درگیری‌های جهانی به خاطر دوری از دین است / امام؛ احیاگر دین در قرن معاصر
کد خبر: 3902794
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۱
آیت‌الله هادوی تهرانی:

درگیری‌های جهانی به خاطر دوری از دین است / امام؛ احیاگر دین در قرن معاصر

آیت‌الله هادوی تهرانی با بیان اینکه امام، احیاگر دین در قرن معاصر بودند، تأکید کرد: درگیری‌ها و آشوب‌های جهانی به خاطر دوری از دین است.

درگیری‌های جهانی به خاطر دوری از دین است / امام؛ احیاءکننده دین در قرن معاصربه گزارش ایکنا، آیت‌الله مهدی هادوی تهرانی، امروز، 13 خردادماه در سخنانی به مناسبت سالروز ارتحال امام خمینی(ره) برای مخاطبان انگلیسی‌زبان به خصوص در آمریکا، گفت: حدود 200 سال پیش در انتهای قرن 19، فیلسوف آلمانی جناب نیچه گفت که «خدا مرده است»!

وی افزود: این اندیشه در سراسر قرن 19 و سال‌های آغازین قرن 20 هم تکرار شد، به نحوی که بیان می‌شد: هیچ امیدی به دین نیست. برتراند راسل معتقد بود دین قادر به حل هیچ مشکلی در عرصه زندگی بشری نیست. ولی حدود 180 سال پس از نیچه، اتفاقاتی افتاد و اوضاع تغییر کرد.

آیت‌الله هادوی تهرانی بیان کرد: هانتینگتن، اندیشمند غربی در دانشگاه زوریخ در مورد اساس دین صحبت کرد. به گفته او، در انتهای قرن 19 و ابتدای قرن 20، بشر در صدد حذف دین بود، ولی اتفاقی در دو دهه اخیر قرن 20 رخ داد که بشریت یک بازگشت به سمت دین داشت. چه اتفاقی افتاد؟! در سال 1979 انقلاب اسلامی در ایران به وقوع پیوست.

استاد حوزه اضافه کرد: رهبر این انقلاب یک بزرگ‌مرد و مردی بزرگ – امام خمینی – توانست تحولی عظیم نه فقط در یک کشور یا یک منطقه خاص، بلکه در سراسر دنیا پدید بیاورد. همه چیز تغییر کرد و ارزش‌های دینی که در واقع همان ارزش‌های انسانی است، احیا شد.

وی با طرح این سؤال که مقصود از دین چیست؟ اظهار کرد: دین در واقع همان نقشه راه و سبک و روش زیستن است. خداوند متعال پیامبرانش را جهت هدایت بشر فرستاد و به او تعلیم داد که چگونه در این دنیا زندگی کند و پس از این دنیا، در سرای دیگر موفق باشد.

هادوی تهرانی بیان کرد: در واقع دین به ما می‌آموزد که به چه چیزی باور داشته باشیم و چگونه رفتار و چگونه رشد اخلاقی و معنوی پیدا کنیم. امام خمینی(ره) فردی بود که توانست در انتهای قرن 20، ارزش‌های دینی را که تأکید می‌شود در واقع همان ارزش‌های بشری و انسانی است، احیا کند. به نحوی که حتی مخالفین اندیشه دینی همچون هانتینگتن هم به آن اذعان کرده و می‌کنند.

وی افزود: بنده در یکی از همایش‌های بزرگی که از اندیشمندان مختلف دینی از سراسر جهان در آن گرد آمده بودند، بیان کردم که اگر قدرت در دست مردان دین و دین‌مداران باشد، جهان امن‌تر و آرام‌تر خواهد بود. چرا که تعالیم و آموزه‌های دینی این چنین است و صلح و نوع‌دوستی را ترویج می‌کند.

استاد حوزه تصریح کرد: اگر می‌بینید که در مناطق مختلف جهان دچار آشوب و ناآرامی هستیم و درگیری‌های متعددی هست، از جمله در کشمیر، فلسطین و ایالات متحده، این بدان خاطر است که ما به دین و آموزه‌های دینی عمل نمی‌کنیم و ارزش‌های دینی و الهی را که در واقع همان ارزش‌های بشری هستند، نادیده می‌گیریم.

وی تأکید کرد: من امیدوارم آموزه‌های دینی را اولاً بیاموزیم و ثانیاً به دیگران هم معرفی کنیم و ثالثاً همگان به آن عمل کنیم.

انتهای پیام
captcha