واکنش رهبران جهان به نژادپرستی ترامپ
کد خبر: 3904759
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۴

واکنش رهبران جهان به نژادپرستی ترامپ

علی‌رغم اینکه در کشورهای مختلف جهان تظاهرات بسیاری با هدف همدردی با معترضان به نژادپرستی در آمریکا برگزار شده، اما به نظر می‌رسد که واکنش سران دولت‌های مختلف در جهان چندان گسترده نبوده است.

به گزارش ایکنا؛ در شرایطی که تظاهرات سراسری در آمریکا در اعتراض به کشتن جورج فلوید، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس این کشور ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و سایر کشورهای جهان به خصوص در اروپا شاهد برگزاری اعتراض مشابه هستند، واکنش سران کشورها به اعتراضات ضدنژادپرستی در آمریکا بسیار کم و ملایم بوده است.

برخی اعتقاد دارند که روابط اقتصادی و سیاسی گسترده این دولت‌ها با آمریکا باعث شده که سران این کشورها از ترس واکنش و یا تصمیم‌های سیاسی و اقتصادی دونالد ترامپ از همراهی و همدردی با معترضانی که ترامپ آنها را آشوبگر خوانده است، خودداری کنند. این موضوعی است که در گزارش دیوید رایزینگ (DAVID RISING) خبرنگار آسوشیتدپرس در برلین، به آن پرداخته شده است.

مردم به خیابان‌های برلین، لندن، پاریس و سایر شهرها در سراسر جهان رفته‌اند تا در حمایت از معترضان جنبش «جان سیاهان مهم است»(Black Lives Matter) در ایالات متحده تظاهرات کنند و نسبت به واکنش رئیس جمهور دونالد ترامپ نسبت به کشتن جورج فلوید از سوی پلیس این کشور در مینسوتا، خشم خود را نشان دهند.

اما در رأس آن، رهبران متحدان سنتی ایالات متحده برای جلوگیری از انتقاد مستقیم از ترامپ، روش دیگری در پیش گرفتند که تلاش در جهت جدا کردن مسائل بین‌المللی از نارضایتی داخلی بوده است.

 هنگامی که از جاستین تروودو، نخست‌وزیر کانادا، خواسته شد تا درباره تصمیم اخراج اجباری معترضان در بیرون کاخ سفید، اظهار نظر کند؛ بیش از 20 ثانیه سکوت کرد و سپس گفت که کانادا نیز از «تبعیض نظام‌مند» رنج می‌برد و هرگز به رئیس جمهور آمریکا اشاره نکرد.

وی گفت: باید در مبارزه با تبعیض متحد باشیم، باید گوش دهیم، باید یاد بگیریم و برای رفع مشکل باید سخت تلاش کنیم، تا بدانیم چگونه می‌توانیم بخشی از راه حل باشیم.

آنگلا مرکل،‌ صدر اعظم آلمان هفته گذشته از پاسخ به سؤالات تلویزیون سراسری ZDF درباره ترامپ چشم‌پوشی کرد و گفت: قتل فلوید واقعاً وحشتناک بود. نژادپرستی امری وحشتناک و جامعه در ایالات متحده بسیار قطبی است.

وقتی مرکل تحت فشار قرار گرفت، اعتراف كرد كه سبک سیاسی ترامپ بسیار جنجالی است اما وقتی از او سؤال شد كه آیا به او(ترامپ) اطمینان دارد، وی از پاسخ امتناع کرد.

خانم سودا دیوید ویلپ(Sudha David-Wilp)، معاون دفتر برلین اندیشکده مارشال آلمان(German Marshall Fund) گفت: ترکیبی از عوامل مختلف در این زمینه وجود دارند. نه تنها آداب دیپلماتیک بلکه احتمال انتخاب مجدد ترامپ در ماه نوامبر برای چهار سال دیگر در این موضوع دخیل است.

ویلپ افزود: مناسب نخواهد بود که همتایان وی(ترامپ) از او انتقاد کنند، به خصوص وقتی که بسیار آشکار است که آنها از این که ایالات متحده آمریکا در دوران بسیار دشواری به سر می‌برد، نگران هستند. اما این وضعیت برای رهبرانی مانند ترودو و مرکل که به عنوان مدافع لیبرال دموکراسی تلقی می‌شوند، دشوار است و ترامپ بسیاری از ارزش‌های دموکراسی لیبرال مانند حمایت از اقلیت‌ها مانند آزادی تجمع و آزادی مطبوعات را زیر پا گذاشته است.

