صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن (6) + فیلم
کد خبر: 3903077
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۵
هنر تلاوت / 39

صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن (6) + فیلم

یکی از مباحث مربوط به صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم به ویژگی‌های صوت مطلوب در خواندن و ارائه تلاوت مربوط می‌شود و شامل راحتی، شدت و آرایه‌های صوتی بوده که رضا روانبخش به تبیین آن پرداخته است.

به گزارش ایکنا، این مجموعه آموزشی به درخواست خبرگزاری قرآن با تدریس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسیقی و مدرس آواز اصیل ایرانی تهیه شده است.

طی جلسات گذشته و در ادامه بحث مهم صوت و صداسازی در هنر تلاوت قرآن کریم، مطالبی خدمت علاقه‌مندان به این مبحث ارائه شد. صوت خوش سمبل تلاوت زیبا است. یعنی هنگامی که شنونده‌ای تلاوت قاری قرآن را می‌شنود، اولین موضوعی که ذهن او را درگیر می‌کند، همان صوت قاری است، لذا مهمترین بخش ذوقی و هنری در یک تلاوت، بحث صوت زیبا است.

نظریات مختلفی در مورد کیفیت صوت ارائه شده است. برخی اعتقاد دارند که صوت یک پدیده ذاتی است و کسی که ذاتاً دارای صوت خوب باشد، می‌تواند چه در هنر تلاوت قرآن کریم و چه در هر هنر آوایی دیگر بخواند. همچنین، برخی دیگر از اندیشمندان به این موضوع اعتقاد دارند که مبحث صوت مقوله‌ای اکتسابی است و کسانی که در این عرصه وارد می‌شوند، باید آموزش داده شده و ظرایف و دقایق صوتی را بیاموزند.

امروزه علوم مختلف از جمله علوم مربوط به مباحث موسیقایی و صوت پیشرفت زیادی کرده‌اند و روش‌ها و اسلوب فراوانی برای مبحث صوت ارائه شده است که تمامی علاقه‌مندان از این روش‌ها بهره برده و صوت خود را در بهترین حالت ممکن ارائه می‌دهند. فردی که صوت سالمی دارد، می‌‌تواند بهترین تلاوت‌ها و آوازها را اجرا کند. دارا بودن صوت سالم بدین معناست که حنجره افراد به لحاظ فیزیکی دچار مشکل نباشد.

صوت مطلوب در خواندن دارای سه مشخصه راحتی صوت، شدت صوت و آرایه‌های صوتی مانند تحریرها و ... است که هر سه مشخصه به صورت پشت سرهم و در طول یکدیگر قرار دارند. حلقه مفقوده آموزش صوت برای قاریان و هنرجویان در کشور ما همین موضوع است؛ چراکه در کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی این سه مشخصه در طول یکدیگر به ایشان آموزش داده نمی‌شود.

بنابر این، قاریان و هنرجویان در موضوع صداسازی ابتدا باید بتوانند راحت و با شدت صوتی لازم بخوانند و سپس، به موضوع آرایه‌ها و تزئینات صوتی مانند تحریرها و ... بپردازند.

علاقه‌مندان می‌توانند روزهای شنبه، دوشنبه و چهارشنبه، ساعت ۱۷ شاهد انتشار این فیلم همراه با متن آن در سایت ایکنا و در شبکه‌های اجتماعی iqnanews@ باشند.

انتهای پیام
مطالب مرتبط
captcha