انتخاب ولایت فقیه جزء ماهوی اسلام است
کد خبر: 3902429
تاریخ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۰
رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی تبیین کرد:

انتخاب ولایت فقیه جزء ماهوی اسلام است

حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان با بیان اینکه مسئله ولایت فقیه جزء ماهوی اسلام است، اظهار کرد: بدون شناخت ولایت، اسلام شناخته نخواهد شد. 

انتخاب رهبری دموکراسترین روش گزینش در جهان بود

به گزارش خبرنگار ایکنا، در آستانه سی‌ویکمین سالروز رحلت بنیانگذار کبیر انقلاب، حضرت امام خمینی(ره) و انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به سکانداری انقلاب اسلامی، مراسم بزرگداشت مقام شامخ امام خمینی(ره) و تبیین ابعاد انتخاب آیت‌الله خامنه‌ای به رهبری در سالن جلسات کتابخانه عمومی پارک شهر برگزار شد و در این مراسم کتاب «سند انتخاب» رونمایی شد که روند برگزیده شدن رهبر انقلاب اسلامی پس از امام خمینی(ره) را از ۱۳۶۲ تا ۱۳۶۸ روایت می‌کند.

در ابتدا پس از تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حسینیان، رئیس مرکز اسناد انقلاب اسلامی، اظهار کرد: مسئله ولایت فقیه جزء ماهوی اسلام است. حال این ولایت، ولایت رسول(ص) باشد یا علی(ع) یا فقها، زیرا بدون شناخت ولایت، اسلام شناخته نخواهد شد. با رحلت رسول الله(ص) این نگرانی وجود داشت که دین منقطع میشود ولی در شیعه چنین نظری وجود ندارد و در تشیع آمده که با رحلت رسول الله(ص) شاید باب وحی بسته شود اما باب الهام باز است. درباره شیوه انتخاب رهبری باید بگویم که ما شاهد منطقی‌ترین انتخاب در تاریخ بشر بودهایم.

دموکراتیک‌ترین انتخاب

حسینیان با بیان اینکه امام راحل ولایتش مورد قبول ملت قرار گرفت، گفت: در زمان امام خمینی(ره) هیچ نیروی نظامی وجود نداشت تا از وی حمایت کند، اما وقتی مردم دیدند که سبک زندگی امام(ره) چگونه است، امامت ایشان را قبول کردند. این مسئله درباره مقام معظم رهبری نیز رخ داد. انتخاب رهبری جدا از شکل دموکراتیک آن، منطقیترین شیوه انتخاب بود. عدهای از خبرگان که از سوی مردم انتخاب شدند فردی را که شایسته رهبری بود انتخاب کردند. آیا از این بهتر میتوان متصور شد؟ اگر رهبران دیگر کشورهای جهان نیز از سوی افراد خبره آن سرزمین انتخاب میشدند، مطمئناً بسیاری از مشکلات امروز وجود نداشت و فرد دیوانهای چون ترامپ رهبری آمریکا را برعهده نمیگرفت.

وی تأکید کرد: انتخاب خوب رهبر معظم انقلاب سبب شد که آمریکا در مقابل مردم ایران به زانو درآید. حمله به پایگاه عین‌الاسد مصداق آن است. همچنین، پایداری انقلاب اسلامی اهمیت دارد، زیرا اگر به انقلاب‌های چند سال اخیر دقت کنید درمی‌یابید که همه آن‌ها رو به زوال‌اند، اما فقط انقلاب اسلامی ایران توانسته به سمت اوج حرکت کند.

حسینیان با بیان اینکه کتاب سند انتخاب بر مبنای اسناد کتبی، صوتی، تصویری و تاریخ شفاهی نوشته شده است، بیان کرد: این کتاب مستندترین اثر مکتوب در مقابل شبهات است. برای همین به نویسنده آن و گروهی که به او مشاوره داد‌ه‌اند باید تبریک گفت.