مهارت مرکل در طفره‌رفتن از پاسخ به این سؤال را نیز می‌توان پیش‌بینی کرد، در بیش از 14 سال صدراعظمی، او از رهبران متحد آلمان در جهان انتقاد نکرده است، اما حتی رهبرانی که به طور معمول از ترامپ حمایت می‌کنند، مانند ویکتور اوربان، رئیس‌جمهور مجارستان یا بنیامین نتانیاهو در این مسئله سکوت کرده‌اند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا که به دنبال ایجاد روابط سیاسی نزدیک با ترامپ بود، مرگ فلوید را وحشتناک خواند و گفت که مردم حق دارند اعتراض کنند تا احساسات خود را نسبت به بی‌عدالتی‌هایی مانند آنچه برای جورج فلوید رخ داد، اعلام کنند اما خواستار تظاهرات مسالمت‌آمیز شد.

بریتانیا شاهد چندین اعتراض خشونت‌بار بوده  و تظاهرات‌کنندگان آخر هفته گذشته در بریستول مجسمه یک تاجر برده قرن 17 را سرنگون کردند. آنها همچنین روی یک مجسمه نمادین از نخست‌وزیر پیشین وینستون چرچیل در لندن، اسپری کردند و وی را «نژادپرست» خواندند.

هنگامی که روز چهارشنبه در پارلمان از جانسون خواسته شد که از ویژگی‌های خوب ترامپ نام ببرد، جانسون تنها یکسری کلیات را بیان کرد.

نخست‌وزیر بریتانیا گفت: ترامپ، جدا از موارد دیگر، رئیس‌جمهور ایالات متحده است که مهمترین متحد ما در جهان امروز به حساب می‌آید. هرچه مردم بتوانند در مورد آن بگویند، هرچه چپگراها می‌خواهند بگویند، ایالات متحده سنگر صلح و آزادی در بیشتر عمر من بوده است.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز، از زمان کشته شدن جورج فلوید در تاریخ 25 مِی(5 خرداد) تاکنون در انظار عمومی ظاهر نشده است.

سه روز بعد از کشته شدن فلوید، مرد سیاه‌پوست دیگری که در یکی از خیابان‌های پاریس در حالی که یک افسر پلیس سفیدپوست در هنگام دستگیری، با زانوی خود به گردن او فشار آورد، کشته شد. در طول هفته گذشته، فرانسه شاهد اعتراضات متعددی بوده و فشارهای فزاینده‌ای بر دولت برای رسیدگی به اتهامات وحشیگری و نژادپرستی در نیروی پلیس وجود دارد.

برخی از رهبران کشورها با لحن صریح‌تری صحبت کردند، مانند پدرو سانچز، نخست‌وزیر اسپانیا هنگامی که هفته گذشته در پارلمان برای پاسخی صریح درمورد قتل فلوید تحت فشار قرار گرفت، با توصیف دولت آمریکا با عنوان اقتدارگرا از پاسخ به اعتراضات انتقاد کرد و گفت: من با تظاهرات‌هایی که در ایالات متحده اتفاق می‌افتد، هبستگی نشان می‌دهم.

ارنا سولبرگ، نخست‌وزیر نروژ، هفته گذشته به خبرگزاری NTB این کشور گفت که وی از آنچه در ایالات متحده اتفاق می‌افتد، عمیقاً نگران است.

سولبرگ گفت: چالش اساسی، این است که اقلیت احساس کند بخشی از یک جامعه است. همه ما باید در موردش کار کنیم. باید سعی کرد این فاصله پر شود. خوب نیست که هر جامعه‌ای به اندازه ایالات متحده تقسیم شود.

نانا آکوفو ـ‌ آدو،‌ رئیس‌جمهور غنا، هفته گذشته گفت که نمی‌تواند درست باشد که ایالات متحده،، این سنگر بزرگ دموکراسی، در قرن بیست و یکم همچنان با مسئله نژادپرستی سیستماتیک درگیر باشد.  سیریل رامافوسا، رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز بدون اشاره به ترامپ، به نژادپرستی آشکار در ایالات متحده اشاره كرد و اعتراضات را نقطه عطف خواند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اظهارنظری نکرد، اما سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور، ماریا زاخارووا اوضاع در ایالات متحده را تمسخرآخیز خواند.

ترجمه از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha