نمایندگان مجلس زمینه‌ساز گسترش فرهنگ قرآنی باشند / ضرورت راه‌اندازی کمیته‌ خیران قرآنی
کد خبر: 3905639
تاریخ انتشار : ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۳:۱۴
مجلس یازدهم و جامعه قرآنی؛ انتظارات و نیازها/ ۱۱

نمایندگان مجلس زمینه‌ساز گسترش فرهنگ قرآنی باشند / ضرورت راه‌اندازی کمیته‌ خیران قرآنی

ناظر ستاد عالی مسابقات قرآن با بیان اینکه فرهنگ‌سازی قرآنی وظیفه یک قشر خاص نیست، گفت: از نمایندگان مجلس انتظار داریم که در بحث فرهنگ‌سازی قرآن به‌ صورت شایسته ورود و زمینه این کار را فراهم کنند.

لیلی رشیدی، ناظر ستاد عالی مسابقات قرآن، در گفت‌وگو با ایکنا از فارس، در تبیین انتظارات جامعه قرآنی از نمایندگان مجلس گفت: خداوند در قرآن کریم فرموده که محافظ قرآن است. ما نیز باید به‌ عنوان مسلمان از قرآن و عترت پیامبر(ص) امانت‌داری کنیم و عامل مهجوریت قرآن نباشیم و در این خصوص وظایفی داریم، از جمله اینکه مسئولیت‌پذیر باشیم و تا هر زمانی که در جایگاهی هستیم تلاش کنیم.

رشیدی با بیان اینکه نیاز به نمایندگانی داریم که علاوه بر تخصص و کارآمد بودن، قرآنی هم باشند، تصریح کرد: در مجلس فراکسیون قرآن و عترت داریم؛ لذا می‌توان هر مصوبه‌ و قانونی که در مجلس تصویب می‌شود یک پیوست قرآنی هم داشته باشد چرا که قوانین جامعه اسلامی باید برگرفته از کلام وحی باشند. به گفته امام(ره) قرآن باید در تمام شئون زندگی حاضر باشد. بنابراین از نمایندگان مجلس انتظار داریم که در بحث فرهنگ‌سازی قرآن به‌ صورت شایسته ورود و زمینه این کار را فراهم کنند.

تسریع فرهنگ‌سازی قرآنی

وی با تأکید بر اینکه همگان باید در تسریع فرهنگ‌سازی قرآنی در کشور ورود کنند به خصوص کسانی که در کرسی مجلس نشستند زیرا در بسیاری از کارها می‌توانند راهگشا باشند، اظهار کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری می‌خوانیم گام دوم با مرجعیت سندهای راهبردی قرآنی کشور برداشته می‌شود که شامل سند راهبردی آموزش عمومی قرآن، تبلیغ و ترویج و پژوهش و آموزش عالی است.

رشیدی با بیان اینکه در کشور چندین مرجع وجود دارد که می‌توانند به گسترش فعالیت‌های قرآنی کمک کنند، گفت: کمیسیون فرهنگی مجلس، فراکسیون قرآن و عترت مجلس، شورای توسعه فرهنگ قرآنی، شورای توسعه قرآنی استان‌ها و سایر نهادهایی که مجری بحث‌ها و فرهنگ‌سازی قرآنی هستند اعم از رسانه‌ها، نظام آموزشی باید مجری فرهنگ‌سازی قرآنی باشند زیرا این کار فقط به عهده یک قشر خاص نیست.

ناظر ستاد عالی مسابقات قرآن بر اهمیت تأمین بودجه فعالیت‌های قرآنی تأکید کرد و گفت: نمایندگان باید طوری ‌تأمین اعتبار کنند تا امکان فرهنگ‌سازی قرآنی فراهم شود ضمن اینکه در تأمین اعتبارات قرآنی پیگیری کنند که بودجه‌ها در کجا هزینه می‌شود. اگر اعتبارات تخصیص یافته در راه قرآن هزینه می‌شد، مسلماً جوانان با قرآن آشنایی داشتند، اما متأسفانه دانشجویان حتی در بالاترین رده دانشگاهی در روخوانی و روان‌خوانی قرآن بسیار ضعیف هستند.

وی برای رفع این مشکل پیشنهاد داد که در بحث استخدام اشراف به قرآن جدی گرفته شود و آشنایی با روخوانی قرآن، حتی تا حدی مباحث تفسیری و تدبر در قرآن برای گزینش در ادارات و همچنین تدریس در دانشگاه‌ها و مدارس لحاظ شود تا از این طریق جوانان به سمت قرآن گرایش بیشتری یابند.

نگرانی‌های جامعه قرآنی

ناظر ستاد عالی مسابقات قرآن، یکی از نگرانی‌های جامعه قرآنی را بی‌توجهی به گسترش فعالیت‌های قرآنی دانست و گفت: در سال 90 بودجه نیم درصدی برای فعالیت‌های قرآنی در مجلس تصویب شد، اما شاهد هزینه‌کرد این بودجه به شکل صحیح نبودیم؛ لذا یکی از مسائلی که در فرهنگ‌سازی قرآنی می‌تواند کمک کند بحث تأمین اعتبار است که البته بعد از آن نیز باید نظارت جدی بر تخصیص این اعتبارات و هزینه‌کردها اعمال شود. در تمام نهادها و سازمان‌ها بودجه قرآنی توزیع می‌شود، اما می‌توان این بودجه را یک جا تجمیع کرد و با نظارت بسیار قوی مشخص شود در کجا هزینه می‌شود و خروجی آن چیست.

رشیدی اظهار کرد: آموزش و پرورش و دانشگاه‌ یکی از نهادهای مهمی است که باید برای آن هزینه کرد. متأسفانه همیشه برای اجرای فعالیت‌های قرآنی در آموزش و پرورش بودجه کم می‌آوریم یا به بن‌بست می‌خوریم و برای رفع این مشکل متوسل به خیران قرآنی می‌شویم، درست است که خیران جامعه باید به قرآن کمک کنند، اما چرا دولت نباید بودجه‌های خاصی برای این کار تخصیص دهد. اگر معلمان بدانند که بودجه در اختیار دارند، مسلماً بیشتر تلاش می‌کنند. اگر قرار باشد دست خالی از کسی انتظار بالا داشت، مسلماً راه به جایی نخواهیم برد.

وی با ابراز امیدواری از اینکه در مجلس یازدهم شاهد تحول در فعالیت‌های قرآنی باشیم، گفت: چندین سال از تصویب بودجه‌های قرآنی می‌گذرد، اما با عدم واریز کامل یا نصف مبالغ مصوب شده در لایحه بودجه مواجه هستیم و در این باره ضعیف عمل می‌شود.

علاقه نسل جدید به قرآن

رشیدی بیان کرد: مدتی است در مدارس طرح حفظ جزء 30 قرآن اجرا می‌شود و علی‎رغم اینکه دست آموزش و پرورش خالی است، اما این طرح بسیار خوب پیش می‌رود که این به معنای علاقه نسل جدید به قرآن است. در این طرح مسئولان و کارشناسان قرآنی آموزش و پرورش و دانش‌آموزان حضور چشمگیری دارند، اما وقتی نوبت به اعلام نتایج و اهدای جوایز می‌رسد، دستمان خالی است و باید فکری برای رفع این مشکل کرد.

رشیدی بر اهمیت توجه به مقطع پیش‌دبستانی تأکید کرد و گفت: در دوران پیش‌دبستانی اگر کودکان با قرآن انس بگیرند، مسلماً در تربیت آنان نیز تأثیر خواهد داشت. پس باید به این بخش اعتبارات خوبی اختصاص داد، اما متأسفانه گاهی در فعالیت‌های قرآنی کم می‌گذاریم.  

ناظر ستاد عالی مسابقات قرآن با بیان اینکه متأسفانه بی‌مهری‌ها و کم‌لطفی‌های فراوانی به فعالیت‌های قرآنی شده است، ادامه داد: همگان اعم از مردم و مسئولان باید در قبال قرآن پاسخ‌گو باشند و بدانند که پیامبر(ص) در روز قیامت از مهجورکنندگان قرآن به خدا شکایت می‌کند. باید کمیته‌ خیران قرآنی برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی راه‌اندازی کنیم، برای فرهنگ‌سازی قرآنی نباید فقط به دولت وابسته باشیم، بلکه هر کسی به سهم خویش می‌تواند در این راه قدم بردارد.

رشیدی در پایان گفت: اگر ادعای جامعه قرآنی و اسلامی داریم و از پیامبر(ص)، ائمه و کتاب خدا می‌گوییم و مطلع هر سخنرانی کلام خداست، پس باید به فعالیت‌های قرآنی هم توجه جدی داشته باشیم، زیرا مدعی هستیم و باید در برابر ادعایی که داریم به خوبی کار کنیم.

انتهای پیام
captcha