ها و رشته‌ها را پوشش دهند کمتر موفق می‌شوند.

مؤسسات باید در حوزه‌های تخصصی کار کنند

لازم‌سعیدی ادامه داد: به طور مثال مؤسسات قرآنی ما فقط آموزش می‌دهند، اما تربیت قرآنی چه می‌شود؟ در حال حاضر تربیت کودک خود، یک رشته تخصصی جداگانه است. مؤسسات ما باید بتوانند در حوزه‌های تخصصی کار کنند و در این صورت است که می‌توان به چشم‌انداز فعالیت‌های آنها در آینده امیدوار بود.

مسئول کارگروه قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان درباره حمایت از مؤسسات قرآنی در روزهای تعطیلات اجباری کرونا تصریح کرد: یک پیشنهادی که به نظر ما رسید و با معاونت قرآن درمیان گذاشتیم، در اختیار قراردادن اینترنت رایگان به مؤسسات قرآنی است. ارشاد و سازمان تبلیغات اگر بتوانند چنین حمایتی از مؤسسات داشته باشند شاید مؤسسات بتوانند وقت بیشتری را برای این کار قرار دهند.

حمایت‌های مقطعی از مؤسسات توصیه نمی‌شود

وی با بیان اینکه حمایت‌های مقطعی از مؤسسات خیلی توصیه نمی‌شود، گفت: این حمایت‌ها مشکلی را حل نمی‌کند. باید در برنامه‌ریزی‌های طولانی مدت، برای روزهایی که مؤسسات و سازمان‌های مردم‌نهاد دچار بحران‌هایی این چنینی می‌شوند فکری جدی کرد و برنامه‌ریزی قبلی برای حل چنین مسائلی نیاز است.

سیده مریم موسوی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی خوزستان، نیز ضمن ابراز خرسندی از فعالیت مؤسسات در فضای مجازی، اظهار کردن: در این مدت مؤسسات قرآنی، طرح‌های بسیار خوبی را در فضای مجازی دنبال کردند که بسیاری از آنها انجام شده و برخی نیز در حال اجراست. با نزدیکی ماه مبارک رمضان مؤسسات قرآنی ما به صورت خودجوش فعالیت خود را در فضای مجازی آغاز کردند و مانند روزهای پیش از کرونا در فضای مجازی ارائه خدمات داشتند.

حمایت‌های مقطعی از مؤسسات قرآنی دردی را درمان نمی‌کند/خدمات مجازی قرآنی در روزهای کرونا

وی با بیان اینکه بیش از 100 مؤسسه قرآنی در سطح استان با راه‌اندازی کانال‌ها و گروه‌هایی در شبکه‌های اجتماعی برنامه‌های خود را در این مدت پیگیری کردند، گفت: از این رهگذر طرح‌هایی در سطح استان و کشور انجام شد‎؛ برای نمونه یکی از این طرح‌ها حفظ مجازی قرآن کریم با همکاری مؤسسه قرآنی نورالهادی(ع) خرمشهر و اتحادیه مؤسسات قرآنی بود که طی آن علاقه‌مندان با شماره‌گیری کد دستوری معینی می‌توانستند از مشاوره رایگان حفظ، روخوانی و روانخوانی قرآن بهره‌مند شوند. این طرح دو ماه است که اجرا می‌شود و همچنان ادامه دارد.

موسوی‌زاده ادامه داد: طرح دیگر ما «ربیع‌القلوب» نام داشت که به مدت سی شب در ماه رمضان با دعوت از استادان برجسته قرآنی کشور در زمینه آموزش تخصصی صوت و لحن، روخوانی و روانخوانی در فضای اینستاگرام برگزار شد. از دیگر برنامه‌های خوب مؤسسات ما، جزءخوانی قرآن کریم توسط قاریان استان در فضای اینستاگرام، آموزش مسجدمحور با کمک کانون‌های مساجد و ائمه جماعات، همچنین آموزش مجازی قرآن کریم توسط مؤسسات بود.

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان افزود: در کنار آموزش‌های قرآنی، برنامه‌های فرهنگی، رزمایش مؤمنانه و اقدامات جهادی نیز در برنامه‌های مؤسسات ما قرار داشت. علاوه بر مؤسسات، خانه‌های قرآنی ما نیز به صورت زیبایی در فضای مجازی حضور پیدا کرده و با برگزاری ختم‌های مجازی قرآن کریم در ماه مبارک تلاش کردند خود را با شرایط جدید وفق بدهند تا ضربه‌ای به جلسات و برنامه آنها وارد نشود.

