ترامپ به تبعیض‌های سیستماتیک در آمریکا دامن زد
کد خبر: 3902694
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۳

ترامپ به تبعیض‌های سیستماتیک در آمریکا دامن زد

عضو هیئت علمی دانشگاه مفید گفت: اعتراضات آمریکا نتیجه آتش زیر خاکستر تبعیض‌های سیستماتیک علیه سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان در این کشور بوده که این رفتار‌های نژادپرستانه با به قدرت رسیدن ترامپ شدت بیشتری پیدا کرده است.

ترامپ به تبعیض‌های سیستماتیک در آمریکا دامن زده است

سیده‌صدیقه حسینی، عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید، در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، در خصوص علل و ریشه اعتراضات آمریکا، اظهار کرد: این اعتراضات در تاریخ برده‌داری در آمریکا از سال 1800 به بعد ریشه دارد و از همان زمان رفتارهای نژادپرستانه و تبعیض‌های سیستماتیک علیه سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان در این کشور شکل گرفت. مسئله‌ای که در مرگ جورج فلوید شاهد آن هستیم، شباهت زیادی به حکم دیوان عالی آمریکا در سال 1857 در مورد «دِرِد اسکات» دارد. درد اسکات، برده سیاه‌پوستی بود که همراه خانواده‌اش در ایالت میسوری زندگی می‌کرد و بعد از مرگ اربابش از دیوان عالی آمریکا حکم لغو بردگی خود و خانواده‌اش را درخواست کرد، ولی در نهایت درخواست او مورد قبول واقع نشد و این موضوع منجر به اعتراضاتی شد و حتی یکی از ریشه‌ها و عوامل اصلی جنگ‌های داخلی از 1861 تا 1865 در آمریکا بود که در نهایت به اصلاح قانون اساسی این کشور در سال 1886 و پایان برده‌داری با آغاز ریاست‌جمهوری آبراهام لینکلن منجر شد.

وی افزود: با مرگ جورج فلوید، آتش زیر خاکستر تبعیض‌های سیستماتیک علیه سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان فوران کرده و از شهر «مینیاپولیس» در ایالت مینه‌سوتا همچنان ادامه دارد و تاکنون بیش از صد شهر آمریکا را درگیر ساخته است.

عضو هیئت علمی گروه روابط بین‌الملل دانشگاه مفید با بیان اینکه این اعتراضات مطمئنا باعث بهبود شرایط سیاه‌پوستان در آمریکا خواهد شد، اضافه کرد: اعتراضات گسترده‌ای که در حال حاضر در آمریکا وجود دارد، از 55 سال قبل که شاهد اعتراضات «مالکوم ایکس» به تبعیض‌های نژادی در آمریکا بودیم، تاکنون بی‌سابقه بوده است. در همان مقطع زمانی که مالکوم ایکس آن اعتراضات را انجام داد و صفوف گسترده سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان در آمریکا شکل گرفت، شرایط آنها در این کشور بهبود پیدا کرد و بخشی از تبعیض‌های نژادی کاهش یافت. با به قدرت رسیدن اوباما، بسیاری فکر می‌کردند که این تبعیض‌های نژادی از بین خواهد رفت و شرایط سیاه‌پوستان بهتر خواهد شد، اما با به قدرت رسیدن ترامپ و رفتارها و اقدامات وی شاهد رشد فزاینده احساسات ناسیونالیستی در میان بخش عمده‌ای از سفیدپوستان آمریکا هستیم که معتقدند این کشور متعلق به سفیدپوستان است و سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان حقی در آن ندارند.

حسینی ادامه داد: سیاست‌های ضد مهاجرتی ترامپ، دعواهای وی با چهار نماینده زن حزب دموکرات و توییتی که بعد از مرگ جورج فلوید منتشر کرد، باعث شد تا این احساسات ضد نژادپرستانه شکل بگیرد و از طرف دیگر، شاهد قدرت گرفتن احساسات ناسیونالیستی سفیدپوستان هستیم؛ اما این‌ها به معنای تغییر نظام در آمریکا یا بروز تحولات اساسی در این کشور نیست. به هر حال دولت آمریکا به نوعی این اعتراضات را سرکوب و مدیریت خواهد کرد و در نهایت، مطمئناً شاهد بهبود شرایط سیاه‌پوستان و رنگین‌پوستان در آمریکا خواهیم بود.

وی تصریح کرد: بسیاری از سفیدپوستان خود را مالک برحق آمریکا و نژاد برتر می‌دانند. سیاه‌پوستان سابقاً برده بودند و دیدگاه تاریخی که در مورد افراد رنگین‌پوست وجود دارد، این است که آنها از نژاد پایین هستند و فقط به درد کار کردن می‌خورند. این دیدگاه هنوز در میان بسیاری از سفیدپوستان در آمریکا و حتی در اروپا وجود دارد و بسیاری از افراد در آمریکا مخالف سیاه‌پوستان و حتی مسلمانان و مهاجران هستند. با به قدرت رسیدن ترامپ، این احساسات بیشتر گسترش پیدا کرد. تا سال 1990، حتی یک فرماندار سیاه‌پوست در آمریکا وجود نداشت و بعد از تغییراتی که در قانون اساسی این کشور به وجود آمد، سیاه‌پوستان به تدریج وارد مناصب قدرت شدند. در اوایل قرن بیستم، شاهد شکل‌گیری گروه‌های ضدفاشیستی یا آنتی فاها هستیم که ترامپ آنها را جزء گروه‌های تروریستی خوانده و علت اصلی شکل‌گیری اعتراضات و گسترش آنها را آنتی فاها و گروه‌های چپ اعلام کرده است. در واقع این گروه‌ها شکل گرفتند تا تبعیض‌های نژادی را کاهش دهند، ولی چون این تبعیض‌ها ریشه در جامعه و گذشته تاریخی آمریکا دارد، رفع کامل آنها در گرو گذر زمان است.

 

انتهای پیام
captcha