دیدگاه جامع‌الاطراف رهبری

در ادامه حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم، از اعضای مجلس خبرگان رهبری، تصریح کرد: خوشحالم در محفلی حضور دارم که موضوعش درباره رهبری است. بارها شنیده‌ایم که ولایت فقیه از طرف امام زمان است. پس مشروعیت الهی رهبری امری مطلق است، اما فقهایی ولایت دارند که با رضایت مردم انتخاب شوند. سیدحسن نصرالله درباره رهبری و معرفی ویژگی‌های شخصیتی ایشان گفت که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ایران ناشناخته است و او با وجود اینکه در ایران زندگی نمی‌کند، بهتر از بسیاری از نخبگان ایرانی رهبری را می‌شناسد. رهبر معظم انقلاب در هر مسئله اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، ادبی و .. اظهارنظر کرده‌ و توانسته‌اند که بهترین دیدگاه را ارائه دهند و خبرگان آن حوزه‌ها از نظرات ایشان بهره گرفته‌اند. آیا چنین رهبری را در دیگر کشورها می‌توان مشاهده کرد؟

وی بیان اینکه رهبر معظم انقلاب را با هیچ رهبری در دنیا نمی‌توان مقایسه کرد، گفت: جدا از منحصر بودن مقام معظم رهبری در میان رهبران دنیا، اگر ایشان را با حاکمانی چون رضاخان یا محمدرضاشاه مقایسه کنیم، به عظمت شخصیت رهبری بیشتر پی می‌بریم.

نقل قولی از امام خمینی درباره انتخاب رهبری

آخرین سخنران این مراسم آیت‌الله محسن مجتهد شبستری، عضو خبرگان رهبری، بود. وی اظهار کرد: برای ولایت فقیه در کتب فقهی دلایل بسیاری مطرح شده و یکی از واقعیات بدیع در زمان غیبت است. البته در گذشته در میان فقها مطلبی درباره ولایت فقیه نبود، زیرا آن‌ها فکر نمی‌کردند که روزی بتوانند قدرت را به دست بگیرند. در بخشی از خطبههای نهج‌البلاغه آمده است که سزاوارترین مردم برای خلافت فردی است که نیرومندترین و تواناترین فرد برای حکومت محسوب شود و اسلام‌شناسی تمام‌عیار باشد. البته این ویژگی‌ها را در مقام معظم رهبری می‌توان مشاهده کرد.

وی درباره اولین جلسه خبرگان رهبری پس از وفات امام راحل گفت: شبی که قرار بود جلسه خبرگان رهبری برای تعیین رهبر انقلاب برگزار شود بسیار فکر کردم و یاد یک نقل قول از حضرت امام افتادم و همین مطلب کمی خیالم را راحت کرد. در ابتدای جلسه خبرگان رهبری درباره پذیرش استعفای آیت‌الله منتظری بحث شد. البته او از سوی حضرت امام عزل شده بود، اما در آن جلسه این کار به صورت قانونی انجام شد. سپس درباره شورای رهبری نظرات متعددی مطرح شد که پذیرفته نشد.

این عضو خبرگان رهبری اضافه کرد: در نهایت تصمیم بر این شد که رهبری فردی باشد و گزینه‌هایی هم مطرح شد، برای مثال نام آیت‌الله گلپایگانی برده شد، اما باز هم به نتیجه نرسیدیم تا اینکه من ایستادم و رو به آیت‌الله هاشمی رفسنجانی گفتم که نقل قولی را که از حضرت امام درباره مقام معظم رهبری میداند بیان کند. او با کسب اجازه از جمع گفت که روزی نزد امام راحل بودیم و دغدغههای خود را برای نبودن فردی شایسته پس از ایشان مطرح کردیم. امام گفتند با وجود آقای خامنهای نباید ناراحت باشید. در نهایت با اکثریت قاطع آیت‌الله خامنهای به ‌عنوان رهبر انقلاب انتخاب شدند. در پنج دوره‌ای که بعد از انتخاب مقام معظم رهبری خبرگان تشکیل شده هیچ گاه نقطه ضعفی از ایشان ندیده‌ایم، بلکه سراسر نقاط قوت بوده، اما افسوس که ما از تمامی توانمندی ایشان به طور کامل استفاده نمی‌کنیم، مثلاً درباره برجام ایشان توصیه‌هایی داشتند اما عده‌ای نخواستند این نکته را بپذیرند و در عمل دیدیم که برداشت رهبری از بدقولی رهبران آمریکا و اروپا صحیح بود.

در انتهای این مراسم با حضور حجت‌الاسلام حسینیان، آیت‌الله مجتهد شبستری، حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی مقدم و جمعی از فرهیختگان کتاب سند انتخاب رونمایی شد.

انتهای پیام
captcha