وی با اشاره به استقبال مخاطبان از برنامه‌های مجازی مؤسسات قرآنی، گفت: برخی از این برنامه‌ها از استان‌های دیگر نیز بیننده داشت. این استقبال از 25 نفر آغاز شد و تا پایان ماه مبارک رمضان به بیش از 100 نفر رسید.

موسوی درباره چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی مؤسسات در صورت تداوم وضعیت فعلی در ماه‌های آینده بیان کرد: ما نیز مانند دیگر نهادهای آموزشی کشور تابع شرایط هستیم. امیدواریم که این ویروس به زودی ریشه‌کن شود و ما به شرایط عادی بازگردیم؛ اما این شرایط تا هر زمان طول بکشد باید آموزش‌ها و طرح‌های مجازی خود را تقویت کنیم. مؤسسات ما تاکنون خوب عمل کردند. چندین طرح نیز برای برگزاری جشنواره‌های قرآنی و هنری که قابل برگزاری در فضای مجازی هستند آماده داریم که می‌توانیم آنها را برگزار کنیم.

فعالیت مؤسسات قرآنی در فضای مجازی

مدیر مؤسسه قرآنی مشکات شوشتر درباره آسیب‌های فعالیت در فضای مجازی گفت: در ابتدای آن شرایط، مؤسسات ما به صورت ناگهانی از فضای حقیقی کَنده شده و مجبور شدند فعالیت‌های خود را به سمت فضای مجازی سوق دهند. آنها بدون آمادگی و هیچ سلاحی وارد این میدان شدند. پیش از این فضای مجازی صرفا برای اعلام برنامه‌ها و اطلاع‌رسانی مورد استفاده مؤسسات بود؛ اما الان مؤسسات، کلاس آنلاین برگزار می‌کنند. با وجود این برخی از مدیران و مؤسسات ما نتوانستند خود را با شرایط جدید وفق دهند. یکی از دلایل آن به خود مدیران و عدم آمادگی آنها برای فعالیت در  فضای مجازی باز می‌گردد و دیگری به اتحادیه، سازمان تبلیغات و ارشاد برمی‌گردد که برای چنین شرایطی پیش‌بینی‌های لازم را نکرده بودند. قرار گرفتن در شرایط فعلی باعث شد که برای چنین روزهایی برنامه‌ریزی کرده و نیازهای مؤسسات خود را برآورده کنیم.

وی با بیان اینکه هر ساله تعطیلات تابستانی فصل فعالیت مؤسسات قرآنی است، اظهار کرد: مؤسسات ما هر ساله تکاپوی زیادی برای دوره‌های تابستانه خود داشتند. امیدواریم در شرایط فعلی نیز بتوانند خوب عمل کنند. در اتحادیه نیز تلاش کردیم اطلاعات مؤسسات را برای پرداخت خسارت ناشی از تعطیلات اجباری روزهای شیوع ویروس کرونا ثبت کنیم و پیگیر مطالبات آنها باشیم.

خدمات رایگان مؤسسات قرآنی در روزهای شیوع کرونا

مدیرعامل اتحادیه مؤسسات قرآنی استان گفت: تمام خدمات مؤسسات ما در روزهای کرونا به صورت رایگان انجام شد و هیچ شهریه و مبلغی از مخاطبان خود دریافت نمی‌کردند. این در حالی است که مؤسسات ما ملزم به پرداخت اجاره‌بها و حقوق معلمان و مربیان خود هستند. گرچه مؤسسات ما شهریه حداقلی دریافت می‌کردند؛ اما همین مقدار نیز به صفر رسیده است و این موضوع به مدیران مؤسسات فشار وارد می‌کند.

موسوی‌زاده با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای پرداخت وام بدون سود به مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: از مهرماه تاکنون مؤسسات ما در حال دریافت وام‌ ده میلیون تومانی هستند و تاکنون حدود 7 مؤسسه ما موفق به دریافت این وام شدند. پیگیر هستیم که مشابه این وام را برای مؤسسات متقاضی به دلیل تعطیلات کرونا تدارک ببینیم.

انتهای پیام
captcha